Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN invloed sprinkler op blusgasinstallatie en vice versa

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 189
    #2321 |

Ik heb in een bestaande PGS 15 opslag een vrijstaande koelcel in een groot opslaggebouw. De koelcel is beveiligd door middel van een gasblusinstallatie. De overdrukroosters zitten in het plafond van de koelcel. het plafond komt uit in de voorruimte van de koelcel. In de voorruimte van de koelcel zit weer een overdrukrooster dat naar de buitenlucht toe leidt. Dit rooster zit in een deur geplaatst op een hoogte tussen de 0,5 en 1,5 meter hoog. De voorruimte is beveiligd door middel van een sprinkler.

Wat zou de invloed zijn van de sprinklerinstallatie op de gasblusinstallatie en andersom?
    De ontwerpdocumenten van de installatie zijn niet meer te achterhalen. Heeft er iemand enig idee hoe deze installaties elkaar beinvloeden en in hoeverre dit een negatief effect is voor de brandbeveiliging?

eruk
    Participant
    Post count: 29

Dat is nog al tijd geleden! Ik weet niet of je al reacties heb gehad?

Wat ik heb begrepen is: een PGS15 ruimte conform PGS15 beveiligd! In deze ruimte zit vrijstaand koelcel.
    het plafond van de koelcel komt uit in de voorruimte; in de deur zit een overdrukrooster!

Ik kan naar aanleiding van mijn praktijk ervaring het volgende zeggen:
    Sprinklerinstallatie en gasblusinstallatie in 1 gebouw wordt heel vaak toegepast en heeft geen effect op elkaar.
    Beide beveiligingssystemen zijn goed gekeurde installaties.
    Bij een Gasblusinstallatie moet er voorziening zijn om het personeel te waarschuwen zodat ze kunnen vluchten naar een veilige plek. Indien een ruimte bezet is met personeel dan mogen de vluchtdeuren van een gasblusinstallatie-ruimte niet electrisch geblokeerd worden; ten alle tijd moet het personeel van binnen uit kunnen openen.

het gas mag bij calamiteiten niet naar buiten of naar omliggende ruimte overgaan; Vlucht tijd wordt hierdoor verminderd en vluchten van het personeel belemmerd.
    Luchtrooster moet electrsich bediend kunnen worden of overdrukrooster in de deur van de koelcel moet dicht gemaakt worden.
    Er moet een waarschuwend bord op de deur geplaatst worden dat er bij calamiteiten gas intrede is van de gasblusinstallatie naar de voorruimte.
    Indien dit niet gerealiseerd kan worden dan moet men akoestisch signaal en borden rond om de koelcel plaatsen dat er bij calamiteiten gas uit de ruimte kan komen zodat mensen kunnen vluchten!

De sprinklers in voorruimte;
    Bij calamiteiten mag de water die uit de sprinkler stromen niet de pgs ruimte in treden!
    De roosters in de deur zitten in dit geval laag en de deur moet water dicht zijn.
    de bovenste geldt als er geen wateropvang is buiten de koelcel voorruimte.
    Ik weet niet welk materialen in de PGS ruimte opgeslagen worden. Indien er milleu schadelijk stoffen worden opgeslagen dan moet er wateropvang voorziening zijn om de sprinkler water op te vangen. want het water mag het riool niet instromen.
    Water opvang is een bouwkundige voorziening en is behoorlijk duur..

In de praktijk wordt er geen sprinklerinstallatie in een PGS ruimte geplaatst als er milleu schadelijk stoffen worden opgeslagen. Dus indien er milleu schadelijke stoffen worden opgeslagen, dan is het beter de sprinklers in de voorruimte weg te halen en ook voorzien van gas blusinstallatie.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.