Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Interpretatie tabel artikel 6.20 en 6.23

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #49395 |

Beste leden,

Ik heb een vraag betreffende het interpreteren van de bewakingsomvang tabel van artikel 6.20 en 6.23 uit het bouwbesluit.
    Het betreft een winkel pand met een totaal oppervlak van 7300m2 en een de hoogste gebruikersvloer ligt op 3,3 meter.
    Zoals ik de tabel lees zou het betekenen dat voor dit pand geldt “niet automatische” bewaking.
    Het pand is wel groter dan 5000m2 maar de hoogste vloer is lager dan 13mtr.
    Ik heb echter een programm avan eisen ontvangen van een advies bureau en zij gegeven dat hier een bewakingsomvang geldt van gedeeltelijke bewaking.
    Ze gaan volgens mij van uit dat de hoogste vloer wel niet boven de 13 meter ligt , maar het gebouw wel groter is dan 5000m2 en er dus aan deze eis voor gedeeltelijke bewaking is voldaan.
    Volgens mij is hier de tabel verkeerd geinterpreteerd.

m
    Bijdrager
    Post count: 21

Zoals je het zegt is het inderdaad bedoeld. Bij één bouwlaag ligt de grens bij 10.000m2.
    De tekst van artikel 6.20 lid 1 is overigens fout op dit punt

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Klopt, niet-automatische bewaking.

Alleen als oppervlakte groter dan 5000 m2 EN hoger gelegen dan 13m, dan “gedeeltelijk”.

De tekst in 6.20 lid 1 is goed, bij a wordt niet geëindigd met het woordje “of”, in dit geval moet zowel aan a als b worden voldaan. (Zie ook de toelichting)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.