Brandpreventieforum Forums Gebruik Installeren van brandblus artiekelen zoals rookmelder/blusse

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #978 |

Beste Luitjes,

Mijn vraag is:

Als ik een brandblusser installeer in een woning(+/- 20) en deze woningen zijn verantwoordelijk van 1 bedrijf maar zij huren mij in voor het installeren van
    brandblusser
    rookmelder
    blusdeken

Voldoen zij dan aan de regeling voor de gemeente en aan de nen normen?

En mag ik deze als MKB installatie bedrijfje, deze wel plaatsen of moet ik hier voor gecertificeerd zijn?? (volgens de nen normen werken)

Ik ben me er wel van bewust dat de brandblussers 1 x in het jaar gekeurd moeten worden.

Wie kan me helpen

Groeten Olaf (o.bijlsma2@chello.nl)

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Beste Olaf,

Allereerst welkom op dit forum, ik hoop dat je hier kennis vind en ons ook laat delen in jou kennis.

Blusdeken en brandblussers zijn bij mijn weten niet verplicht in woningen (ik ga er vanuit dat het reguliere woningen zijn) dus de voorwaarden waaraan deze zaken moeten voldoen is het hebben van het CE merk. Verder heb je als leverancier te maken met de normale procedure rond product aansprakelijkheid.

De rookmelders is een ander verhaal. Indien het nieuwbouw woningen betreft, of door verbouwing moeten voldoen aan de laatste versie van het bouwbesluit, dan zitten hier eisen aan vast. Aantal, uitvoering (optisch/ionisatie 230V uitvoering met backup ect.) (vb http://www.vrom.nl/get.asp?file=/docs/m … elders.pdf) In het bouwbesluit is hierover meer te vinden.
    Indien het reedsbestaande woningen zijn kun je volstaan met een in de handel verkrijgbare rookmelders.
    Hierin is is natuurlijk verschil in kwaliteit, mogelijkheden en uitvoeringen. Als je daar meer over wil weten, dan kun je me een pm sturen, ik zal het forum niet vervuilen met mijn mening op dat gebied :)

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Beste Olaf,

Allereerst welkom op dit forum, ik hoop dat je hier kennis vind en ons ook laat delen in jou kennis.

Blusdeken en brandblussers zijn bij mijn weten niet verplicht in woningen (ik ga er vanuit dat het reguliere woningen zijn) dus de voorwaarden waaraan deze zaken moeten voldoen is het hebben van het CE merk. Verder heb je als leverancier te maken met de normale procedure rond product aansprakelijkheid.

De rookmelders is een ander verhaal. Indien het nieuwbouw woningen betreft, of door verbouwing moeten voldoen aan de laatste versie van het bouwbesluit, dan zitten hier eisen aan vast. Aantal, uitvoering (optisch/ionisatie 230V uitvoering met backup ect.) (vb http://www.vrom.nl/get.asp?file=/docs/m … elders.pdf) In het bouwbesluit is hierover meer te vinden.
    Indien het reedsbestaande woningen zijn kun je volstaan met een in de handel verkrijgbare rookmelders.
    Hierin is is natuurlijk verschil in kwaliteit, mogelijkheden en uitvoeringen. Als je daar meer over wil weten, dan kun je me een pm sturen, ik zal het forum niet vervuilen met mijn mening op dat gebied :)

Kleine aanvulling / verbetering… :wink:

Uit de NEN2555

4.3 Werkingsprincipe en gevoeligheid van de rookdetector
    4.3.1 Werkingsprincipe

De werking van de rookdetector moet berusten op het optische meetprincipe.

OPMERKING 1
    Het optische meetprincipe berust op de verstrooiing van (een deel van) een lichtbundel. Rookdeeltjes die in de lichtbundel terechtkomen verstrooien of verduisteren dit licht. Over het algemeen kan worden gesteld dat voor het optisch meetprincipe van rook, ten minste de volgende componenten in de meetkamer van de rookdetector nodig zijn: een primaire lichtbron (bijvoorbeeld een LED), eventueel een lenzenstelsel, een lichtvanger en een lichtgevoelige fotocel.

OPMERKING 2
    De werking van een rookdetector kan ook plaatsvinden volgens het ionisatieprincipe, waarbij gebruik wordt gemaakt van een radioactief element. Om milieuhygiënische redenen is besloten om dergelijke rookdetectoren niet toe te laten voor huishoudelijke toepassingen. De toepassing van ionisatie rookdetectoren in nieuwbouwwoningen zal bovendien niet langer meer zijn toegelaten op grond van de ministeriële regeling rechtvaardiging van handelingen en werkzaamheden behorende bij het Besluit Stralingsbescherming, die (naar verwachting) vanaf 1 januari 2003 van kracht is. Dit betekent echter niet dat rookdetectoren die volgens het ionisatieprincipe werken, onveilig of onbetrouwbaar zijn.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Kleine aanvulling / verbetering… :wink:

OPMERKING 2
    De werking van een rookdetector kan ook plaatsvinden volgens het ionisatieprincipe, waarbij gebruik wordt gemaakt van een radioactief element. Om milieuhygiënische redenen is besloten om dergelijke rookdetectoren niet toe te laten voor huishoudelijke toepassingen. De toepassing van ionisatie rookdetectoren in nieuwbouwwoningen zal bovendien niet langer meer zijn toegelaten op grond van de ministeriële regeling rechtvaardiging van handelingen en werkzaamheden behorende bij het Besluit Stralingsbescherming, die (naar verwachting) vanaf 1 januari 2003 van kracht is. Dit betekent echter niet dat rookdetectoren die volgens het ionisatieprincipe werken, onveilig of onbetrouwbaar zijn.

Wat je nog op de plank heb liggen… :twisted:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.