Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Installatiedeskundige

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #2246 |

Hallo,

Ik ben nu ruim 3 jaar werkzaam in de branddetectie, en heb een hoop verontrustende dingen gezien met betrekking
    tot de installatie. Heel wat bedrijven noemen zichzelf branddetectiebedrijven en installeren "deskundig" een brandmeld-
    installatie. Functiebehoud, brandmeldkabel, beugelafstanden, er klopt geen donder van. Nu kwam ik op het geweldige
    idee om (met het diplomainstallatiedeskundige op zak) een brandmeldinstallatie bedrijf te beginnen om hier voor een
    gedeelte van de installaties toch de kwaliteit omhoog te krijgen. Echter kan ik nergens terugvinden of ik met alleen
    het papiertje van installatiedeskundige ook wel bevoegd ben om deze installaties zelfstandig te mogen maken.

Kan iemand mij hierin een duidelijk antwoord geven??

Met vriendelijke groet,

Karel

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Karel,

Allereerst, je bent niet de eerste die een eigen bedrijf in brandmeld wilt beginnen, weet je zeker dat je wilt deelnemen aan deze cowboy markt?

Helaas, je diploma installatiedesskundige is alleen maar een bevestiging dat je minimale kennis hebt van brandmeldinstallatie’s. Je mag dus alleen maar installatie’s aanleggen als je bij een erkend bedrijf werkt.

Om erkend bedrijf te zijn moet je heel wat meer doen, kijk maar eens op de site van NCP of Kiwa. Je hebt een KvK nummer nodig, je hebt een kwaliteitsborging nodig (ISO 9001 bijv.), je moet minimaal MBO hebben. Voor onderhoudsbedrijven en branddetectiebedrijven ligt de lat veel hoger.

Maar even mijn mening: Wanneer heb je voldoende kennis? Ik vind persoonlijk dat je met alleen installatiedeskundige er niet aan moet beginnen, doe er minimaal projecteringsdeskundige bij en als je het leren nog niet zat bent, zou je Onderhoudsdeskundigen Brandmeldinstallaties kunnen doen.
    Om een eigen bedrijf te beginnen, zou ik zorgen dat je flink wat ervaring hebt en de markt kent en daarnaast over de nodige diploma beschikt.

Even een duidelijk antwoord op je vraag: Je bent niet bevoegd, je bent alleen bevoegd als je voor een erkend bedrijf werkt. Een installatie die je zonder erkenning aanlegt zal bij een inspectie direct een NEE conclusie krijgen, terwijl het er misschien keurig in ligt.

Tip: Lees de regeling voor brandmeldinstallaties (uitgave 2009) even door en je weet alles.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

De opmerking van R. Visser klopt dat het is voorbehouden aan Gecertificeerde bedrijven.

Het is echter vrij eenvoudig om een erkenning te krijgen bij een certificatie instelling. Het volgende heb je nodig:

* Inschrijving KvK met de benoeming dat je deze activiteit gaat uitoefenen
    * Verzekering WA van tenminste € 1.000.000,00
    * Diploma Installatiedeskundige
    * Kwaliteitshandboek conform NEN-EN-ISO 9001 (hoeft niet ISO gecertificeerd te zijn)
    * MBO werk en denkniveau
    * Actief informatiebeleid met fabrikant importeur leverancier
    * Norm NEN 2535
    * Regeling Brandmeldinstallaties 2002

Het is niet perse noodzakelijk om onderhoudsdeskundige te zijn of projecteringsdeskundige, dit kan wel een meerwaarde geven.

richard visser
    Bijdrager

Theoretisch heeft Jasper gelijk, je hoeft inderdaad geen ISO 9001 te hebben, maar wel een kwaliteitsborgsysteem.

Wat betreft de diploma’s, als je installatiebedrijf wilt worden vindik dat je projecteringsdeskundige moet halen. Dit is geen vereiste vanuit de regeling van 2002, maar installatiedeskundige is wel erg minimaal.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Theoretisch heeft Jasper gelijk, je hoeft inderdaad geen ISO 9001 te hebben, maar wel een kwaliteitsborgsysteem.

Wat betreft de diploma’s, als je installatiebedrijf wilt worden vindik dat je projecteringsdeskundige moet halen. Dit is geen vereiste vanuit de regeling van 2002, maar installatiedeskundige is wel erg minimaal.

We moeten eens stoppen met dat "ik vindt".
    Er is een overheidsinstelling in Nederland waar je zaken die je vind kunt achterlaten voor de rechtmatige eigenaar.
    In deze branche werken we op basis van wet- en regelgeving. Niets meer en niets minder. En dat bedoel ik letterlijk.
    Meer is leuk maar niet noodzakelijk als uitgangspunt.

Volkomen terecht wordt aangemerkt dat de info voor de bedrijfserkenning die je zoekt in de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 staat.
    Let daarbij ook op de nieuwe regeling die in de maak is. Daarin vervalt de erkenning voor onderhoudsbedrijven en is het onderhoud een exclusieve aangelegenheid van de branddetectiebedrijven.
    Persoonlijk ben ik van mening dat iemand die zich stoort aan het kwaliteitsniveau van een aantal bedrijven, en zelf beschikt over goede papieren om een bedrijf te kunnen starten, over de juiste mentaliteit beschikt.
    Inderdaad lopen er heel veel cowboys rond en deze instelling van de vraagsteller is dan ook verfrissend en verdient niet de behandeling die hij nu krijgt van een van de commentatoren.

Wat mij betreft, ga er voor. Bedenk echter wel van te voren wat de bedrijfsrisico’s zijn die je gaat lopen.
    Zeker als je een gezin achter je hebt staan moet je verdomt goed weten waar je aan begint.

Veel succes.

richard visser
    Bijdrager

Beste Jos,

Ik heb een beetje moet lachen…"we moeten een stoppen met ik vind". We mogen naast de regeling van 2002 voorlezen dar toch best een mening over hebben? Onkunde hebben we al genoeg in ons vak.

Daarnaast zeg je:"Mijn persoonlijke mening…" dat komt toch in de buurt van "ik vind". Aan het einde van je verhaal zeg je:"wat mij betreft…." ook dat komt in de buurt van "ik vind".

Wat bedoel je nu eigelijk? Dat alleen jij je mening mag geven en anderen niet…..

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Ik vind nooit wat.

Meestal moet ik er hart voor werken maar houd er nooit echt veel aan over.
    Toch heb ik gekozen voor een mooi beroep wat Karel ook moet doen.

Maar Karel, je hebt de juiste motivatie en instelling maar niet de juiste middelen tot je beschikking.
    Richard heeft gelijk en probeert wellicht te zeggen dat in het wilde westen ook de daltons actief zijn die je niet veel goeds wensen. Blijf daarom groeien in kennis en wordt projecteringsdeskundige om een kans te kunnen maken in het wilde westen van de branddetectiewereld.
    Succes met je beste voornemen.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik heb laatst €5,00 gevonden, na een dag hard werken. Topdag :H: . Maakte alles weer goed.

Karel, blijf groeien (onderhoudsdeskundige, projecteringsdeskundige). Het is een mooie tak van de techniek waar je in zit, maar er zijn inderdaad veel cowboys aanwezig. Denk er goed over na of je echt een eigen bedrijf wil beginnen. Je kan ook bij een branddetectiebedrijf gaan werken dat zijn zaken wél goed op orde heeft (die zijn er ook). En behoud je enthousiasme, ook al loop je een keer tegen een :F:

jos vroon
    Bijdrager

Beste Jos,

Ik heb een beetje moet lachen…"we moeten een stoppen met ik vind". We mogen naast de regeling van 2002 voorlezen dar toch best een mening over hebben? Onkunde hebben we al genoeg in ons vak.

Daarnaast zeg je:"Mijn persoonlijke mening…" dat komt toch in de buurt van "ik vind". Aan het einde van je verhaal zeg je:"wat mij betreft…." ook dat komt in de buurt van "ik vind".

Wat bedoel je nu eigelijk? Dat alleen jij je mening mag geven en anderen niet…..

Mag hopen dat je ook op de context hebt gelet? Ik was van mening (ja ik "vindt") dat deze persoon over de goede houding beschikt binnen zijn vakgebied. In dat opzicht heb ik mijn persoonlijke mening laten gelden.
    Ten aanzien van de regels heb ik geen persoonlijke mening weergegeven. Dus geen "ik vindt".
    Hij beschikt over het diploma Installatie deskundige. Dat is de minimale eis uit de regelgeving. De rest moet hij opnemen met de kamer van koophandel.
    Het zou prettig zijn als hij doorstudeert tot bv projecteringsdeskundige maar dat staat nergens als verplichting.

Iedereen mag een mening hebben maar we moeten wel opletten dat we geen persoonlijke mening verwarren met wetten en regels.

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik vind trouwens ook dat je "ik vind" best zonder t mag schrijven…

:mrgreen:

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Jos Jos Jos,
    Genoeg nu. Stoppen! halt! ho! hu!
    Genoeg geweest voordat er mensen gaan klagen.
    Dat je een vurig type bent kunnen we aan je afbeelding zien.
    Maar nu is het gewoon genoeg geweest. Stoppen dus.

richard visser
    Bijdrager

Henk, ik begrijp Jos wel….stel nou dat je je gelijk wilt halen en je treft iemand die niet alleen maar naar de regeltjes toepast maar ook nog eens een mening geeft…..
    Ik vind dat Jos dan best even mag laten zien dat hij precies weet hoe het allemaal moet.

Ik vind dat we discussie hier moeten sluiten.

jos vroon
    Bijdrager

Amen

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Jippie, de postbode kwam net mijn ID diploma brengen. Dus mag ik me naast ODer nu ook IDer noemen.
    Ik weet dat het weinig met het onderwerp te maken heeft dat hier besproken wordt maar gezien de titel leek het me toch enigszins relevant…

richard visser
    Bijdrager

Gefeliciteerd

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.