2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1575 |

Ik hoop dat mede forum leden een antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Een nieuw te bouwen parkeergarage groot 2300 m2.

Nu gaat de architect omdat de compartimentgroote overschreden wordt in de garage brandwerende scheidingen aanbrengen zodat er drie compartimenten ontstaan van ca 770 m2.

Welke installaties moeten hier nu in. Voor het gebruiksbesluit is dit me geheel duidelijk : volledige brandmeldinstallatie.

Hoe zit het nu met co en lpg detecte en de ventilatie-voud. het Lnb praat in de richtlijnen parkeergarage’s, bijlage 1 over

Bc< 1000m2; ventilatie; B.B. 3.10, co/lpg detectie; geen, brandveiligheidsinstallatie; geen
    Bc >1000m2 <2500m2: ventilatie; 10-voud, co/lpg detectie; ja , brandveiligheidsinstallatie; Ja

Volgens mij wordt hier gepraat over het Brandcompatiment en niet de gebruiksoppervlakte van de parkeergarage.

Wie van de forum leden heeft hier ervaring mee, ik heb het idee dat de archtitect op het randje gaat zitten van veiligheid wat moeilijk uit zijn hoofd is te praten.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Nu gaat de architect omdat de compartimentgroote overschreden wordt in de garage brandwerende scheidingen aanbrengen zodat er drie compartimenten ontstaan van ca 770 m2.

Welke installaties moeten hier nu in. Voor het gebruiksbesluit is dit me geheel duidelijk : volledige brandmeldinstallatie.

Hoe zit het nu met co en lpg detecte en de ventilatie-voud. het Lnb praat in de richtlijnen parkeergarage’s, bijlage 1 over

Alleen nu parkeergarage qua oppervlakte voldoet aan het BB is er geen sprake van gelijkwaardigheid. Dus de LNB richtlijn is niet van toepassing. Dus ventilatie conform BB dus de 3 liter eis. Wil je echter niet constant maximaal ventileren kan je de ventilatie sturen via de CO en LPG detectie.

Wie van de forum leden heeft hier ervaring mee, ik heb het idee dat de archtitect op het randje gaat zitten van veiligheid wat moeilijk uit zijn hoofd is te praten

Genoeg, wat is hier onveilig aan? Compartimenten van 770 m2 is toch niet echt onveilig. Als het een kantoor was had je er geen seconde over nagedacht en geroepen dat het goed was. Alleen een brand in een parkeerkelder is wat heftiger voor een repressieve dienst van de brandweer (vinden veel mensen), maar al eens een brand gehad in een kelder van een kantoor/school? Een kelder onder dit soort gebouwen met 1.000 m2 met opslag is ook pittig. Heb ik toch liever een paar auto’s die branden dan een kelder onder een school.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.