Brandpreventieforum Forums Bouw Installatie gasleiding door distributeur

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1452 |

Tijdens een controle op bouwvergunning van een appatementencomplex met ondergrondse stallingsruimte voor auto’s kwam ik erachter dat de hoofdgasleiding in de stallingsruimte werd afgetakt naar een verticale gasleiding die vervolgens op de drie bovengelegen bouwlagen aansloot op de gasmeter van elk appartement. De koppeling van de hoofdgasleiding naar de verticale leiding is gesoldeerd (zie foto in bijlage). Het appartementencomplex heeft geen centrale gasmeter. De leiding tot en met de gasmeter in elk appartement is dus zaak voor de gaslevarancier en niet voor gebruikers.

Nu zit ik in een discussie met de gasleverancier die deze toepassing overal op deze manier uitvoerd.
    De NEN 7244-6 (Gasvoorzieningsystemen – Leidingen voor maximale druk tot en met 16 bar)stelt het volgende:

Artikel 4.2 Materialen
    De materiaalsoorten waaruit buizen en leidingcomponenten zijn vervaardigd, moeten bestand zijn tegen de gedistribueerde gassoort, de gasdruk en de invloedsfactoren vanuit de omgeving, zoals mechanische belasting, milieu en temperatuur.

Mijn inziens is een autobrand in een parkeergarage een reëel scenario en kan daarmee gezien worden als een invloedsfactor in de vorm van temperatuur.

Bij een autobrand in een parkeergarage wordt (in de NEN 6098) er vanuit gegaan dat 20 minuten na het ontstaan van de brand de brandweer een eerste inzet doet ter bestrijding van de brand. In die eerste 20 minuten kan een brand al zover gevorderd zijn dat de soldeerverbinding het begeven heeft. Voor solderen kunnen vijf verschillende soorten metaal gebruikt worden. Dit zijn:tin, lood, koper, zink en zilver.
    De smelttemperatuur van de verschillende metalen zijn:
    Tin: 505K – 273 = 232 graden Celsius
    Lood :600K – 273 = 327 graden Celsius
    Koper : 1327K – 273 = 1054 graden Celsius
    Zink : 692K – 273 = 419 graden Celsius
    Zilver : 1235K – 273 = 962 graden Celsius

Als we daar vervolgens de tijd bij op tellen dat de brandweer moet wachten tot de NUTS-bedrijven het gas in het openbaar gebied hebben afgesloten zijn we nogmaals een uur verder.
    Met deze wetenschap zal een brandweerkorps ervoor kunnen kiezen om uit het oogpunt van eigen veiligheid geen inzet te plegen. Vervolgens zal de brand niet bestreden worden en ongestoord uitbreiden. Het Bouwbesluit en achterliggende NEN-normen zijn juist geschreven met als uitgangspunt dat de brandweer een veilige inzet kan plegen.

Ik hoor graag jullie reactie!!!!
    IMG_0085.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

zoek ff op term gasleiding op het forum, dan heb je waarschijnlijk al snel een antwoord of verwijzing.

coen van de loo
    Bijdrager

Daar kan ik mijn antwoord niet vinden, wel een soort gelijke vraag…… :?:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Misschien moet je eens contact opnemen met Gastec:

http://www.kiwa.nl/countries/netherland … spx?id=942

Technology

Zowel nationaal als internationaal levert Kiwa Gas Technology verschillende diensten op het gebied van gastechnologie. Onze expertise strekt zich uit over de winning, de distributie en de toepassingen van gas en uit zich onder meer in advisering, engineering, consultancy, productontwikkeling en trainingen.

Wij hebben onze dienstverlening in vier takken onderverdeeld.
    Gas Appliances omvat alle activiteiten die de klant ondersteunen bij zijn bedrijfsprocessen. We doen haalbaarheidsstudies, maken berekeningen, modelleren en ondersteunen bij ontwerpen, product- en marktanalyses.
    Gas Distribution Systems biedt tal van producten en consultancyactiviteiten op het gebied van gasdistributie. Onze werkzaamheden behelzen naast assetmanagement, materiaalonderzoek, de waardebepaling van netten en risicomanagement ook business development, optimalisatie van onderhoud, kathodische bescherming, consultancy, training en software.
    Onze tak Quality and Quantity houdt zich bezig met activiteiten op het terrein van gaskwaliteit- en hoeveelheidsmetingen, zoals gasbehandeling, metingen van gaskwaliteit, gaslekzoeken, condensaatmeting, gasanalyses en kwaliteitsbeoordeling van gasmeetsystemen.
    [accentueren]Veiligheid Gas Installaties is het kenniscentrum in Nederland op het gebied van veiligheid van van gasinstallaties. Onze doelstelling is het meewerken aan het veilig toepassen van gas in huishoudelijk en industrieel gebruik.[/accentueren]

coen van de loo
    Bijdrager

Nu heeft de distributeur de tekst uit de NEN teruggekoppeld aan de Kiwa Gas Technologie en krijg ik de volgende reactie terug: Met temperatuur wordt (in de gedachte van de opstellers van de NEN) de normale omgevingstemperatuur bedoeld. Bijvoorbeeld: Een leiding die buiten tegen de gevel in de zon ligt moet tegen de hoge temperatuur kunnen. Er wordt geen brandtemperatuur mee bedoeld.

Hierop heb ik de contactpersoon van Kiwa Gas Technology opgebeld. Hij kan mijn gedachte gang volgen, maar stelt dat dit niet in de NEN geregeld is en dat er niks te eisen valt.

d koehoorn
    Bijdrager
    Post count: 11

Ik heb een soortgelijk dillema,

Tijdens een controle van een woontoren met daaronder een parkeergarage.
    De parkeergarage ligt half ondergronds.
    Nu komt de gasleiding uit een van de wanden en loopt over de parkeerplaatsen heen richting de centrale schacht.
    De leiding is een gele, schatting is dat deze rond 50 is.
    Moeten rondom deze leiding nog een voorziening komen? Dit met als gedachte een autobrand, waarbij de auto die onder de leiding in brand staat.
    De lengte van de leiding in de garag is ongeveer 20 meter.

Mij lijkt het verstandig om in ieder geval de gasleiding brandwerend te omkleden met promat of iets dergelijks, zodat de kans op vervorming / breuk kleiner wordt.
    Alleen zoek ik nog naar een stukje normering waar dit misschien omschreven staat.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Zorgplicht Woningwet?

Voorkomen brandgevaarlijke situatie (of is het het voorkomen van een gevaarlijke situatie bij brand?).

NEN 1078
    6.2 Bestandheid tegen temperatuur
    Leidingwerk moet zo zijn ontworpen en uitgevoerd dat er bij brand geen explosie en/of geen
    significante verheviging van de brand ontstaat.

succes

coen van de loo
    Bijdrager

De NEN 1078 gaat over de leidingen voorbij de meter. De leidingen voor de gasmeter (en dus ook door de stallingsruimte) moeten conform NEN 7244 uitgevoerd zijn. En in deze laatste NEN kan ik daar niets over terug vinden.

Dus ik denk dat het een verloren strijd is tegen de NEN-norm.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.