8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1622 |

Het inspectiecertificaat wordt genoemd in de Handreiking Certificatie Brandbeveiligingssystemen van het NVMR.

Nu ik heb te maken met enkele complexe bouwwerken (hoogbouw) ben ik op zoek naar een mogelijkheid om de samenhang van brandbeveigingsinstallaties (sturingen) in het gebouw te laten certificeren onder een inspectiecertificaat. Ik heb het hier over o.a. de BMI, OAI sprinkler, overdruk.

hebben jullie hier al ervaring mee ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een certicifering is het vastleggen van afspraken volgens een regeling.

geen regeling = geen certificaat, hooguit een verklaring van conformiteit (attest)

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Nu ik heb te maken met enkele complexe bouwwerken (hoogbouw) ben ik op zoek naar een mogelijkheid om de samenhang van brandbeveigingsinstallaties (sturingen) in het gebouw te laten certificeren onder een inspectiecertificaat. Ik heb het hier over o.a. de brandmeldinstallatie, ontruimingsalarminstallatie sprinkler, overdruk.

Op dit moment is er dit mogelijk:
    – Stap 1 begint bij het opstellen van een uitgangspunten document/IpB waarin de eisen van alle installaties zijn beschreven en ook hoe de onderlinge samenhang is. Dit zijn eigenlijk de PvE’s van de installaties maar waaruit sterker blijkt hoe ze samen werken.
    – Stap 2: is het inspecteren van de individuele installaties of deze voldoen aan de de in het IpB gestelde eisen. Van elke installatie afzonderlijk krijg je dan een inspectie certificaat. Aan het eind krijg je een stapel certificaten.

Wat een inspectie instelling niet altijd doet is het afwegen of een afwijking van 1 installatie (die op zich voor het functioneren van deze installatie niet erg is) gevolgen heeft voor een andere installatie.

Voorbeeld:

Het vermogen van de brand die je als uitgangspunt hebt gebruikt voor het bepalen van de capaciteit van het rookbeheersing systeem heb je bepaald aan de hand van de maximale opslag die volgens het sprinkler voorschrift mogelijk is. Indien de inspectie instelling een afwijking constateert (hogere opslag) en dit accepteert (gemiddeld genomen zijn afkeur criteria zeer ruim, zie VVB 09). Heb je in de praktijk een hoger brandvermogen en is het maar de vraag of je rookbeheersingssyteem voldoet aan jouw gestelde doelen. Maar van alle installaties heb je wel een inspectie certificaat.

Er bestaat nog geen inspectiesysteem waar de totale keten integraal wordt beoordeeld. Nu zijn het allemaal kleine deelinspecties. Dingen zoals sturingen enzo dat zit wel goed. Van belang is dat indien er afwijkingen zijn deze goed bekeken worden door niet alleen de inspectie instelling maak ook de IpB opsteller en de AHJ’s.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Wat ik altijd al deed was vragen om een attest inderdaad maar ik was benieuwd of we ook al aan de slag konden met het inspectiecertificaat zoals dat staat in de NVBR brochure. Volgens "een" inspectiebureau was dat namelijk mogelijk, vandaar mijn vraag.

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Denk eens aan de BOR. (uitgegeven door VIVB)

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Wat ik altijd al deed was vragen om een attest inderdaad maar ik was benieuwd of we ook al aan de slag konden met het inspectiecertificaat zoals dat staat in de NVBR brochure. Volgens "een" inspectiebureau was dat namelijk mogelijk, vandaar mijn vraag.

Volgens mij zit het ongeveer zo in elkaar:

Inspectiecertificaten, (de naam zegt het al), moeten als grondslag een beschreven certificeringsprocedure hebben die via het RvA is goedgekeurd. (RvA = Raad voor de Acreditatie)
    Pas dan beschikt men over een controleerbare en goedgekeurde procedure op basis waarvan gecertificeerd mag worden.

Hoe dit toe te passen op het beschreven probleem is een ander verhaal.
    Ook daar zal een soort van PvE voor moeten worden beschreven.
    Na oplevering zal er een BdB voor de gerealiseerde systemen moeten komen zodat ook dan de inspectiecritieria bekend zijn zodat men weet wat er geinspecteerd gaat worden en op welke basis.

Voor de rest?….. geen flauw idee.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

http://www.vivb.nl/downloads/#

Wat is hier de status van?

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

zodra je afwijkt van de NEN2535, kan je de BMI2002 niet meer toepassen. Indien principaal en brandweer akkoord gaan kan deze worden gebruikt. Zodra de nw regiling (CCV, Vebon,VNI) er is, is de bor niet meer nodig

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.