Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie inspectiecertificaat ontruimingsinstallatie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #49333 |

Hallo allen,
    Vraagje; wij hebben een gecombineerde brandmeld/ontruimingsinstallatie (2013) Hiervoor is een inspectie certificaat overhandig en jaarlijks verlengt.
    Nu is de brandweer langs geweest en deze eisen een inspectiecertificaat van de ontruimingsinstallatie op grond van het CCV inspectieschema ontruimingsinstallaties?
    Het ligt misschien aan mij hoor, maar in mijn ogen is het 1 installatie met 1 inspectie certifcaat.
    Kan iemand mij 1 handje verder helpen.

Alvast bedankt. Gr Ron

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 170

Beste Ron,

Heb je de vraag al bij de inspectie instelling neergelegd? Die moeten je toch antwoord kunnen geven lijkt mij.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De inspectie instelling zal in het inspectierapport hebben omschreven wat er precies geïnspecteerd is. Op het moment dat een inspectiecertificaat voor de brandmeldinstallatie vereist is, geldt deze eis ook voor de ontruimingsalarminstallatie. Het geïntegreerd zijn van de beide installaties betekent niet automatisch dat beide worden geïnspecteerd en dat een gecombineerd certificaat wordt verstrekt.

Dat kan uiteraard wel, maar zal in het rapport zijn omschreven.

m
    Bijdrager
    Post count: 20

Voor de inspectie-instelling zijn het inderdaad 2 installaties (ook als ze dezelfde centrale gebruiken) die afhankelijk van hun opdracht gecombineerd kunnen worden op één certificaat. Inspectie-certificeringsplicht voor BMI maar niet voor OAI kan overigens wel voorkomen (bijv. bij gelijkwaardige oplossingen)

ronr
    Bijdrager

Allen bedankt voor het meedenken. Ik wilde eerst hier ff mijn vraag kwijt voordat ik naar het inspectiebureau ga. Maandag ben ik weer op het werk en ik zal dan het inspectierapport eens goed bekijken. Indien het rapport spreekt van een inspectie van de brand en ontruimings installatie, is het dan automatisch een gecombineerd certificaat? Of moet dat ook op het certificaat staan? Op het certificaat staat alleen bmi!

gr Ron

Bijdrager

Op het rapport en het certificaat moet dezelfde informatie staan. Als er op het certificaat alleen gesproken wordt over een BMI kan het rapport niet veel anders zeggen.

ronr
    Bijdrager

Goedemorgen,

Ik heb nog even het e.e.a. na gekeken. Als ik in het RvO lees staat bij sturing, dat er geen sturing is naar OI (zij bijlage) De BMI stuurt een wel groep telefoons aan bij brand/storing. Voor dit pand (segment midden) is een certificaat afgegeven op het RvO wat door het branddetectie bedrijf is afgegeven. Ik kan verder niets vinden m.b.t. een ontruimingsinstallatie. Brandweer vraagt echter wel om inspectiecertificaat OI!

Iemand nog een idee?

Gr Ron

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Er lopen volgens mij een aantal zaken door elkaar, wat is er nu in 2013 afgegeven? Een productcertificaat of een inspectiecertificaat?

Wellicht een open deur maar dat maakt nog al uit… De brandweer/gemeente zal enkel naar een inspectiecertificaat vragen. Afhankelijk van de functie is deze noodzakelijk voor de brandmeldinstallatie en dan dus ook voor de ontruimingsalarminstallatie. Hetgeen ook op het certificaat te lezen zou moeten zijn.

Als de aanvraag niet goed wordt/is gedaan of er is onvoldoende naar jullie aanvraag gekeken, kan de ontruimingsalarminstallatie niet zijn meegenomen. Dat hebben wij in het verleden ook wel aan de hand gehad, maar gelukkig op voorhand al getackeld;-)

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

In het Programma van Eisen voor de ontruimingsalarminstallatie zou te lezen moeten zijn, hoe de installatie werkt en waar aan de installatie moet voldoen… Het aansturen van een groep telefoons lijkt me geen standaard oplossing en dat zou je op voorhand aan de inspectie-instelling kunnen voorleggen.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ronr
    Bijdrager

Goedemiddag,

Zojuist de inspecteur van de brandweer hier weer gehad en gevraagd wat nu de bedoeling is. Voor de BMI is een inspectie certificaat afgegeven en voor de OI niet.

Voor OI dient ook een inspectiecertificaat voor afgegeven te worden. Betreft alleen de koppeling naar dect en de voeding daarvan. Ik weet nu even waarom van hem en het is nu duidelijk. Dank allen voor de medewerking.\

Gr Ron

Bijdrager

Goedemiddag,

Zojuist de inspecteur van de brandweer hier weer gehad en gevraagd wat nu de bedoeling is. Voor de BMI is een inspectie certificaat afgegeven en voor de OI niet.

Voor OI dient ook een inspectiecertificaat voor afgegeven te worden. Betreft alleen de koppeling naar dect en de voeding daarvan. Ik weet nu even waarom van hem en het is nu duidelijk. Dank allen voor de medewerking.\

Gr Ron

Ik wil niet de party pooper uithangen, maar een inspectiecertificaat op een DECT installatie omvat wel iets meer dan alleen de koppeling met de DECT en de voeding daar van. Afhankelijk van wanneer de DECT installatie is aangelegd zou het nog wel eens een hele uitdaging kunnen worden om deze gecertificeerd te krijgen. Succes!

Peter KreulePeter Kreule
    Bijdrager
    Post count: 15

Klopt, wij hebben ook wel eens meegemaakt dat een DECT systeem niet certificeerbaar is.
    Toen was de oplossing om een apart PZI systeem ernaast te installeren.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.