Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Inspectie hydranten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2904 |

Wie kan mij vertellen of er ergens beschreven staat hoe vaak hydranten moeten worden geinspecteerd door een bevoegde firma?

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Niet dat ik weet, ik denk dat je alleen met de zorgplicht te maken hebt, oftewel "zorg u er maar voor dat het goed onderhouden wordt".
    Het enige handvat wat ik kan bedenken is de inspectiefrequentie die de leverancier van de hydrant aangeeft (en dan maar hopen dat het niet een al te oude hydrant is).

It burns us, preciousssss !!!

arnaud van den brink
    Bijdrager
    Post count: 18

Met hydrant bedoel je de (ondergrondse) brandkraan tbv waterwinning door de brandweer? In dat geval is er voor zover bij mij bekend geen verplichting tot een specifiek periodiek onderhoud.

Zoals al wordt aangegeven heb je wel de Zorgplicht (Bouwbesluit 2012 artikel 1.16) wat inhoud dat installaties functioneren conform het voorschrift, adequaat worden beheerd, onderhouden en gecontroleerd.

Binnen de organisatie waar ik werkzaam laten wij de brandkranen op eigen terrein jaarlijks controleren op werking. Binnen het brandweerkorps waar ik actief ben controleren wij als post de brandkranen in ons verzorgingsgebied op bruikbaarheid, dit omdat we bij een calamiteit dan enige zekerheid hebben dat de brandkraan bereikbaar en bruikbaar is. Maar ook dit gebeurd op eigen verzoek vanuit de brandweerorganisatie. De eigenaar (waterleidingbedrijf) voert voor zover bij mij bekend geen specifieke controle/onderhoud uit aan de brandkranen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Check ook je eventuele milieuvergunning, daar staan vaak wel voorwaarden in.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.