Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Infoblad brandmeldinstallatie en ontruiminginstallatie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2874 |

Ik las zojuist het inofblad brandmeld en ontruiming wat door het CCV is uitgebracht. Kom ik daar de term ontruimingalarm type B+ tegen. Nu ben ik die wel vaker tegen gekomen, maar dan meer vanuit de leverancierszijde.
    Maar moet ik deze dan zien als een type B met als extra een stukje gesproken woord? Moet deze volgens mij nog wel steeds behandelen als een type B installatie. Dus kan aan het gedeelte "gesproken woord" geen eisen aankoppelen.
    Of heeft iemand een andere visie?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

B+ is A -.

Het is een systeem die men wel eens toepast als type A vereist is, maar men kiest voor een eenvoudiger (<€) systeem.
    In het PvE zou moeten zijn vastgelegd hoe je er mee om moet gaan. In de basis zou ik zeggen beoordelen als B.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

B+ is inderdaad een A-. De type A fabrikanten hebben echter tegen gehouden dat het een A- heet. En ja, het is eenvoudiger en dus ook < Eurotjes….

Eigenlijk komt een B+ op het volgende neer: De slow whoops van tegenwoordig worden in de ringlus van de brandmelders opgenomen. In de software zit een soort MP3 bestandje met het slow whoop geluid. Als je daar een gesproken tekst aan toe voegt (eventueel in meerdere talen) heb je qua ontruimingssignaal het zelfde als een type A. Je kan er alleen niet mee omroepen, wat met een type A dan wel weer kan. Grote voordeel: in geval van een ontruiming wordt er ook verteld dat je weg moet. Dat werkt in de praktijk beter dan alleen een slow whoop.

Voor wat betreft het stellen van eisen: in de NEN2575-/A1:2013 zijn wel degelijk eisen vast gelegd waar een dergelijke installatie aan moet voldoen.

X never ever marks the spot

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.