Brandpreventieforum Forums Gebruik industriefunctie versus lichte industriefunctie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #1050 |

Bijlage 10 van de bouwverordening geeft bij een industriefunctie, niet zijnde een lichte industriefunctie, aan dat een niet-automatische brandmeldinstallatie vereist is bij een oppervlakte van > 1000 m2. Voor de overige industriefunctie worden geen eisen gesteld, dus lichte industrie betekent geen brandmeldinstallatie.

Ik zie regelmatig op tekeningen -waarschijnlijk vanwege bovenstaande- dat ruimten worden ingedeeld als zijnde "lichte industrie".

Ik heb de definities opgezocht op bouwbesluit online, zie onderstaand.

Mijn vraag is eigenlijk wat wordt precies verstaan onder lichte industriefunctie?
    Graag enkele praktijkvoorbeelden indien mogelijk.

J. Nieuwland

industriefunctie: gebruiksfunctie voor het bedrijfsmatig bewerken of opslaan van materialen en goederen, of voor agrarische doeleinden.
    lichte industriefunctie: industriefunctie waarin activiteiten plaats vinden, waarbij het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

een loods waarin aardappelen worden opgeslagen is een lichte industriefunctie
    een loods waarin aardappelen door werknemers worden gesorteerd is een andere industriefunctie

een procesinstallatie is een lichte industriefunctie
    de operator-ruimte van de procesinstallatie is een andere industriefunctie

wie volgt met de volgende 2 voorbeelden….

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

een loods waarin aardappelen worden opgeslagen is een lichte industriefunctie
    een loods waarin aardappelen door werknemers worden gesorteerd is een andere industriefunctie

is dat nodig dan, volgens mij is het nu wel duidelijk.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Het belangrijkste verschil is de aanwezigheid van mensen. Als er mensen in die functie aanwezig zijn die er echt een ‘vaste’ werkplek hebben, dan kun je het niet als lichte industrie aanmerken.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik ben het met Leon eens. Aanwezigheid van een vaste werkplek is het belangrijkste uitgangspunt.

Aardappels sorteren is vaak maar zeer tijdelijk en vind vaak in de aardappelopslagloods plaats. Ik zou dit daarom als licht industriefunctie aanmerken.
    Ander voorbeeld: we zijn het er allemaal hoop ik over eens dat een veestal een lichte industriefunctie is. Hierin zit doorgaans een melkput waar de boer dagelijks melkt. Dit is echter ook maar zeer tijdelijk, daarom is dit een lichte industriefunctie.

Handige tip bij het bepalen van de functie is de indeling van de zone(‘s). Een industriefunctie waar dagelijks mensen aanwezig zijn voor het productieproces heeft een verblijfsgebied. Er bevindt zich daarom een thermische schil met een Rc-waarde van ten minste 2,5 m²K/W. Deze ruimten worden ook doorgaans verwarmt (ca. 17-19 graden). Bij een lichte industriefunctie, waarbij de aanwezigheid van mensen van ondergeschikte rol speelt, is er dus in feite geen verblijfsgebied en hoeft daarom ook niet een thermische schil te omvatten of verwarmt te worden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik ben het met Leon eens. Aanwezigheid van een vaste werkplek is het belangrijkste uitgangspunt.

Aardappels sorteren is vaak maar zeer tijdelijk en vind vaak in de aardappelopslagloods plaats. Ik zou dit daarom als licht industriefunctie aanmerken.
    Ander voorbeeld: we zijn het er allemaal hoop ik over eens dat een veestal een lichte industriefunctie is. Hierin zit doorgaans een melkput waar de boer dagelijks melkt. Dit is echter ook maar zeer tijdelijk, daarom is dit een lichte industriefunctie.

Handige tip bij het bepalen van de functie is de indeling van de zone(‘s). Een industriefunctie waar dagelijks mensen aanwezig zijn voor het productieproces heeft een verblijfsgebied. Er bevindt zich daarom een thermische schil met een Rc-waarde van ten minste 2,5 m²K/W. Deze ruimten worden ook doorgaans verwarmt (ca. 17-19 graden). Bij een lichte industriefunctie, waarbij de aanwezigheid van mensen van ondergeschikte rol speelt, is er dus in feite geen verblijfsgebied en hoeft daarom ook niet een thermische schil te omvatten of verwarmt te worden.

Beetje vreemd het voorbeeld van de melkput en de dagelijkse aanwezigheid van personen. Volgens mij worden koeien 2 maal per dag gemolken. Bij de huidige veestapels wil het melken wel een uurtje in beslag nemen. Dit is 2 uur per dag, is dit ondergschikt?

Aardappels sorteren duurt meestal ook enkele maanden! voorjaar aardappels poten, eind van de zomer in een paar dagen het land leegoogsten, de aardappels in de box gooien en vervolgens een paar maandjes de aardappels sorteren. Evenals bollen pellen, of tomaten plukken is dit seizoenswerk met in de pieken een zeer structurele aanwezigheid van grote hoeveelheden personeel.

Best wel lastig hé!

leon
    Bijdrager

Inderdaad lastig. Er is nu eenmaal geen keiharde grens tussen een lichte industriefunctie of een ‘reguliere’ industriefunctie. En wat betreft die vaste werkplek die ik aanhaalde, ik denk dat als je een paar maanden op een stoel zit aardappels te schillen, dit wel als ‘vaste’ werkplek mag worden beschouwd.
    Ik doelde hier meer op bijvoorbeeld een groot magazijn. Mensen lopen hier af en toe heen om spullen te halen en zo nu en dan komt er een leverancier langs om spullen te brengen. Ik denk dat in de meeste gevallen een lichte industriefunctie ook geen ‘zelfstandige’ functie is. In de meeste – zo niet alle – gevallen staat deze min of meer ten dienste van bijvoorbeeld een winkel- of kantoorfunctie o.i.d. Een beetje vergelijkbaar met een woning + garage dus (woonfunctie + overige gebruiksfunctie).

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

wat dachten jullie van een tuinbouwkas? licht industrie toch?

wat nu als daar dagelijks (met respect) enkele Polen enkele uren met de plantjes in de weer zijn? Volgens Vrom is het telen van gewassen lichte industrie, maar hier zijn dus wel dagelijks meerdere uren mensen aanwezig, zeker in de hoge productiekassen in ons land.

De melding van de thermische schil is onzin: dit hoeft niet. En trouwens, een industriehal heeft ook een verblijfsgebied (representatief gebruik voor de functie).

Blijft lastig, zeker als je handhavend aan de gang moet.

leon
    Bijdrager

Dat ligt er maar net aan, je moet de dingen niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk. De aanvrager bepaald…

vuurbaas
    Bijdrager
    Post count: 23

wat nu als daar dagelijks (met respect) enkele Polen enkele uren met de plantjes in de weer zijn? Volgens Vrom is het telen van gewassen lichte industrie, maar hier zijn dus wel dagelijks meerdere uren mensen aanwezig, zeker in de hoge productiekassen in ons land.

De melding van de thermische schil is onzin: dit hoeft niet. En trouwens, een industriehal heeft ook een verblijfsgebied (representatief gebruik voor de functie).

:lol: :lol: , handhaven is idd een erg lastige kwestie. Ondanks dat de aanvrager bepaald moet e.e.a. wel in overeenstemming zijn. Bijv. een grote kas met aangebouwde industriegebouwen, en in die kas werken tientallen mensen ( reintegratie en werkvoorziening ) aan het stekken, verplanten etc. Die kas is simpelweg dan geen lichte industrie meer. Bij bepaling dient het zo te zijn dat het verblijf van personen ondergeschikt is !!!!!!!!!

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

ondergeschikt…..

(lichte) Industriefunctie is toch altijd iets met opslag of telen, in hoofdzaak. Dat betekent dat als er veel mensen zijn, dit altijd ondergeschikt blijft aan de hoofdzaak: opslag of telen oid.

Simpeler: was de aanwezigheid van mensen de hoofdzaak (dus niet ondergeschikt), hadden we het misschien bijeenkomstfunctie ofzo moeten noemen. :twisted:

Volgens mij hebben beleidsmakers dit leuk bedacht ergens achter een bureau in Den Haag, zonder zich te realiseren dat het nogal lastig wordt om eea keihard te handhaven.

Aan deze beleidsmakers: Dank voor deze extra subgebruiksfunctie en de vereenvoudiging van de regels in Nederland. :roll:

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Ik zie regelmatig op tekeningen -waarschijnlijk vanwege bovenstaande- dat ruimten worden ingedeeld als zijnde "lichte industrie".

Wat ik denk, is dat er veelal een spraakverwarring is tussen de ‘spreektaal’ en de ‘Bouwbesluit-taal’. Lichte industrie is in de spreektaal het tegenovergestelde van zware industrie. In het Bouwbesluit bestaat geen zware industriefunctie, maar wordt vaak de fout gemaakt dat een lichte industriefunctie het tegenovergestelde is van zware industriefunctie (welke dus niet bestaat). Sterker zelfs, zware industrie (ik denk nu voor het gemaak even aan een geautomatiseerde productiehal oid) heeft vaak een lichte industriefunctie! De naamgeving in het Bouwbesluit is mijn inziens dus erg ongelukkig…

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In de start van dit topic sprak ik van een tekst op tekening "lichte industrie". Dit is niet helemaal correct, op tekening stond "lichte industriefunctie". In dat licht bezien is het verschil tussen spreektaal en bouwbesluittaal, maar ook bouwverordeningstaal een stuk duidelijker.

J. Nieuwland

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

quote]

als we ontruimingsinstallaties moeten gaan eisen in tuinkassen > 1000 m2 dan is er weer wat te doen voor de installateurs. zolang ze voldoen aan minder als 150 mj/m2 permamente vuurbelasting en er ook niks anders is behalve planten etc. dan zou ik er niets zo’n moeite mee hebben.

helaas kom ik nog wel eens kassen tegen met een cv-installatie van 2 MW die niet is afgescheiden. er staat een kantoor in, vol met lopende banden etc. het plan is destijds beoordeeld als normale kas dus is het beschouwd als niet zijnde een BC. vluchtwegen etc. zijn dan ver te zoeken.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Praktijkboek bouwbesluit
    http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/bo … fddeel.pdf
    zie pagina 51

Bij aardappelsorteren is het verblijven van mensen m.i. geen ondergeschikte rol meer >> andere industriefunctie
    De melkput >> andere industriefunctie

(ach laat ik het gelijk maar even kopieren)

1.3.5 Industriefunctie
    Een industriefunctie is een:
    “gebruiksfunctie voor het bedrijfsmatig bewerken of opslaan van materialen en goederen, of voor agrarische doeleinden”
    Bij een industriefunctie kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een montagehal in een fabriek, een reparatiewerkplaats, een keuken van een ziekenhuis, een opslagloods, een koeienstal en een tuinbouwkas.
    Als subgebruiksfuncties zijn van belang:
    − lichte industriefunctie, en
    − industriefunctie voor geluidbelastende activiteiten.

Lichte industriefunctie
    Van een lichte industriefunctie is volgens de definitie in artikel 1.1, lid 4 van Bouwbesluit 2003 sprake als het gaat om een:
    “industriefunctie waarin activiteiten plaatsvinden, waarbij het verblijven van mensen een ondergeschikte rol speelt”
    Uit de definitie blijkt dat het woord ‘lichte’ geen betrekking heeft op de massaliteit van het gebouwde en ook niet als tegenstelling moet worden gezien van ‘zware industrie’. Zo zal een deel van een fabriek met een volautomatisch werkend productieproces van een vorm van zware industrie, in de terminologie van Bouwbesluit 2003 een subgebruiksfunctie ‘lichte industrie’ zijn. Het gedeelte echter waarin zich de operatoren bevinden, mag, ongeacht de bouwwijze, niet worden aangemerkt als ‘lichte industrie’.

Van een lichte industriefunctie is bijvoorbeeld sprake bij een:
    − opslagloods,
    − een lattenloods voor het drogen van hout,
    − een koeienstal, en
    − een tuinbouwkas.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.