Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie industriefunctie brandcompartiment groter als 1000m2

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 43
    #1328 |

Ik heb een vraag een gebouw industriefunctie waar 2 man werkzaam zijn bestaat uit een brandcompartiment van 1800m2 met loopkraaan voorzien van 2 ruimtes begane grond en kantoortje via stalen trap 1e verdieping
    verder bestaat pand uit nog een brandcompartiment(garage)van 100m2 voorzien van 1 deur naar ander brandcompartiment. brandweer eist volledige bewaking met doormelding met RWA gekeken naar handreiking grote brandcompartimenten maar is mij niet echt duidelijk waarom (er zitten 4 nooduitganfgen in brandcompartiment)
    Is dit nu echt nodig. iemand een idee of ik van volledige bewaking af kan .komen

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Kun je even een schets toevoegen van de situatie? Dan kunnen we het wat beter beoordelen.
    Wat is de redenatie van de brandweer? Bij het indienen van een project moet jij goed onderbouwen waarom je het zo bedacht hebt. Andersom geldt dit ook. Indien de brandweer het ergens niet mee eens is moeten ze wel toelichten waarom ze het er niet mee eens zijn.

Uitgaande van bezettingsgraadklasse B5 mag de loopafstand maximaal 40 meter zijn naar de uitgangen. Vanuit elke uitgang een cirkel trekken met een diameter van 40 meter (houdt uiteraard ook specifiek rekening met de verdieping). Als er geen dekkend patroon ontstaat voldoe je hier niet aan. Om dan gelijk RWA te roepen vind ik nog al wat… Maar wellicht is het gegrond. Plaats dus even een situatieschets, dan kunnen we je beter helpen.

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

De RWA is hier denk ik niet vanwege de loopafstanden geëist. RWA en een bmi met volledige bewaking maken deel uit van maatregelpakket 2 van de "handreiking grote brandcompartimenten".

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Dit zou inderdaad kunnen, maar ik ben dan wel benieuwd wat de toelichting van de brandweer hierop is. Indien het project met behulp van maatregelpakket II van ‘Beheersbaarheid van brand’ is uitgewerkt door de adviseur kan ik de opmerking begrijpen. Maar ook hiervoor geldt dat de methode ‘Beheersbaarheid van brand’ niet heilig is, maar een hulpmiddel. Hier mag van afgeweken worden als het maar goed wordt onderbouwd.
    Ik vraag me af of het als maatregelpakket II is aangevraagd. 1.800 m² hoeft lang niet altijd spannend te zijn. Soms kun je met enkele eenvoudige bouwkundige oplossingen goed uit de voeten met maatregelpakket I. Vandaar mijn vraag.

ruud
    Bijdrager
    Post count: 43

heb gebeld met de brandweer rookwarmte afvoer is niet geeist wel volledige bewaking met doormelding dit omdat het een pakketeis is vvan veiligheidsregio rotterdam (men heeeft verteld dat ze een snelle branddetectie willen hebben omdat ze de brand gaan blussen in plaats van pand gecontroleerd uit te laten branden. dus simpel gezegd een wand in het midden plaatsen 2 brandcompartimenten en er is niet automatische bewaking zonder doormelding nodig

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.