Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN in rack sprinklers ook bij bovenste opslaglaag

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #2372 |

In NFPA 30 artikel 16.5.1.10 is voor layout C voorgeschreven dat elke opslaglaag moet worden voorzien van in rack sprinklers (letterlijke tekst; )
    Moet de bovenste opslaglaag ook voorzien zijn van een in-rack sprinkler of voorziet het daknet op deze plaats in de beveiliging?

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Als het er niet expliciet staat ga ik er van uit dat er geen rij rack sprinklers boven de bovenste goederen in de stellingen hoeft te worden aangebracht; dit is namelijk ongebruikelijk.

ruud van liempd
    Bijdrager

klopt dit was ook mijn eerste idee. Er staat echter wel vrij duidelijk ‘at every storage level above the floor’. Dit zou ook de bovenste opslaglaag zijn.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Nergens in NFPA 13 of 30 worden in-rack sprinklers boven het bovenste niveau goederen vereist; wel soms een max. opslaghoogte boven de bovenste in-rack sprinklers. Het monteren van in-rack sprinklers boven de bovenste goederen is ook erg lastig omdat je geen stellingconstructie meer hebt om de sprinklers aan vast te maken. In de NFPA voorschriften staan wel nog oplossingen zoals b.v. NFPA 30 Scheme C (niet te verwarren met de Layout C die je hier aanhaalt), waarbij barriers en een laag sprinklers boven de bovenste opslag nodig is. Maar in dat geval hoef je (staat er vermeld) de opbrengst van de daksprinklers niet hydraulisch mee te rekenen.

Ik denk dat je dan ook moet lezen als opslagniveau (waarop je de goederen zet).

ruud van liempd
    Bijdrager

ok hartelijk bedankt voor de uitleg. De juiste definities bij de terminologie uit de NFPA is soms wat lastig.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.