Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie In delen certificeerbaar mogelijk?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 325
    #2782 |

Case:
    Je hebt een gebouw wat in twee gedeeld is, met goede brandscheiding en dergelijk. Aan de ene zijde een zorg waarbij inspectiecertificaat voor BMI en OAI in moet en aan de andere zijde een kantoor waarbij geen inspectiecertificaat vereist is. Tot zover geen probleem, maar me wil het gehele object op één bmc laten draaien. Technisch geen probleem natuurlijk maar hoe zit het bij certificeren? Is het mogelijk om alleen het zorggedeelte te certificeren en het kantoor buiten beschouwing te laten?

De meningen zijn verdeeld, ook bij de inspectie instellingen. Is er iemand die hier iets over kan zeggen en dan het liefst met onderbouwing vanuit regelgeving?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Heel makkelijk gedacht zou ik zeggen dat je, wanneer je er bewust één brandmeldinstallatie van maakt, de strengste eis moet laten voldoen. De wettelijke artikelen hebben het allemaal over ‘de brandmeldinstallatie’, en maken geen onderscheid in functies of gebouwdelen daarin. Pas wanneer je de installatie heel letterlijk ‘opknipt’ mag je de onderdelen apart beoordelen.
    Daarnaast krijg je met beheer en onderhoud misschien nog wat leuke hersenkrakers te verwerken.

Het lijkt me dan ook dat je deze installatie in zijn geheel moet laten certificeren.

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

Goedemorgen,
    Ik heb ook met ongeveer dezelfde kwestie te maken.
    1 gebouw met twee bouwdelen met 60 minuten scheiding. Bouwdeel a is 24uurs zorg met woonfunctie, Bouwdeel B kantoor.
    1 brandmeldcentrale en het geheel moet gecertificeerd(midden) worden. Bouwdeel A is totaal detectie, bouwdeel b niet.
    Moet niet alles aan de zwaarste eis voldaan? lees totaal detectie!

Ik hoop dat iemand iets weet.

Alvast bedankt.

Gr Ron

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Nee, je mag verschillende bewakingsomvangen toepassen mits de bouwdelen 60 minuten WBDBO gescheiden zijn.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Nee, je mag verschillende bewakingsomvangen toepassen mits de bouwdelen 60 minuten WBDBO gescheiden zijn.

Staat dat ergens? Dat 60 minuten WBDBO scheiding aanwezig moet zijn?

J. Nieuwland

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Die 60 minuten staat er niet, wel dat de bewakingsomvang per brandcompartiment moet worden vastgesteld (6.20-2).

ronr
    Bijdrager

Hallo,

OK, maar met 1 centrale dan kan je dus een certificering krijgen voor twee aparte bouwdelen?

j. nieuwland
    Bijdrager

Hallo,

OK, maar met 1 centrale dan kan je dus een certificering krijgen voor twee aparte bouwdelen?

Als die aparte bouwdelen toebehoren aan één opdrachtgever/eigenaar/gebruiker, dus "bij elkaar horen" dan wel.

Dus verwijzend naar je eerdere post: Als de kantoorfunctie behoort bij de zorgfunctie lijkt met dat geen enkel probleem.
    Echter wanneer de kantoorfunctie in gebruik is bij gebruiker B en de zorgfunctie bij A en is dus geen samenhangend verband tussen die twee, moet je dat niet doen.

J. Nieuwland

ronr
    Bijdrager

Thanks,

Duidelijk.

Bedankt allen

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Hallo,

Als die aparte bouwdelen toebehoren aan één opdrachtgever/eigenaar/gebruiker, dus "bij elkaar horen" dan wel.

Dus verwijzend naar je eerdere post: Als de kantoorfunctie behoort bij de zorgfunctie lijkt met dat geen enkel probleem.
    [accentueren]Echter wanneer de kantoorfunctie in gebruik is bij gebruiker B en de zorgfunctie bij A en is dus geen samenhangend verband tussen die twee, moet je dat niet doen.[/accentueren]

J. Nieuwland

Hoe wil je dan een certificaat op het deel van de zorg krijgen? Dat gaat je niet lukken volgens mij als beide delen op één brandmeldcentrale zijn aangesloten.

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager

Hallo,

[accentueren]Echter wanneer de kantoorfunctie in gebruik is bij gebruiker B en de zorgfunctie bij A en is dus geen samenhangend verband tussen die twee, moet je dat niet doen.[/accentueren]

J. Nieuwland

Hoe wil je dan een certificaat op het deel van de zorg krijgen? Dat gaat je niet lukken volgens mij als beide delen op één brandmeldcentrale zijn aangesloten.

Met mijn "moet je dat niet doen" had ik in mijn achterhoofd de post dat men twee bouwdelen op één brandmeldcentrale zou WILLEN aansluiten (Richard). In die context moet mijn reactie dan ook worden gelezen.
    Ik heb de post van ronr nog even gelezen en daaruit opgemaakt dat de beide bouwdelen reeds op één brandmeldcentrale ZIJN aangesloten. Je kan in dat geval niet een productcertificaat verstrekken / verstrekt krijgen op een deel van de installatie.
    Dit schrijvend vraag ik me tegelijkertijd af of dit ook geldt voor een inspectiecertificaat als bedoeld in BB2012 6.20.??

J. Nieuwland

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.