Brandpreventieforum Forums Gebruik in de (directe) nabijheid

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #1810 |

Binnen woonfuncties maakt men binnen zorgcluster- en groepszorgwoningen onderscheid in o.a. "zorg op afroep"en "24-uurs zorg". Bij "zorg op afroep" wordt gesproken over "al dan niet in de nabijheid" en binnen "24-uurs zorg" over "een zusterspost is een post die in de directe nabijheid van de woning is gelegen die 24 uur per dag ……….".

Bij de 1e wordt dus gesproken over "in de nabijheid" en bij de 2e over "in de directe nabijheid". De ene klink dichterbij dan de andere maar wat is in beide gevallen "in de (directe) nabijheid". 1 meter, 5 meter, 100 meter? binnen 10 seconden, 1 minuut, 10 minuten bereikbaar?

Wie kan me informatie verstrekken waar deze "in de nabijheid" enigszins "tastbaar" gemaakt is. Maar alle info intrent dit is bruikbaar zodat ik hierin voor mezelf een standpunt kan innemen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

zorg op afspraak: de zorgverlener komt op afspraak langs (bijvoorbeeld thuiszorg,
    persoonlijke begeleiding en/of verpleeghulp). Deze woonvorm onderscheidt zich slechts in
    beperkte mate van niet voor zorg bestemde woonfuncties. In veel gevallen is er wel een
    personenalarmeringssysteem aanwezig, al dan niet in combinatie met een spreekluisterverbinding
    naar een zorgcentrale/alarmcentrale, maar deze alarmering is met name
    bedoeld voor noodoproepen en/of het bieden van (een gevoel van) veiligheid, niet voor
    communicatie met de thuiszorg;
    – zorg op afroep: de zorgverlener wordt dagelijks, op door de cliënt te bepalen momenten,
    opgeroepen, bijvoorbeeld voor hulp bij dagelijkse zaken zoals toiletbezoek of aankleden.
    Deze hulp is 24 uur per dag beschikbaar. Hierbij zijn in de woning specifieke voorzieningen
    aanwezig ter ondersteuning van die zorgverlening, bijvoorbeeld een professioneel
    intercomsysteem voor het doen van oproepen in geval van een zorgvraag. De oproep wordt
    opgenomen door de aanwezige hulpverlener die dienst doet vanuit een in de nabijheid
    gelegen ‘zusterpost’ of hulppost, al dan niet via een zorgcentrale. De hulpverlener beschikt
    over een mobiele telefoon en/of pieper. De bewoner is in staat om zelfstandig hulp in te
    roepen en is aanspreekbaar via de spreek-luisterverbinding;
    – 24-uurs zorg: kenmerkend is de permanente aanwezigheid van een hulpverlener in de
    woning zelf. Overdag is per woning permanent een hulpverlener aanwezig en ’s nachts is er
    een hulpverlener aanwezig in een zusterpost binnen een cluster van woningen of in de
    onmiddellijke nabijheid daarvan, zodat de hulpverlener binnen enkele minuten na een
    alarmsignaal aanwezig kan zijn. Dit kan alarmering door de bewoner zelf zijn of alarmering
    via de aanwezige rookmelder(s). De bewoner is veelal niet in staat om geheel zelfstandig de
    behoefte aan hulp te bepalen en vaak ook niet in staat om adequaat te reageren op vragen
    via een spreek-luisterverbinding of op een alarmsignaal.

Lijkt me duidelijk.

J. Nieuwland

dirk sommers
    Bijdrager
    Post count: 17

bedankt voor je reactie, maar helaas blijft voor mij nog steeds de vraag open wat "in de nabijheid" is. Is in de nabijheid als ik vanuit de zusterspost/zorgcentrale er 1 minuut over mag doen om ter plekke te zijn na melding, mag dit 5 minuten zijn, 10 minuten, een uur?
    Is lastig, ik weet het. Maar ik zal met een voorbeeldje proberen te concretiseren.
    We hebben en groot instituut voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte. Dit terrein bestaat uit diverse woon- en werkeenheden met ’s nachts toezicht vanuit een zusterspost. Hoe veel mag men in omvang uitbreiden totdat die zusterspost niet meer "in de nabijheid" van alle wooneenheden ligt. Oftewel een extra zusterpost dien te creëren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

In de goede oude tijd toen we nog met vertragingen op BMI’s werkten was er meestal een ‘reactietijd’ van een minuut of 3 waarbinnen de BHV een alarm kon doen resetten. 3 tot 5 minuten lijkt me op zich niet onredelijk voor de omschrijving ‘binnen enkele minuten’

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

bedankt voor je reactie, maar helaas blijft voor mij nog steeds de vraag open wat "in de nabijheid" is. Is in de nabijheid als ik vanuit de zusterspost/zorgcentrale er 1 minuut over mag doen om ter plekke te zijn na melding, mag dit 5 minuten zijn, 10 minuten, een uur?
    Is lastig, ik weet het. Maar ik zal met een voorbeeldje proberen te concretiseren.
    We hebben en groot instituut voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte. Dit terrein bestaat uit diverse woon- en werkeenheden met ’s nachts toezicht vanuit een zusterspost. Hoe veel mag men in omvang uitbreiden totdat die zusterspost niet meer "in de nabijheid" van alle wooneenheden ligt. Oftewel een extra zusterpost dien te creëren.

Lijkt mij een geval van 24-uurs zorg. In mijn eerdere reactie (geciteerd uit een document dus geen eigen interpretatie) wordt genoemd "….binnen enkele minuten…." Daarbij geldt "…..in of in de onmiddelijke nabijheid….." en niet "…..in de nabijheid…."; dit geldt voor zorg op afroep!

J. Nieuwland

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

als ik het goed heb zegt het brandbeveiligingsconcept voor gezondheidszorgfuncties over 2 minuten na alarm dat de BHV bij de brandruimte ter plaatse moet zijn. Deze 2 minuten zou je als toetswijzer kunnen gebruiken om te kijken of de zusterpost voldoende in de nabijheid is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.