Brandpreventieforum Forums Gebruik ijs op brandtrap

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1381 |

Ik woon in een huurwoning (type maisonette met galerij). Aan een kant van de galerij bevindt zich een trappenhuis en aan de andere kant een brandtrap. In de winter maanden wordt de trap erg glad, doordat er een laag met ijs van enkele centimeters op de treden ontwikkeld. Afgelopen winter bleef het ijs enkele weken liggen. Ik ben hier al eens uitgegleden door het ijs. Het is een trap die uit twee rechtte delen bestaat. De totale hoogte die de trap overbrugd is een meter of zeven. De flat is een jaar of 50 oud en de brandtrap waarschijnlijk ook.

Is het toegestaan dat een er een laag ijs op een brandtrap ontstaat of moet de woningbouw aanpassingen doen om dit te voorkomen?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Mijn eerste reactie is dat het ijsvrij houden ook een verantwoordelijkheid van de bewoners is.

De woningbouwstichting veegt toch ook niet de stoep?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Wees gerust, de komende maanden wordt er geen vorst verwacht. :F:

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik kan je vermoeien met een lange uitleg wanneer welke wet of besluit van toepassing is, maar daar wordt jouw vraag niet mee beantwoord dus dat zal ik niet doen. Wel kan ik je melden dat in zowel het Bouwbesluit als het Gebruiksbesluit niet wordt ingegaan op het voorkomen van onaangename situaties door weersinvloeden. Ook de Woningwet gaat hier niet op in.

Zoals Kruislijst terecht aangeeft gaat de wetgever ervan uit dat de verantwoordelijkheid van dergelijke situaties gedragen wordt door de bewoners, maar daarnaast mijns inziens ook door de eigenaar of in dit geval de woningstichting. Jullie zullen er dus samen uit moeten komen. Wellicht kan er overeengekomen worden dat bewoners de ijsvorming in de gaten houdt, zodat er dan curatief maatregelen getroffen kunnen worden door bijvoorbeeld het ijs van de trap af te slaan of te verwijderen met pekel (afhankelijk van het materiaal van de trap) o.i.d.
    Let wel, als het gebouw gerealiseerd is in overeenstemming met de destijds verleende bouwvergunning en de destijds geldende wetten en regels (wat zeer waarschijnlijk het geval is) doet de woningstichting formeel niets fout. Het bespreekbaar maken van dit punt lijkt mij daarom de beste optie. Indien de woningstichting niet de goodwill heeft en zich niet verantwoordelijk voelt mee te werken, zal hun dat zeker niet sieren. Echter kun je hier weinig tegenin brengen en zal het dan echt door de bewoners zelf opgelost moeten worden.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Lijkt mij een gevalletje 2.9 GB :wink:

http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/bo … B11834.pdf

Paragraaf 2.9 Overige bepalingen brandveilig gebruik

Artikel 2.9.1 Voorkomen van belemmeringen en hinder
    Onverminderd het bij of krachtens dit besluit bepaalde is het verboden
    in, op, aan of nabij een bouwwerk voorwerpen of stoffen te plaatsen, te
    werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten, werktuigen,
    middelen of voorzieningen te gebruiken of niet te gebruiken of anderszins
    belemmeringen op te werpen of hinder te veroorzaken waardoor:
    a. brandgevaar wordt veroorzaakt;
    b. melding van, alarmering bij of bestrijding van brand wordt
    belemmerd;
    [accentueren]c. het gebruik van vluchtmogelijkheden bij brand wordt belemmerd, of
    d. het redden van personen of dieren bij brand wordt belemmerd.[/accentueren]

bart v p
    Bijdrager
    Post count: 2

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Als het ijs weken blijft liggen dan moet ik jullie gelijk geven dat de bewoners ook enige verantwoordelijkheid hebben. Ik zal het gesprek met de woningbouw dan maar aan gaan. Ik zal de pdf eerst eens goed doorlezen, dan kom ik in de gesprekken met de woningbouw ook beter ten "ijs".

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Als het ijs weken blijft liggen dan moet ik jullie gelijk geven dat de bewoners ook enige verantwoordelijkheid hebben. Ik zal het gesprek met de woningbouw dan maar aan gaan. Ik zal de pdf eerst eens goed doorlezen, dan kom ik in de gesprekken met de woningbouw ook beter ten "ijs".

simpel gezegd: traptreden vervangen door roostertreden (persroosters) en je hebt nooit geen problemen meer :wink:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Mocht de gemeente willen handhavend op willen treden kan zij eenieder aanschrijven die de "overtreding" ongedaan kan maken. Zij heeft hier dus gewoon de keuze om de woningeigenaar of de huurders aan te spreken, of allebei. U heeft zelf ook de keuze: afspraken met de buren maken, zelf opruimen of volgend jaar meer servicekosten aftikken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.