Brandpreventieforum Forums Gebruik huur wooncomplex, verantwoordelijkheid brandpreventie?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1855 |

Beste brandpreventiekenners,

In ons wooncomplex met acht woon/slaapkamers en zes gemeenschappelijke ruimtes (woonkamer, keukens, badkamers en trappenhuis) willen we graag brandblussers hebben. Is de verhuurder (woningbouw vereniging de Key) hiervoor verantwoordelijk? Alle kamers zijn voorzien van gaskachels en op iedere verdieping zijn door onszelf al rookmelders geinstalleerd. Alvast bedankt voor meer inzicht.

groet Evelien

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

De bouw/brandpreventie regelgeving stelt alleen eisen, maar stelt niet wie deze eisen moet realiseren. Dit moeten eigenaar en huurder onderling regelen.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Gezien de aanwezigheid van gaskachels raad ik je aan om, al dan niet bij vervanging van de rookmelders, combimelders (rook/koolmonoxide) te installeren.

bj boon
    Bijdrager
    Post count: 15

je kunt de vraagstelling ook als volgt lezen : Is op basis van de huidige regelgeving de Woningbouw Vereniging verplicht om rookmelders te plaatsen of geplaatst te moeten hebben.
    Volgens mij kun je ze bij een woonfunctie niet verplichten om blussers te installeren, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Volgens mij kun je ze bij een woonfunctie niet verplichten om blussers te installeren, maar daar kan ik naast zitten natuurlijk.

Beste BJ Boon, bij mijn weten (ik kan er ook naast zitten) kun je op basis van het bouwbesluit (artikel 2.190 en 2.196) wel brandblussers eisen. Immers een beginnende brand dient bestreden te kunnen worden binnen redelijke termijn. Zonder blusmiddelen is dit niet haalbaar. Hier heb je denk ik ook al je motivering, waarom de blussers geïnstalleerd zouden moeten worden. En wie de blusmiddelen aanbrengt en onderhoudt is voor de brandweer/brandpreventist geen issue. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Geert

bj boon
    Bijdrager

Geachte heer Klomparends,
    Ik doelde meer op het feit dat ik wel weet dat in het bouwbesluit wordt gesproken over droge blusleidingen en brandslanghaspels, maar niet over handblussers, vandaar. Uiteraard is het mij bekend dat dat de brand bestreden dient te worden.
    PS. Voor mij is het ook geen issue wie de voorzieningen aanbrengt. Maar wel wie er voor zorg dient te dragen dat ze er komen, en op welke grond.

geert klomparends
    Bijdrager

Geachte heer Boon,

Als het op basis van het bouwbesluit niet wil kan het altijd op grond van artikel 2.4.2 van het Gebruiksbesluit. Deze is alleen uitgesloten voor de niet gemeenschappelijke delen van de woonfunctie voor kamergewijzigd verhuur, dus in de gangen (gemeenschappelijke ruimten) kunnen ze ten alle tijden geplaatst worden bij mijn weten en is het derhalve aan de gebruiker om ze ook werkelijk te plaatsen.

Geert

bj boon
    Bijdrager

Geachte heer Klomparends,
    Is het gebruiksbesluit dan van toepassing in deze situatie ?
    Onderstaand staan namelijk de vereisten.

Een gebruiksvergunning is verplicht als het bouwwerk:

•bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf verschaft aan meer dan 10 personen (zoals in een hotel, ziekenhuis, of gevangenis);
    •dagverblijf verschaft aan meer dan 10 kinderen onder de 12 jaar (zoals in een basisschool of kinderdagverblijf);
    •dagverblijf verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen.

geert klomparends
    Bijdrager

Wat je zegt klopt ten aanzien van de criteria voor een gebruiksvergunning. Blijft onverlet dat artikel 2.1.1 t/m 2.9.1 voor een ieder van toepassing is tenzij in artikel 1.3 is uitgesloten. Lid 1 van dit artikel luidt namelijk:
    bij of krachtens dit besluit gegeven voorschriften zijn van toepassing op elk gebruik van een bouwwerk, tenzij bij het desbetreffende voorschrift anders is aangegeven.
    Daarna volgende de uitzonderingen.
    Pas bij artikel 2.11 en verder komen ook de vereisten voor de vergunningen en meldingen. Deze worden ook gecontroleerd door de brandweer. Ik hoop dat ik je een stukje wijzer heb kunnen maken.

Geert

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.