Brandpreventieforum Forums Bouw Houten trappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1425 |

Ik woon op de begane grond en naast mij is een trappenhuis voor de bovenliggende 3 woningen. Dit is echter een kale, houten trap. Geen enkele isolatie en er loopt ook bedrading uit de rococo periode van telefoons.
    Mag dit zomaar? , anno 2009? Ik ben eigenaar van mijn woning, maar de bovenliggende woningen zijn van de woningbouwvereniging. het wandje dat mijn huis scheidt van trappenhuis is echter zeer zeer dun.

Wie weet of er een verplichting is trappenhuizen te isoleren, voorzien van brandwerend materiaal etc? Het is ook de enige ‘vluchtweg’ voor de bewoners.

Alvast veel dank!

Diana

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

De regelgeving omtrent de eisen welke worden gesteld aan gebouwen zijn terug te vinden in het Bouwbesluit. Dit is voor niet ingewijden redelijk complex. Er spelen hier een aantal zaken zoals, is het trappenhuis de enige vluchtroute voor jou en de bovengelegen woningen ?, Hoe hoog is de hoogste verblijfsvloer van het gebouw ? is het gebouw vrij nieuw, of recentelijk verbouwd ?
    Wellicht is het meest voor de hand liggend als je ff bij de gemeente langs gaat om de bouwvergunning en bouwvergunningstekeningen in te zien. Daarin staan namelijk de eisen waaraan het gebouw moet voldoen.

diana van os
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste Johan,

Bedankt voor jouw reactie. Het is echter een gebouw uit 1910, gelden deze eisen dan ook of is dat alleen voor nieuwbouwwoningen?

Met vriendelijke groet,

Diana

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Diana,

Ja dan gelden formeel gezien de eisen voor bestaande bouw uit het Bouwbesluit. Enkel als er echt sprake is van een onveilige situatie kan de gemeente de eigenaar van het gebouw aanschrijven en aanvullende eisen stellen. Dit zijn over het algemeen pittige procedures.
    Om dit te omzeilen zou je kunnen vragen of er iemand van de afdeling Preventie van de brandweer of van bouwtoezicht (afhankelijk van in welke gemeente je woont) eens een kijkje wil nemen, die kunnen misschien wat zorgen weg nemen en evt wat zaken voor je in gang zetten als dat nodig mocht zijn.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Overigens zegt de dikte van een wand niet veel over de brandwerende eigenschappen. Allereerst is de brandbaarheid van het toegepaste materiaal van belang, verder heeft de uitvoering van die wand grote invloed op de brandwerendheid. Slechte aansluitingen, leidingdoorvoeren, etc. kunnen een negatieve invloed hebben. Zoals Johan al zegt kun je het beste even contact zoeken met de gemeente en/of brandweer. Die kunnen je ongetwijfeld verder helpen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.