Brandpreventieforum Forums Bouw hotel met alleen Souterain en begane grond

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2593 |

Hallo,

We zijn bezig met het ontwerpen van een BMI in een hotel met een souterain en begane grond met totale opp. 500m2.
    hoofdingang is op de begane grond en mijn hoogste vloer van de gebruiksfunctie boven meetniveau is niet hoger dan 1,5 meter. conform bouwbesluit 2012 en bijlage 1 zou dit betekenen dat dit hotel niet voorzien hoeft te worden van een BMI.
    De plaatselijke brandweer gesproken en deze bevestigen dit verhaal en er dienen melders geplaatst te worden conform NEN2555.
    Klopt dit, of is dit een fout in de bijlage van het bouwbesluit 2012

ik hoor graag jullie mening/gedachten

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Ha Marc,

Waarom denk je dat het een foutje is? O.a. staat in de bijlage staat vermeld wanneer er een BMI conform NEN2535 van toepassing is. Nu dienen er conform het bouwbesluit artikel 6.19 melders overeenkomstig NEN2555 te worden aangebracht en dus geen BMI.

Suc6 met de uitvoering en bij verdere vragen, hoor ik het graag.
    Christiaan van de Geer
    MCS groep

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als ik de Bijlage I lees en tabel 6.19 met de leden van betreffende afdelingen in het bouwbesluit kom ik op volledige bewaking conform de NEN2535.

Bij vragen kun je me een PB sturen.

Richard Visser
    STB Security

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Behoort het souterain ook tot de totale gebruiksoppervlakte en is daar ook een logiesfunctie?.
    Zo niet, dan is alleen de begane grond de oppervlakte van de gebruiksfunctie logies.
    Is deze dan 250 m2 of minder is er geen eis.
    Wel groter dan 250m2 volledige bewaking volgens NEN2535. Indien souterain in het zelfde brandcompartiment valt, moet deze ook mee gedetecteerd worden.
    Geen 24 uurs bewaking, dan ook een doormelding.
    De tabel bijlage 1 geeft wat verwarring en zal bij de eerst volgende revisie aangepast worden.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Opmerkelijk, zoveel verschillende antwoorden. Volgens mij is bijlage I van BB 2012 vrij helder, toch? Die kent 3 smaken voor de logiesfunctie. Als er sprake is van een hotel zal er sprake zijn van een logiesgebouw, zodat er nog 2 smaken over blijven:
    – Logiesgebouw met 24-uursbewaking en > 250 m2 => volledige bewaking
    – Ander soort logiesgebouw met vloer > 1,5 m (ongeacht m2 of vorm van bewaking) => volledig + doormelding

Als hier geen sprake is van 24-uursbewaking en geen vloer > 1,5, dan is volgens bijlage I geen BMI vereist (let wel op lid 5 van 6.20). Dan zijn er volgens 6.21 lid 4 dus rookmelders cf. NEN 255 vereist.

Waar komen de andere genoemde vormen van BMI vandaan? Wat is er onduidelijk aan de tabel?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Opmerkelijk, zoveel verschillende antwoorden. Volgens mij is bijlage I van BB 2012 vrij helder, toch? Die kent 3 smaken voor de logiesfunctie. Als er sprake is van een hotel zal er sprake zijn van een logiesgebouw, zodat er nog 2 smaken over blijven:
    – Ander soort logiesgebouw met vloer > 1,5 m (ongeacht m2 of vorm van bewaking) => volledig + doormelding

Als hier geen sprake is van 24-uursbewaking en geen vloer > 1,5, dan is volgens bijlage I geen BMI vereist (let wel op lid 5 van 6.20). Dan zijn er volgens 6.21 lid 4 dus rookmelders cf. NEN 255 vereist.

Waar komen de andere genoemde vormen van BMI vandaan? Wat is er onduidelijk aan de tabel?

EENS !
    Een klein "weetje" en je hebt alle voorwaarden mbt BMI / OAI voor logie op een rijtje !

Art 2.2 van de Regeling BB geeft aan dat voor een logiegebouw waar geen 24 uurs bewaking aanwezig is het ontruimingssignaal direct en op zowel een hand als automatische melder in werking moet worden gesteld

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In tabel 6.10 wordt naast lid 4 ook lid 5 aangestuurd. Deze luidt: "Het vierde lid is niet van toepassing op een bestaande logiesfunctie". Wordt met een bestaande logiesfunctie bestaande bouw bedoeld? en zo ja, wat voor soort branddetectie dient dan te worden geplaatst?

J. Nieuwland

henk hollander
    Bijdrager

Dat de tabel niet correct is/kan zijn, geeft deze zelf al aan. Je zult er toch een gevoel bij hebben als er wel eisen (volledige bewaking) zijn bij 24 uurs toezicht en geen eisen bij geen toezicht indien geen vloer > 1,5 meter.
    Er zal ongetwijfeld en regeltje toegevoegd worden. Logiesfunctie gelegen in een logiesgebouw zonder 24 uurs bewaking.
    Ook de grens van 250m2, volledige bewaking en naast een inspectiecertificaat ook een doormelding omdat er geen toezicht is.

Natuurlijk kun je de huidige tabel zo aanhouden maar of dat slim is?.

johan
    Bijdrager

In tabel 6.10 wordt naast lid 4 ook lid 5 aangestuurd. Deze luidt: "Het vierde lid is niet van toepassing op een bestaande logiesfunctie". Wordt met een bestaande logiesfunctie bestaande bouw bedoeld? en zo ja, wat voor soort branddetectie dient dan te worden geplaatst?

J. Nieuwland

tabel 6.10 ?

henk hollander
    Bijdrager

Volgens mij niet hoor. Het gaat echt om een al bestaande logiesfunctie. Wanneer een bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd tot logiesgebouw is dat een nieuwe gebruiksfunctie(logies) in een bestaand gebouw.

Je bedoelt tabel 6.19 en art. 6.21 lid 4 en 5 ?
    Lid 5 is alleen van toepassing op een niet in een logiesgebouw gelegen logiesfuncite zoals een recreatiewoning.
    Als een bestaande recreatiewoning uitbreidt, zijn er dus geen NEN2555 rookmelder eisen.
    Lid 4 op zowel (nieuwe dus)recreatiewoningen als logiesfuncties gelegen in een logiesgebouw waar geen BMI eis is.

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

tabel 6.10 ?

Ja inderdaad 6.19. De "0" zit naast de "9".

j. nieuwland
    Bijdrager

Conclusie:
    Logiesfunctie in een logiesgebouw zonder 24-uurs bewaking en geen vloeren >1,5 meter: Geen BMI vereist ongeacht de grootte. Wel NEN2555 rookmelders. Vanwege geen eis voor BMI ook geen eis voor een ontruimingsalarminstallatie.

Is mijn conclusie juist?

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

Conclusie:
    Logiesfunctie in een logiesgebouw zonder 24-uurs bewaking en geen vloeren >1,5 meter: Geen BMI vereist ongeacht de grootte. Wel NEN2555 rookmelders. Vanwege geen eis voor BMI ook geen eis voor een ontruimingsalarminstallatie.

Is mijn conclusie juist?

J. Nieuwland

Yep !

marc van oosterhout
    Bijdrager
    Post count: 5

Dit voorval heb ik met R2B Inspecties besproken.
    Ook hun conclusie conform bouwbesluit is dat er geen installatie conform NEN2535 geplaatst hoeft te worden.
    Het is natuurlijk raar dat als ze hier 24-uurs bewaking gaan plaatsen het dan wel in een keer noodzakelijk is.

Zij hebben het bij de helpdesk van VROM aangekaart en hopen binnen 2 weken op een reactie.
    Als ik deze reactie heb ontvangen, zal ik hem hier op het forum plaatsen.

Ik heb echter de klant wel het advies gegeven voor een brandmeldinstallatie met volledige bewaking.

mvgr. Marc

johan
    Bijdrager

Dit voorval heb ik met R2B Inspecties besproken.
    Ook hun conclusie conform bouwbesluit is dat er geen installatie conform NEN2535 geplaatst hoeft te worden.
    Het is natuurlijk raar dat als ze hier 24-uurs bewaking gaan plaatsen het dan wel in een keer noodzakelijk is.

Zij hebben het bij de helpdesk van VROM aangekaart en hopen binnen 2 weken op een reactie.
    Als ik deze reactie heb ontvangen, zal ik hem hier op het forum plaatsen.

Ik heb echter de klant wel het advies gegeven voor een brandmeldinstallatie met volledige bewaking.

mvgr. Marc

Adviseren mag altijd natuurlijk maar mijnsinziens is dat niet nodig. Voor mijn gevoel zijn de in het Bouwbesluit gestelde voorwaarden meer dan voldoende om de risico’s te beperken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.