Brandpreventieforum Forums Gebruik hostel als kamergewijze verhuur?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #2145 |

Hallo,

Bij onze gemeente is een bouwaanvraag binnen gekomen voor de bouw van een hostel. Ex-verslaafden huren hier een kamer om uiteindelijk terug te keren in de maatschappij. Er zijn een 3-tal woonkamers met een kookgelegenheid.
    Bij de aanvraag brandveiligheid wordt er een melding gedaan van kamergewijze verhuur. Er is een BMI (volledige bewaking)en de slaapkamers zijn niet gecompartimenteerd.
    Maar kun je dit gebruik wel aanmerken als kamerverhuur?
    Is het niet gewoon een logiesfunctie?

Wie kan me op weg helpen om een gemotiveerd antwoord te geven?

:bwt: Saar

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Saar,

Een logiesfunctie is een gebruiksfunctie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak aan mensen. Het tijdelijk onderdak kun je zien als bijvoorbeeld een hotel, waar mensen tijdelijk ‘wonen,’ hun hoofdverblijf (waar men ingeschreven staat) is dus ergens anders.
    1) Waar zijn/staan de ex-verslaafden ingeschreven?

Wat is de zwaarte van hulp die in de instelling wordt geboden. Worden mensen opgesloten of kunnen ze zich vrij binnen en buiten de opvang bewegen, bestaat de kans dat men totaal van de wereld op bed ligt, krijgen ze medicatie? En als er zorg wordt geboden is dat dan bedrijfsmatig?
    2) Is het redelijk om er een zorgfunctie aan te koppelen?

dennis van de wijgert
    Bijdrager
    Post count: 4

Je zou deze locatie onder kunnen brengen als kamergewijze verhuur of groepszorgwoning.

Echter wanneer je het gebruiksbesluit gaat bekijken kom je naar mijn mening uit op een Groepszorgwoning met zorg op afspraak oftwel volledige bewaking zonder doormelding. Te vinden in bijlage 1 artikel 2.2.1 van het gebruiksbesluit onder 1.a.6 Groepszorgwoning met zorg op afspraak.

De laatste dekt beter de lading dan de kamergewijze dit omdat de ex-verslaafde toch zorg krijgen op afroep bijvoorbeeld hulpverlening of begeleider.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Zorg op afspraak… Is dat niet bedoeld voor mensen die ziek zijn of andere beperking hebben.

Zorg door een begeleider aan een ex-verslaafde is denk ik niet wat ze in gedachten hadden toen dit artikel werd opgesteld. Die ex-verslaafde is denk ik kwa mobiliteit heel zelfstandig.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.