Brandpreventieforum Forums Bouw Hoogteverschil in een rookcompartiment met kelder

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #1703 |

Pas ik lid 4 van artikel 2.136 van het Bouwbesluit correct toe als ik in één rookcompartiment een verblijfsgebied in kelder, begane grond en eerste verdieping heb? Het hoogteverschil tussen alle verdiepingen bedraagt 3 m. De toegang van het rookcompartiment ligt op de begane grond.

mixed is burnt
    Bijdrager
    Post count: 28

Met het artikel (lid) wordt bedoeld dat ik in een rookcompartiment mbt ontvluchting niet meer dan 4 meter mag overbruggen. Dit betekent niet dat 1 rookcompartiment over bv niet meer dan 2, 3, 4 enz. bouwlagen zou kunnen bestaan (theoretisch "oneindig"). Het artikel (lid) wil voorkomen dat in vluchtsituatie niet meer dan 4 meter behoeft te worden overbrugd. Als ik onderweg kan "uitstappen" (vluchten) dan is het bouwplan mbt dit lid correct / goed.
    In jouw voorbeeld: stel ik me voor dat je op de bg naar buiten kunt stappen (vluchten), je hoeft dan normaliter geen 4 meter te overbruggen in hetzelfde rookcompartiment (of je zou een kelder moeten hebben van bv 5 meter diep). Vanaf een normale verdiepingingshoogte geldt dat hetzelfde.
    Kom je wel uit met de loopafstanden????

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… Kom je wel uit met de loopafstanden????

Ja.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.