Brandpreventieforum Forums Gebruik hoeveelheid gasflessen bij evenementen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #1854 |

Hallo allen,

Op dit moment ben ik bezig met het actualiseren van vergunningvoorwaarden bij evenementen :H: altijd leuk.
    De vraag is hoeveel gasflessen worden er toegstaan bij bak en braadkramen. In de oude voorwaarden werd een hoeveelheid van maximaal 2 gasflessen vermeld. In de praktijk niet handhaafbaar en niet werkbaar, men gebruikt er meestal meer. Naar aan leiding van een incident (otploffing en kleine brand bij het verwisselen, menselijke fout) is de discussie over de hoeveelheid weer opgelaad :BRAND:
    Mijn voorstel is dus om te gaan naar maximaal 115 liter waterinhoud zoals vermeld in het gebruiksbesluit. Bij vermelding van het aantal flessen kan de hoeveelheid nog varieëren
    Ik ben zeer benieuwd naar wat er zoal in den lande wordt voorgeschreven.
    Graag julie reactie :bwt:
    Ik wacht geduldig af

Saar

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wat staat er in jullie brandbeveiligingsverordening?

saar
    Bijdrager

Ik heb het stof van de verordening afgeblazen en kom er niet helemaal uit. De verwijzing naar de bouwverordening kom ik uit op 45 liter en maximaal 2 flessen ???

Saar

Moderator

He, wat toevallig, dezelfde twee flessen als in je ‘oude’ voorwaarden staan :) Blijkbaar is jullie evenementenverordening dus gekoppeld aan de brandbeveiligingsverordening, die weer doorverwijst naar de bouwverordening. En die is (ondanks de wettelijke eis) dus nog niet in overeenstemming gebracht met het gebruiksbesluit… mooi is dat! :lol:

Wanneer een gemeente een beetje heeft nagedacht, heeft ze haar brandbeveiligingsverordening (Bbv) direct aangepast toen ze haar bouwverordening (Gbv) op het gebruiksbesluit (Gb) aanpaste. In de Bbv staat namelijk een rechtstreekse verwijzing of overname van de artikelen uit de Gbv.

In het huidige model van de VNG voor de Bbv wordt rechtstreeks verwezen naar artikelen uit het Gb, maar je moet als gemeenten dan wel dit nieuwe model vaststellen.

Wanneer er nog naar de bouwverordening verwezen wordt, heb je wat dat betreft nog altijd een ‘inherente afwijkingsbevoegdheid’. Dat wil zeggen dat je goed gemotiveerd kunt voorbijgaan aan sommige van de eisen. Moet je even met je juristen over gaan kletsen, maar ik neem aan dat een dergelijk besluit ook door B&W rechtstreeks ondertekend moet worden.

saar
    Bijdrager

Hallo Joachim,

En dat is nu dus het punt waar ik tegen aanloop :F: de gemeente heeft nog niet de nieuwe BBv vastgesteld :twisted:
    Van mij als vergunningverlener wordt verwacht dat ik de juiste regelgeving toepas maar de BBv aannemen ho maar!
    Maar goed vooruitlopend op deze regelgeving ben ik nog steeds benieuwd wat er zoal voorgeschreven wordt en of er in afwijking van de regelgeving nadere voorwaarden worden opgelegd.
    In onze gemeente is het zelf nog zo dat de voorwaarden onderdeel uitmaken van de APV-vergunning.

groet Saar

Moderator

@saar,

Tja, dan zit er weinig anders op dan zoals gezegd je afwijkingsbevoegdheid in te zetten, om goed gemotiveerd van de bouwverordening af te wijken. Met het Gebruiksbesluit in de hand moet onderbouwen niet zo’n probleem zijn, maar afhankelijk van de grootte van het evenement en de kans op bezwaren zou ik het wel even met je afdelingsjurist bespreken hoe je dit het beste in een besluit kunt verwoorden.

Het is in jullie geval dan waarschijnlijk ook nog eens zo dat je én een evenementen-vergunning nodig hebt op grond van de APV, én een ‘gebruiksvergunning’ op grond van de Bbv. Het makkelijkst is om al de benodigde toestemmingen in één besluit te geven met meerdere dicta. Dan krijg je zoiets als:

Moderator

@saar,

En by the way, dat model van de VNG is ook niet de heilige graal hoor. Je krijgt veel problemen wanneer je voor een ‘inrichting’ gaat verwijzen naar eisen die bedoeld zijn om een ‘gebouw’ te laten functioneren. En naar de interessante onderdelen van het Gebruiksbesluit (bijv. de gelijkwaardigheidsbepaling waarmee je in jouw geval HEEL erg mee geholpen zou zijn) wordt niet eens verwezen…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.