Brandpreventieforum Forums Rook en WarmteAfvoerinstallatie Hoeveel rookafvoervenster in een trappenhuis?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1675 |

Dames en heren,

Na het lezen van het bouwbesluit en de verschillende NEN-normen, hoop ik via jullie wel een duidelijk en begrijpbaar antwoord te vinden.

VELUX levert sinds kort rookafvoervensters, nu werd ons gevraagd hoeveel dakvensters er in een bepaalde ruimte nodig zijn.

Is er een vuistregel? Per m2 vloeroppervlakte, zoveel m2 rookafvoer oppervlakte o.i.d.? Ik heb mijn inziens overal gezocht en gekeken, maar tot op heden niks gevonden.

Stel er is een trappenhuis in een appartementencomplex van 6 woningen. Totaal vloeroppervlakte van het rappen huis is 2,5m x 12m. Hoeveel m2 rookafvoer is dan nodig?

Alvast bedankt voor de hulp en verduidelijking.

Met vriendelijke groet,
    Sven

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Stel er is een trappenhuis in een appartementencomplex van 6 woningen. Totaal vloeroppervlakte van het rappen huis is 2,5m x 12m. Hoeveel m2 rookafvoer is dan nodig?

0 luiken!

Het is correct dat je niets kon vinden, in de NL bouwregelgeving worden er in tegenstelling tot onze oosterburen geen RWA of rookafvoer voorzieningen geeist in gebouwen die vallen binnen het toepassingsgebied van het Bouwbesluit.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In Nederland of in Duitsland?

Dat het leverbaar is wil niet zeggen dat het vereist is. In Nederland binnen het huidige kader van de bouwregelgeving niet.

sven feer
    Bijdrager

Ok perfect! Dan hoef ik niet verder meer te zoeken iedergeval.

Bedankt voor de snelle reacties!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er is 1 geval waarin je het zou kunnen vragen, dat is wanneer je een besloten vluchtroute zodanig open wilt maken dat je het als een ‘niet besloten ruimte’ kunt beschouwen. Dat heeft invloed op de uitvoering van je rookwerendheden of de status van je trappenhuis, en kan je kosten gunstig beinvloeden.

De grenswaarden waar je dan mee rekent staan in de toelichting bij art. 2.169 van het Bouwbesluit. Wanneer je wilt onderzoeken of je dit met vensters/lamellenroosters kunt regelen zul je er een vultijden- of CFD-berekening tegenaan moeten gooien.

sven feer
    Bijdrager

Voor alle duidelijkheid.
    Ik werk bij VELUX en mijn vraag is puur werkgerelateerd.
    Het is niet mijn bedoeling geweest om hier sluikreclame te plaatsen, maar het vakgebied is nog tamelijk nieuw voor ons.

Moderator

Blijkbaar hebben jullie toch een lijn producten kunnen ontwikkelen die de mogelijkheid geven rook af te voeren. Waarop hebben jullie die producten dan gebaseerd? ligt er een bepaalde norm aan ten grondslag? Of is het meer een extra wat inspeelt op een (misschien niet onderbouwd) gevoel van veiligheid?

sven feer
    Bijdrager

Nou dat heeft meer te maken met dat VELUX een internationaal bedrijf is en deze producten al jaren beschikbaar zijn voor andere sales companies landen.
    In andere landen leveren ze deze producten al jaren en zoals jullie weten is in elk land de regelgeving anders.
    De producten voldoen aan de eisen die worden gesteld in de EN 12101-2 en EN 60335-2-103.

Aan mij de taak om uit te zoeken hoe deze regelgeving in Nederland precies geregeld is, zodat wij potentiele klanten op een juiste manier kunnen informeren.

kruislijst
    Bijdrager

In Duitsland heb je vaak een "entrauch" eis, evenals in Frankrijk (iets van ‘de fume’ ofzo).

Ding open bij brand, ventilator in de voordeur, even blazen en "rookvrij" naar binnen,

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

In Duitsland heb je vaak een "entrauch" eis, evenals in Frankrijk (iets van ‘de fume’ ofzo).

Ding open bij brand, ventilator in de voordeur, even blazen en "rookvrij" naar binnen,

Wakker je daar de brand niet mee aan dan?

kruislijst
    Bijdrager

Ja, kan.

Maar stel je voor:
    Portiekflat, brand in de woning op de derde verdieping, en de brandweer heeft geen redvoertuig.
    Voordeur bleef open staan en het portiek staat vol rook.

Brandweer moet twee trappen door dikke rook bestijgen. Met gatje in dak en wind van onder kan de brandweer onder aanzienlijk beter en sneller inzetten.

In sommige ontwikkelingslanden doen ze het zo:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Nou, vroeger werden in nederland ook de trappenhuizen wel voorzien van rookluiken welke vaak aangestuurd werden door rookmelders. Ik weet niet op welke regelgeving of richtlijnen dit gebaseerd was maar ze zitten of zaten er wel hoor.

kruislijst, bij het toetsen van een portiekflatsituatie kijk ik ook altijd of de woningen straatgericht zijn geprojecteerd want bij een portiekflat is de de ladder of redvoertuig van de brandweer nog steeds wel degelijk de 2e vluchtroute.

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Nou dat heeft meer te maken met dat VELUX een internationaal bedrijf is en deze producten al jaren beschikbaar zijn voor andere sales companies landen.
    In andere landen leveren ze deze producten al jaren en zoals jullie weten is in elk land de regelgeving anders.
    De producten voldoen aan de eisen die worden gesteld in de EN 12101-2 en EN 60335-2-103.

Aan mij de taak om uit te zoeken hoe deze regelgeving in Nederland precies geregeld is, zodat wij potentiele klanten op een juiste manier kunnen informeren.

De afgelopen 20 jaar hebben verschillende buitenlandse partijen de Nederlandse markt voor RWA trachten te betreden. De marktsituatie in Dld en Frrijk is zo fundementeel anders en de implicaties daarvan zodanig onderschat dat elk initiatief weer op de zelfde gronden lijkt te stranden. Bovendien is de markt voor RWA de afgelopne jaren a.g.v. gewijzigde regelgeving sterk gekrompen. Je hebt een lastige klus!

marcel veenboer
    http://www.vector-fsc.nl

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

kruislijst, bij het toetsen van een portiekflatsituatie kijk ik ook altijd of de woningen straatgericht zijn geprojecteerd want bij een portiekflat is de de ladder of redvoertuig van de brandweer nog steeds wel degelijk de 2e vluchtroute.

Tja, kan je doen. Je kan er alleen zo weinig mee als het niet straat gerichte woningen zijn.

Moderator

Niet volgens het Bouwbesluit, dus wanneer je constateert dat de woningen NIET straatgericht zijn heb je geen poot om op te staan qua wijzigingsverzoek, en kun je de aanvrager alleen het plan aan te passen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.