Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Hoekse brandoverslag bij BvB-compartiment

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #2333 |

Uit een berekening volgt dat een brandcompartiment een WBDBO-eis heeft van 90 minuten. Door een berekening kan
    voor de "overliggende gevel" worden berekend wat de brandwerendheid van dat geveldeel moet wezen om aan de eis te voldoen. Hoe zit het nu eigenlijk met "hoekse" brandoverslag. Die Komt er op deze gevel nu ook een zware brandwerendheidseis van 60 of 90 minuten, of kan dit een brandwerendheid van 30 minuten zijn, omdat het dan niet meer als gevelopening wordt gezien volgens NEN 6068

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

DiKomt er op deze gevel nu ook een zware brandwerendheidseis van 60 of 90 minuten, of kan dit een brandwerendheid van 30 minuten zijn, omdat het dan niet meer als gevelopening wordt gezien volgens NEN 6068

Bij toepassen van bvb2007 moet je de NEN 6068 compleet vergeten, in de methode staat hoe je de WBDBO-eis en vervolgens de brandwerendheid moet bepalen. Dit betekend i.d.d vaak een gevel van 60 of meer brandwerendheid.

arnold de beer
    Bijdrager

Maar in Brando 2 kan je brandoverslagsituaties berekenen met een WBDBO tot 240 minuten. Ook staat er in de SBR richtlijn – werken met WBDBO in de praktijk – vermeldt dat de NEN en dBrando wel voorsituaties met een zwaardere WBDBO kan worden gebruikt.

In de methode BvB wordt echter weer aangegeven dat er wel aanvullende voorzieningen getroffen moeten worden boven op de 30 minuten die in NEN 6068 wordt toegepast. Methode BvB gaat ook uit van een berekening naar een buur BC die loodrecht staat op het beschouwde compartiment. Hoe kan je dan overslag om een hoek van 90 graden berekenen.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

met de Fh factor.

arnold de beer
    Bijdrager

Zou u hier enige uitleg over kunnen geven?

–kruisje–
    Bijdrager

in Brando 2

Brando 2 is een programma om brandoverslag berekeningen te maken volgens de NEN 6068, BVB hanteerd een andere bepalingsmethode – stralend vlak v.s. uitslaande vlammen van de NEN 6068-

BVb gaat dus uit van een stralend vlak met een bepaalde bronstraling. Zoals al aangegeven moet je even de zichtfactor bepalen van het observatiepunt en de stralende gevel. Op basis hiervan en de formules zoals aangegeven in de methode V kan je bepalen of voorzieningen noodzakelijk zijn.

arnold de beer
    Bijdrager

Dus ook voor brandoverslag in een hoek van 90 graden..?

Wat ik er van af weet is dat je in de Methode alleen het stralend vlak van een tegenovergelegen gevel kan bepalen. Ik mijn situatie loopt de zichtlijn langs men gevel en kan ik hier dus niets mee bepalen…

–kruisje–
    Bijdrager

Wat ik er van af weet is dat je in de Methode alleen het stralend vlak van een tegenovergelegen gevel kan bepalen. Ik mijn situatie loopt de zichtlijn langs men gevel en kan ik hier dus niets mee bepalen…

Klopt dat het niet direct in de methode BVB staat, maar de methode verteld je wel hoe je het moet doen (stralend vlak ), dus kan je met een andere formule voor het bepalen van de zichtfactor (staat wel ergens op internet) ook bepalen of er brandoverslag optreedt.

Niet alles kan je in een boekje zetten (wordt wel dit boekje), het boekje geeft de uitgangspunten op basis hiervan kan je invulling geven aan de eisen.

p kuijten
    Bijdrager
    Post count: 1

De warmtestraling in een hoek kan in principe berekend worden met de methode BvB, staat alleen op een vreemde wijze omschreven in deel 1, 5.4…..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.