Brandpreventieforum Forums Bouw Hoe wordt gedacht over toepassing Aramide?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1982 |

Als vrijwilliger ben ik betrokken bij het tot stand komen van een filmtheater (filmhuis). De ruimte is wit en moet iedere week verduisterd worden rondom het scherm. Daarom willen wij zwarte gordijnen toepassen, niet alleen hangend maar ook voor het plafond met de nodige ondersteuning (ik begreep dat dat stalen lijnen kunnen zijn met een steek van 70cm of een net met een maasweidte van 35cm).

Nu zijn er genoeg materialen te vinden met de nodige certificaten maar in mijn zoektocht liep ik ook tegen Aramide-doeken aan en dacht dat dat weleens de beste keuze kan zijn als het gaat om brandveiligheid. Op het net vind ik echter weinig informatie en daarom post ik dit bericht – ik ben benieuwd hoe over deze toepassing gedacht wordt. De enige eigenschappen die negatief zijn zijn de hoge prijs, lastige knipbaarheid en gevoeligheid voor opbouw van statische elektriciteit. Daar staan echter naar mijn mening ook enorme voordelen tegenover m.b.t. brandveiligheid.

Nu kan ik tegen relatief lage kosten rechtstreeks bij een fabriek een beperkte hoeveelheid afnemen en daardoor is het mogelijk een interessant alternatief. De keuze bestaat uit Kevlar-vilt en geweven Aramide.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Prima toch?

wiebe van der worp
    Bijdrager
    Post count: 2

Van één stof heb ik de gegevens binnen, te weten een stof bestaande uit geweven Nomex (93%), Kevlar (2%) en Anti-static 602 (2%). Het testrapport is specifiek voor kleding en gaat over een hele hoop dingen zoals slijtvastheid maar waar het om gaat zijn brandeigenschappen. Ik begrijp dat EN531 (voor kleding) impliceert dat de stof automatisch voldoet aan EN532 (EN 532 is een vereiste daarvoor is wat ik lees). De stof voldoet aan EN531-1995+A1: 1998 sectie 6.2.2. Als het voldoet EN532:1994, is het dan ook automatisch toe te passen? Of: is de brandweer dan ook helemaal gelukkig?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.