Brandpreventieforum Forums Bouw Hoe omgaan met wijzigingen bouwverordening / gebruiksbesluit

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1241 |

Goedemiddag,

Ik zit met een vraag waarover ik wel een idee heb maar eigenlijk nergens een bevredigend antwoord krijg.
    Het gaat om het volgende.
    Binnen nederland kennen we bouwregelgeving als het bouwbesluit, de gemeentelijke bouwverordening en sinds 1 november 2008 voor het brandweer deel het gebruiksbesluit.
    Nu is het zo dat het bouwbesluit een beleid bestaande bouw en een beleid nieuwbouw kent toch?
    Deze bestaat niet in de gemeentelijke bouwverordning en in het gebruiksbesluit deze hebben hierdoor een directe werking toch? Probleem is nu hoe ga je als gemeente om met wijzigingen in de verordening of gebruiksbesluit?
    Immers de gemeentelijke bouwverordening wijzigde bijna ieder half jaar op sommige artikelen en soms om het jaar.
    Het gebruiksbesluit is op 1 november 2008 in werking getreden maar ook hier zullen ondanks de korte werkende periode (tot de WABO omgevingsvergunning welke vooralsnog gepland staat voor januari 2010) wel weer wijzigingen in plaatsvinden.
    Probleem zit hem in bestaande bouwwerken die nu bezocht worden volgens bijvoorbeeld de PREVAB.
    Dit soort panden welke mischien nooit meer bezocht zijn na de bouw hiervan voldoen uiteraard nooit aan de gewijzigde bouwverordeningen en eisen gebruiksbesluit. Maar ja tijdens het oprichten van de panden voldeed een en ander uiteraard wel aan de toengeldende bouwregelgeving. Hoe ga je hier nu mee om?
    Ga ik nu alle panden waar volgens de huidige bouwverordening en gebruiksbesluit andere eisen aan worden gesteld aanschrijven dat ze hun pand moeten aanpassen? :( Lijkt me een heel bizar verhaal aangezien dit soort bouweregelgeving op sommige artikelen zoals VROM heeft bepaald nu maximaal twee maal per jaar worden gewijzigd)
    Er is uiteraard ook nog iets van behoorlijk bestuur !
    Met andere woorden er moet wel een reden zijn om opnieuw eisen te stellen aan bouwwerken maar tja… gewijzigde regelgeving is natuurlijk ook een reden :?
    Voorbeeld hierin kunnen bijvoorbeeld kinderdagverblijven zijn:
    In het verleden moest een kinderdagverblijf groter dan 200M2 met een verdieoingsvloer hoger dan 2,4 meter een brandmeldinstallatie aanbrengen met doormelding naar de regionale meldkamer van de brandweer.
    Volgens het vanaf 1 november 2008 in werking getreden gebruiksbesluit is deze verlaagd naar 2,1 meter.
    Ga ik nu een in oktober 2008 in gebruik genomen kinderdagverblijf welke bij in gebruikname in oktober 2008 aanschrijven dat ze per 1 November nu wél een volledige brandmeldinstallatie moeten laten aanbrengen? :oops:
    Dit is naar de klant niet meer uit te leggen en te verantwoorden lijkt mij toch?
    Maar wat is nu wijsheid? Kijk als de VROM inspectie toevallig langskomt weet ik wel wat gezegd wordt! :shock:
    Dan voldoet er onmiddelijk niet en moet meteen worden opgetreden!
    Uiteraard kan een en ander in mijn beleving nooit de bedoeling zijn geweest van de regelgever maar er is nu eenmaal geen beleid bestaande bouw bouwverordening/gebruiksbesluit.
    Een en ander heeft uiteraard niet alleen te maken met brandveiligheid maar ook op andere vlakken welke bij afdelingen bouwen liggen. Gaan de afdelingen VROM van gemeenten bestaande woongebouwen (VVE’s) aanschrijven wanneer er bijvoorbeeld gewijzigde regelgeving in de bouwverordening is qua lichttoetreding of ventilatie ?!
    Lijkt me spannend :wink:

Wie heeft hier ervaring mee en kan hierop waty houtsnijdende antwoorden geven want ik kom er niet meer uit.

Burcom :brwman:

brw mpv
    Bijdrager
    Post count: 11

Op het moment dat een gebouw niet voldoet aan de regelgeving, door bijvoorbeeld een wijziging in de regelgeving, is het gebouw (eigenaar of gebruiker) feitelijk in overtreding. Sinds 2007 je hier zelfs strafrechtelijk voor worden vervolgd.
    Het is aan de gemeente om te handhaven op de regelgeving.

Het goed bestuur waar je hier over spreekt vul je mijnsinziens het beste in door in de Bouwverordening een termijn op te nemen waarbinnen je zorgt dat alle gebouwen aan de regelgeving gaan voldoen.

Het voorbeeld van de kinderdagverblijven is inderdaar niet leuk voor de mensen die dit treft, maar hier is verder niet veel aan te doen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Iemand is, zoals ik ooit al een heb gemeld bij een stakeholder in de commissie die de implementatie van het
    GB voorbereidde, ‘vergeten’ een zogenaamde overgangsregeling op te nemen. Het Bouwbesluit heeft deze wel (niveau bestaande bouw) en het wettelijke niveau is goed geregeld in de Woningwet. Voor het GB geldt dit niet en heeft de overheid mi. nagelaten een redelijke overgangsregeling te treffen. Het komt dus neer op de goedheid’ van de handhavende gemeente. Wat ik me afvraag is wat er gebeurd als er ‘stront aan de knikker’ is en er slachtoffers vallen: je bent als eigenaar/gebruiker formeel strafbaar als je je niet aan de regels houdt, ook al vond de gemeente dit goed obv hun beleid. Tijd voor een wijziging zou ik zo zeggen.

Sterkte.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.