Brandpreventieforum Forums Gebruik Hoe omgaan met brandstichting in leeg pand

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #1455 |

Er is een voormalig gezondheidszorggebouw dat na de zomer gesloopt zal worden. Er zat voorheen een BMI met volledige bewaking in. Nu vindt er de laatste tijd steeds brandstichting plaats.
    Zijn er eisen die gesteld kunnen worden aan de eigenaar om deze meldingen tegen te gaan? Ik kan namelijk niets vinden maar ben naarstig op zoek ernaar!

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Dit is wel de unieke kans op een grote brand ;)

brandpreventist
    Bijdrager

Uhhh, ja, dat dan wel weer….ik kan op zoek gaan naar een pyromaan die een uitdaging zoekt. Maar heeft iemand enige suggestie hoe ik het tot die tijd op kan lossen?
    College van B&W heeft namelijk alle hoop op mij gevestigd :?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

als het niet gebruikt wordt, hoeft er ook geen bmi meer in.
    dus uitschakelen dat ding.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Misschien denk ik te simpel, maar kun je die BMI niet gewoon uitschakelen? Wat is het doel van een BMI in een leegstaand gebouw? Gewoon één keer gecontroleerd uit laten branden, is de sloper straks ook sneller klaar :)

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Twee zielen, één gedachte :W:

johan
    Bijdrager

tja, je school aan steken blijft voor velen de ultieme uitdaging :)

maaruh ff serieus, wellicht een tijdelijk hekwerk laten plaatsen, zorgen voor goede straatverlichting, weinig "dode hoeken en zorgen dat er weinig beplanting som het gebouw staat zodat er geen hangplekken ontstaan.
    Zo leg je het probleem weer terug waar het hoort, bij de gemeente, en niet bij de brandweer.

brandpreventist
    Bijdrager

Zo leg je het probleem weer terug waar het hoort, bij de gemeente, en niet bij de brandweer.

Dank voor je tips. ALleen is gemeente en brandweer hier 1, zeg maar.
    De BMI is inderdaad al enige tijd geleden afgekoppeld, maar het gaat nu om buurtbewoners die de brandweer bellen als er weer een rook uit komt.
    College wilde BMI eigenlijk niet afkoppelen, dus heb duidelijk moeten maken dat de BMI ooit een eis was ivm de gebruiksfunctie van het pand en niet voor het pand zelf.

Er zijn een paar dingen geprobeerd zoals barricades, dichtspijkeren deuren, etc.
    Maar goed, fijn om te horen dat je inderdaad vanuit brandpreventie niks kunt eisen aan een ‘gebouw niet in gebruik zijnde’. Ik zal me nogmaals bij B&W melden met dit nieuws. :roll:

johan
    Bijdrager

en stel vooral ff voor dat de politie een extra rondje maakt …hebben die ook wat anders te doen als snelheidscontroles ! ;)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Naar mijn mening ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het pand. Deze kun je verplichten een aantal maatregelen te nemen om het risico op brandstichting te verkleinen. Ik weet niet of de inventaris al is afgevoerd, maar minder brandstof = minder risico; bewakingsrondes door beveiligingsbedrijf; eerder laten beginnen met slopen enz.enz.

Art 6.4.1 van de bouwverordening biedt hiervoor een mogelijke juridische basis. Of misschien ook wel de APV, het is namelijk misschien meer een openbare orde probleem dan een brandveiligheidsprobleem.

johan
    Bijdrager

inderdaad, het is duidelijk een openbare orde probleem. Kwestie van kans op brandstichting zo klein mogelijk maken en verder komt de brandweer wel blussen als het brand ;)

lamper
    Bijdrager
    Post count: 6

Hallo,

Hier in de gemeente heeft dit ook plaats gevonden, ware het dat dit dan een tehuis voor geestelijkgehandicapten was.
    Ook hier zat een BMI met doormelding op. Deze is afgekoppeld en het pand is tot de sloop weer bewoond door een stichting. Deze stichting zet mensen in panden die niet gekraakt mogen worden. Zo blijft er toezicht op het gebouw en omgeving. Is er een calamiteit :BRAND: dan kunnen zij actie ondernemen.

FF google-en op bijvoorbeeld HOD en je hebt de stichting die bij ons in dat gebouw zit.

succes :wink:

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Hallo,

Hier in de gemeente heeft dit ook plaats gevonden, ware het dat dit dan een tehuis voor geestelijkgehandicapten was.
    Ook hier zat een brandmeldinstallatie met doormelding op. Deze is afgekoppeld en het pand is tot de sloop weer bewoond door een stichting. Deze stichting zet mensen in panden die niet gekraakt mogen worden. Zo blijft er toezicht op het gebouw en omgeving. Is er een calamiteit :BRAND: dan kunnen zij actie ondernemen.

FF google-en op bijvoorbeeld HOD en je hebt de stichting die bij ons in dat gebouw zit.

succes :wink:

Anti kraak noemen ze dat.
    Er zijn meer clubs die dat doen.
    Anti-kraak.nl
    123 beheer
    interveste

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Je hebt het over meerdere gevallen van brandstichting, maar dat zal waarschijnlijk door 1 persoon zijn gedaan. En wat voor reden had die persoon? Was het een pyromaan, of een zwerver met een uit de hand gelopen kampvuur?

Wanneer ik ziet wat voor ophef men in andere gemeenten maakt over pyromanen, kan ik me ook wel voorstellen dat je eens op de kalender kijkt wanneer de branden ontstaan, met welke tussenpozen, en er bij het ‘vermoeden van’ een keer een politie-agent laat posten. Neem de oorzaak weg en je neemt het probleem weg.

daarnaast mag je de eigenaar uiteraard aanschrijven dat hij zijn terrein afzet, omdat deze situatie een gevaar voor de omgeving oplevert.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.