5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1885 |

Hallo,

Wie mag bij een gecerificeerde brandmeldinstallatie in een woon(zorg)gebouw de installatie herstellen na een alarm.
    Mag dat bijvoorbeeld een geïnstrueerde bewoner zijn?

Bedankt voor de antwoorden.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Er vanuitgaande dat hier een brandalarm bedoeld wordt is het terugstellen vaak pas toegestaan na tussenkomst of overleg met de brandweer.
    Ik neem aan dat het hier om een gecertificeerde brandmeldinstallatie gaat. Dan is er ook bij voortduring een opgeleid persoon lees beheerder noodzakelijk. Er zijn geen eisen gesteld aan de hoedanigheid van deze persoon. Het mag dus een bewoner zijn. Wel moet deze in het bezit zijn van een diploma beheerder / opgeleid persoon van het NIBHV. Of deze persoon is afdoende geïnstrueerd door het betrokken branddetectiebedrijf. Dit zal dan blijken uit een certificaat of schrijven van dit branddetectiebedrijf. mocht er niet aan deze voorwaarde zijn voldaan dan kan de installatie niet (her)gecertificeerd worden.

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

Het klopt dat je bij een doormelding naar een brandmeldpost alleen mag Herstellen/Terugstellen/Resetten in opdracht van de brandweer.
    Het klopt dat je bij een gecertificeerde centrale een beheerder brandmeldinstallatie moet hebben die regelmatig beheer, controle en onderhoud uitvoert volgens de NEN2654-1.
    Het klopt dat een bewoner ook een beheerder kan zijn.
    Het klopt dat een beheerder een diploma moet hebben van het NIBHV of door een branddetectie bedrijf moet worden voorgedragen voor beheer, controle en onderhoud.
    Maar waar staat dat alleen een beheerder een brandmeldinstallatie mag Herstellen/Terugstellen/Resetten ?
    Mag een beheerder niet overdragen/delegeren ?

Herstellen/Terugstellen/Resetten mag volgens de NEN-EN 54-2 alleen in toegangsniveau 2.
    Toegangsniveau 2 is ook voor een persoon die opgeleid is voor de bediening van een centrale, maar hoeft dus niet persé de beheerder brandmeldinstallatie te zijn.
    Dus volgens mij mag een niet beheerder ook een brandmeldinstallatie Herstellen/Terugstellen/Resetten, zolang deze persoon wel bekend is met de bediening in toegangsniveau 2.

Als ik het fout heb, dan hoor ik het graag :? :? :?

carla blokland
    Bijdrager
    Post count: 3

Hallo luitjes.
    Ik ben nieuw en zag een bericht beheerder brandmeldinstallatie. Een bewoner van het pand waar een BMI aanwezig is mag niet zomaar de BMI resetten. De beheerder kan de aard van melding dan niet meer terug vinden in de BMI bij reset en het logboek is dan ook niet ingevuld. Er is wel een mogelijkheid om een achtervang te hebben bij afwezigheid van de beheerder maar dan moet die wel opgeleid persoon zijn en aangemeld worden door de gebruiker/eigenaar van de BMI. :bwt:

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Het klopt dat je bij een doormelding naar een brandmeldpost alleen mag Herstellen/Terugstellen/Resetten in opdracht van de brandweer.
    Het klopt dat je bij een gecertificeerde centrale een beheerder brandmeldinstallatie moet hebben die regelmatig beheer, controle en onderhoud uitvoert volgens de NEN2654-1.
    Het klopt dat een bewoner ook een beheerder kan zijn.
    Het klopt dat een beheerder een diploma moet hebben van het NIBHV of door een branddetectie bedrijf moet worden voorgedragen voor beheer, controle en onderhoud.
    Maar waar staat dat alleen een beheerder een brandmeldinstallatie mag Herstellen/Terugstellen/Resetten ?
    Mag een beheerder niet overdragen/delegeren ?

Herstellen/Terugstellen/Resetten mag volgens de NEN-EN 54-2 alleen in toegangsniveau 2.
    Toegangsniveau 2 is ook voor een persoon die opgeleid is voor de bediening van een centrale, maar hoeft dus niet persé de beheerder brandmeldinstallatie te zijn.
    Dus volgens mij mag een niet beheerder ook een brandmeldinstallatie Herstellen/Terugstellen/Resetten, zolang deze persoon wel bekend is met de bediening in toegangsniveau 2.

Als ik het fout heb, dan hoor ik het graag :? :? :?

:H: :H: :H:

Helemaal goed. Een ieder die bekend is met de bediening op toegangsniveau 2 mag de BMC in rusttoestand terug brengen na een brandalarm. Een beheerder hoeft ook niet altijd aanwezig te zijn. Hoe zouden anders de bedrijfjes die beheerderstaken uitvoeren kunnen bestaan? Het is uiteraard wel de bedoeling dat de perso(o)n(en) die de installatie in rust gaan brengen een en ander wel goed registreren, maar dat mag voor zich spreken. Dit betekent dus dat je niet zomaar elke willekeurige bewoner hier voor kunt gebruiken Gerry, maar dat zal je wel duidelijk zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.