Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Herhaling Akoestisch signaal bij storingen etc

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #1687 |

Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een antwoord op de volgende vraag;
    – Moet er een akoestische signalering op de BMC zijn die zich na x minuten met een toon herhaalt om de gebruiker er op te attenderen dat de BMC nog niet in normale bedrijfssituatie verkeerd (bijvoorbeeld bij functies uitgeschakeld of niet afgehandele storingsmelding).

Ik heb namelijk met een inspectie-bureau dit aan de hand gehad. Deze eiste een herhalende beep bij storingen en functie’s uit. Ik werk nu echter met een nieuwe leverancier en met deze BMC kan ik dat nl niet realiseren, maar vraag me ook af als zijn eis gegrond is.

Ik ben er in de EN54-2 niets over tegen gekomen, behalve dat er een LED moet gaan branden.

Niels.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wellicht handig om bij de inspectie-instelling waarom zij dit eisen.

Als zij een eis stellen lijkt het mij opportuun dat zij ook aan kunnen geven waar deze eis vandaan komt.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een antwoord op de volgende vraag;
    – Moet er een akoestische signalering op de BMC zijn die zich na x minuten met een toon herhaalt om de gebruiker er op te attenderen dat de BMC nog niet in normale bedrijfssituatie verkeerd (bijvoorbeeld bij functies uitgeschakeld of niet afgehandele storingsmelding).

Ik heb namelijk met een inspectie-bureau dit aan de hand gehad. Deze eiste een herhalende beep bij storingen en functie’s uit. Ik werk nu echter met een nieuwe leverancier en met deze BMC kan ik dat nl niet realiseren, maar vraag me ook af als zijn eis gegrond is.

Ik ben er in de EN54-2 niets over tegen gekomen, behalve dat er een LED moet gaan branden.

Niels.

Indien de brandmeldcentrale ook fungeert als brandweerpaneel, gelden dus ook de eisen die gesteld worden aan een brandweerpaneel conform NEN2535: 1996, 6.5.1.2., 6.5.1.3 en 6.5.1.4.
    Overigens staat daar niet in dat er een herhaling moet zijn van de storing of uitschakeling.
    Ik ken een brandmeldcentrale waar je de interval kunt programmeren, maar ook uitzetten, deze voldoet aan EN54, daaruit zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de noodzaak van de herhalende beep niet is vastgelegd.
    Dus sluit ik me verder aan bij Kruislijst; vraag het inspectiebureau.

J. Nieuwland

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Dit herhalingspiepje komt uit het grijze verleden, ook wel bekend als de Bax piep.
    Met de komst van de NEN2535 1996 is deze functie niet meer van toepassing.

marcel rademakers
    Bijdrager
    Post count: 35

Dit herhalingspiepje komt uit het grijze verleden, ook wel bekend als de Bax piep.

Was het niet BAKS met KS, van Meneer Baks.
    Hij had dit vroeger zelf ooit bedacht en zijn eigen naam ervoor gebruikt !!

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Was het niet BAKS met KS, van Meneer Baks.
    Hij had dit vroeger zelf ooit bedacht en zijn eigen naam ervoor gebruikt !!

Als dhr. A.P. Bax te V.(o.a. docent bij Nibra, althans geweest) dit had bedacht dan is het wel degelijk Bax en niet Baks.

J. Nieuwland

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.