Brandpreventieforum Forums Gebruik Herdenkingsballon

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #890 |

Discussie gevraagd!

Wij krijgen in de gemeente regelmatig de vraag of het mogelijk is om tijdens herdenkingsbijeenkomsten, begrafenissen etc. herdenkingsballonnen de lucht in te sturen.

De herdenkingsballon bestaat uit papier en is ongeveer een meter hoog met een diameter van 400mm.
    Onderin ligt op het frame een brandbaar matje van 100x100mm.
    Door de warme lucht stijgt de ballon op. Het matje blijft ongeveer 8 minuten branden.
    Maar je voelt hem waarschijnlijk al, wanneer deze ballon met droog weer de boom (bos) in waait o.i.d. zijn de gevolgen niet te overzien.

Ps. de ballon heeft de funeral-award al gewonnen.
    http://www.herdenkingsballon.nl/

Toestaan of niet toestaan??

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Hoeveel willen ze er tegelijk oplaten?

De aanvraag die ik laatst kreeg kon ik makkelijk weigeren, was namelijk net in die hele droge periode.

Maakt denk ik nogal uit of je in de buurt van een luchthaven zit.
    Weet niet of die er erg blij mee zijn.

cu,
    Loe 8)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maakt denk ik nogal uit of je in de buurt van een luchthaven zit.
    Weet niet of die er erg blij mee zijn.

Ik geloof dat er iets in de luchtvaartwet (of zoiets) iets staat over de maximale hoogte van objecten.

Door de warme lucht stijgt de ballon op. Het matje blijft ongeveer 8 minuten branden.

Hierdoor zal het ding niet superhoog stijgen. Maar bij droogte zou ik er wel problemen mee hebben (al vergeet men je minder snel bij een lekkere bosbrand).

Weet je nog, toen we Henk hebben begraven?
    Ja dat was een forse bosbrand hé!

tja niet elke biertank wordt met een pijl omhooggeschoten (en kom soms als kikker terug bij raggel)

OP waarvan moet zo’n ding eigenlijk vergund worden? Volgens mij kun je alleen iets doen als het fout is gegaan (voorkomen is beter dan…)
    Artikel 5 Toepassen van vuurwerk binnen een gebouw
    Voor het afsteken van vuurwerk in bouwwerken wordt veertien dagen van tevoren een overzicht bij burgemeester en wethouders ingediend, waaruit blijkt dat die activiteit op veilige wijze zal plaatsvinden.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Weet je nog, toen we Henk hebben begraven? Ja dat was een forse bosbrand hé!

tja niet elke biertank wordt met een pijl omhooggeschoten (en kom soms als kikker terug bij raggel)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :P :P :P :P :P

super :wink:

p.s. ik zou de verantwoordelijkheid ook niet durven te nemen.

p.s.2 In welk tijdsbestek krijg je de vergunning :?:

oh over twee weken. Volgens het knmi regent het dan dus…..

:idea:
    Volgens mij heeft Philips mooie LED lampjes. Iets duurder maar wel veiliger :!:

hakselaar
    Bijdrager
    Post count: 20

Pas gingen er hier 150 de lucht in.
    Waarvan enkele direct de boom in.

De leverancier voelt zich trouwens op geen enkele wijze verantwoordelijk voor ontstane schade…

coen van de loo
    Bijdrager
    Post count: 6

Zijn er al nieuwe ontwikkeling op dit vlak? Wat moet ik antwoorden op een vraag van een inwoner of deze acties te verbieden zijn?

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

hallo,

Ik heb de APV er op na geslagen en ook daar is niets te vinden , het is geen vuurwerk of open vuur. Wel kan in de APV periode aangewezen worden waarbij een rook en stook verbod wordt afgekondigd dan is m.i. wel verboden.
    Gebruiksbesluit of BBv is ook niet van toepassing en milieuwetgeving ook al niet.
    Moeilijkheid blijft hoe je er achter komt wie het ding heeft opgelaten??

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

ik denk dat de verantwoordelijkheid ligt bij diegene die dit zo’n ballon de lucht in wil laten gaan. Ik denk niet dat de overheid dit soort zaken naar zich toe moet trekken.
    Misschien is het goed om het bij de bron aan te pakken te zorgen dat er een goede gebruiksaanwijzing bij de ballon aanwezig is.
    Ik denk dat je verder niets kan doen en ook niet moet willen doen of men moet het gebruik hiervan landelijk verbieden.

vuurbaas
    Bijdrager
    Post count: 23

Zijn er al nieuwe ontwikkeling op dit vlak? Wat moet ik antwoorden op een vraag van een inwoner of deze acties te verbieden zijn?

Die ballonnen zijn natuurlijk wel mooi om te zien :wink: :wink:
    Maarre : luchtvaartwet, oplaten mag alleen buiten 8 kilometer van Schiphol ( zonder toestemming LVNL dan ).
    Verder geeft men maatvoeringen aan voor een ballon. Je raad het al, ze vallen net binnen de maatvoering. ( ik geloof tot 80 cm. )
    Andere regelgeving is er niet voor dit onderwerp en het wordt steeds meer gebruikt.
    Ik heb een gemeente hier geadviseerd vooral niet mee te werken vanwege het ( bewezen ) gevaar voor het ontstaan van brand op andere percelen.Hierbij vermeld dat momenteel de VWA dit onderwerp in onderzoek heeft en de gemeente verzocht te wijzen op de aansprakelijkheid voor diegene die ze oplaat.
    In afwachting van betere alternatieven :bwt: :bwt:

nikee
    Bijdrager
    Post count: 46

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5908 … nen__.html
    Het kan dus wel in de APV verboden worden, in Bloemendaal in ieder geval (overigens niet mijn gemeente).

http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 … m_id=24841
    Interessant nieuwsbericht hierover van de VWA, belangrijkste passage:

Op basis van de bevindingen van de VWA zou ik wachten met de wensballonnen te verbieden in de APV en de conclusie over de nieuwe typen wensballonnen afwachten. Ze kunnen op basis van de Warenwet ook nog verboden worden.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

In het Gooi worden ze binnenkort waarschijnlijk ook verboden.

http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/hilversumplassen/article5777437.ece

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.