15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1222
    #1305 |

Weet iemand welke bedrijven de helpdesk bouwregelgeving bemensen?

Wordt de antwoorden nog door VROM ‘geautoriseerd’ of mogen ze zelfstandig de vragen beantwoorden?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

PRC voor zover ik weet (de groep van dhr. Van Calis, dhr. Pothuis en consorten). Ik heb de helpdeskantwoorden van met name de vragen mbt principiele kwesties, nog niet nog niet kunnen betrappen op enige vorm van praktisch inzicht….

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

VROM heeft een aantal helpdesken waarvan een groot deel behandeld en beheerd worden door SenterNovem en Infomil.
    De helpdesk die jij denk ik bedoeld is regelgeving (Bouwbesluit, Woningwet, Gebruiksbesluit)? Het rare is dat ik dat ook niet kan achterhalen :( .

VROM laat zich voor nieuwe wetsontwerpen e.d. soms wel adviseren door bijvoorbeeld Van Overveld Bouwbesluit Advies en Adviesburo Nieman. Gezien enkele teleurstellende antwoorden die ik weleens op kritische en zeer inhoudelijke vragen heb gehad betwijfel ik dat zij ook de helpdesk beheren. :F:

Wie het dan wel doet…. :?:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Sinds 2002 wordt de Helpdesk Bouwregelgeving van het Ministerie van VROM uitgevoerd door PRC. Voor het onderdeel ‘Woningwet, bouwvergunningsvrij bouwen en indieningsvereisten’ wordt Geregeld ingeschakeld.

Vanaf 1 november 2008 zal de Helpdesk Bouwregelgeving wordt verbreed tot de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik. Vanaf dat moment zullen ook vragen over het Gebruiksbesluit door de Helpdesk worden beantwoord. Vragen aan de Helpdesk kunnen gesteld worden via http://www.vrom.nl/gebruiksbesluit.

bron: http://www.geregeld.eu/?p=18

palmpie
    Bijdrager

Sinds 2002 wordt de Helpdesk Bouwregelgeving van het Ministerie van VROM uitgevoerd door PRC. Voor het onderdeel ‘Woningwet, bouwvergunningsvrij bouwen en indieningsvereisten’ wordt Geregeld ingeschakeld.

Vanaf 1 november 2008 zal de Helpdesk Bouwregelgeving wordt verbreed tot de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik. Vanaf dat moment zullen ook vragen over het Gebruiksbesluit door de Helpdesk worden beantwoord. Vragen aan de Helpdesk kunnen gesteld worden via http://www.vrom.nl/gebruiksbesluit.

bron: http://www.geregeld.eu/?p=18

http://www.geregeld.eu/

Geregeld

adviseert overheden, bedrijven en vastgoedeigenaren op het gebied van handhaving, bouwregelgeving en kwaliteit van de bestaande bouw.

Ook een PRC kloon…

http://www.geregeld.eu/?p=23

Geregeld adviseert overheden en vastgoedeigenaren op het gebied van de bouwregelgeving en de kwaliteit van de bestaande bouw in de volle breedte. Geregeld streeft er naar om samen met de opdrachtgever te komen tot goede en veilige gebouwen en de gebouwde omgeving. De werkzaamheden varieren van het opstellen van wet- en regelgeving tot het geven van trainingen over toepassing van regels tot het onderzoeken van gebouwen op veiligheid. Uitgangspunt bij al deze werkzaamheden is kwaliteit en samenwerking.

Geregeld is het adviesbureau van Hajé van Egmond. Na 14 werkzaam te zijn geweest bij Damen Consultants, KPMG en PRC Bouwcentrum heeft Hajé in 2007 besloten om te starten als zelfstandig ondernemer.

Worden antwoorden nog door VROM geautoriseerd? Ik vind het wel een beetje eng worden dat particuliere organisaties de wetgeving gaan ‘uitleggen’… Is dat niet iets wat voorbehouden is aan de ‘wetgever’?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@palmpje: misschien even als vraag bij de helpdesk voorleggen?

ik denk dat VROM het niet voor niets heeft uitbesteed. Persoonlijk vind ik dit zeer ongewenst. Mijn bedenkingen worden helaas ook weer onderschreven door de kwaliteit van de antwoorden. Ik denk dat je hier als bestuur niet beter van wordt.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Ik heb een aantal vragen gesteld m.b.t. het Gebruiksbesluit. De antwoorden die ik heb ontvangen lopen sterk uiteen en zijn niet allemaal door dezelfde persoon / groep beantwoord. Op een aantal vragen ga ik een reactie geven omdat de beantwoorden ver beneden pijl is.
    Op een 1 vraag hebben ze als antwoord een stuk van de toelichting geschreven, dit terwijl de vraag zo was gevormuleerd dat ook met de toelichting er geen duidelijkheid werdt verschaft. Dit soort antwoorden doen je twijfelen aan de kennis en kunde van de helpdesk.

palmpie
    Bijdrager

Wat verwachten we eigenlijk van een helpdesk namens VROM? Kunnen we wel enige waarde aan de antwoorden ontlenen als de kwaliteit van de beantwoording zo verschillend is? Waaraan ontlenen deze bureau’s hun ‘status’ dat ze altijd juiste antwoorden geven?

Wat is dan het verschil met een antwoord dat een adviseur van Peutz, DGMR of NIFV geeft op de interpretatie van het Bouwbesluit?

palmpie
    Bijdrager

Ik heb de helpdeskantwoorden van met name de vragen mbt principiele kwesties, nog niet nog niet kunnen betrappen op enige vorm van praktisch inzicht….

http://www.prc.nl/Veiligheid_en_regelgeving

Veiligheid en regelgeving

Ontwikkeling en implementatie.

PRC is een belangrijke speler op het gebied van de bouwregelgeving. We zijn hard op weg om dezelfde status te bereiken op het gebied van veiligheid. Het adviseren over en ontwikkelen van bouwregelgeving is één van de kernactiviteiten van de divisie Strategie en Techniek. PRC biedt op het terrein van de bouwregelgeving een groot aantal diensten aan. Waaronder het beantwoorden van vragen over het Bouwbesluit, de Woningwet en de bouwvergunningplicht; het geven van trainingen op het gebied van regelgeving en brandveiligheid; de ontwikkeling van brandveiligheidsconcepten en de ontwikkeling van voorlichtingsmateriaal op het gebied van brandveiligheid. Daarnaast zijn we actief met het opstellen van beoordelingsrichtlijnen, het opstellen van en adviseren over kwaliteitseisen voor producten en diensten in het kader van certificering en CE-markering. [accentueren]De laatste jaren hebben we daarnaast Forensisch Onderzoek en Advies als dienst ontwikkeld, vooral op het gebied van brandveiligheid. De opgedane praktijkervaring levert vervolgens weer waardevolle input voor het ontwikkelen van regelgeving.[/accentueren] Het onderscheidend vermogen van PRC zit in de combinatie van praktische en theoretische kennis. [accentueren]De invoering van nieuwe regelgeving in de komende tijd biedt nieuwe kansen. De vraag naar trainingen, voorlichting en ondersteuning bij overheden en bedrijven zal sterk toenemen.[/accentueren]

Contactpersoon
    ir. E.G.C. (Guido) Coppens
    senior consultant

Contactpersoon
    ir. P.W. (Peter-Willem) van Calis
    senior adviseur

haje van egmond
    Bijdrager
    Post count: 30

Heren,

Ik laat me veel aanleunen, maar een ‘PRC-kloon’ gaat echt te ver :mrgreen:

De Helpdesk wordt verzorgd door PRC en het Infopunt veiligheid als het gaat om Bouw- of Gebruiksbesluit en door PRC en mijzelf als autorisator als het gaat om Woningwet, procedures, etc. Ik snap dat niet iedereen het eens is met de Helpdesk maar jullie moeten wel rekening houden met de opdracht van VROM: we mogen geen uitspraken doen in specifieke cases, we mogen slechts een toelichting en interpretatie op de wetgeving geven.

VROM kijkt wel degelijk mee: ieder discussiepunt wordt door aan VROM gemeld en met de beleidsjuristen doorgesproken. Overigens is de interpretatie van PRC als het over het BB 2003 identiek aan die van VROM. PRC heeft het zo’n beetje geschreven….

Maar mopper rustig verder …. :D

Hajé

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Hajé,

Hartelijk dank voor je verhelderende toelichting. Ik waardeer het dat je ondanks de hierboven geplaatste kritische berichten toch reageert.

Ik hoop dat je je verder niet teveel aantrekt van de kritische berichten die hier geplaatst worden. Brandpreventieforum heeft een erg kritisch publiek, met adviseurs, installatie-experts, preventisten en medewerkers BWT.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Welkom Hajé,

Zoals Emiel al zegt: een kritisch publiek.

Interessant zijn eerdere stellingen en door mij hierop voortbordurende redenaties:
    1. Als een adviesbureau de wetgever adviseert, wat is het verschil tussen ‘uw’ advies en dat van andere adviseurs?
    2. Waarom huurt VROM uberhaupt een adviseur in als ze toch alles zelf nog doornemen met beleidsadviseurs?
    (3. en had het inhuren van de adviseur niet via een europese selectie gemoeten?)

Zomaar even een wat dingen die met te binnen schieten…

Dit zijn geen vragen die jij met je club kunt/moet beantwoorden, maar als kritisch mensch zijn dat toch dingen die me bezig houden.

Succes met het adviseren van mensen die het zouden moeten weten :wink:

Sjaak.

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Wat verwachten we eigenlijk van een helpdesk namens VROM? Kunnen we wel enige waarde aan de antwoorden ontlenen als de kwaliteit van de beantwoording zo verschillend is? Waaraan ontlenen deze bureau’s hun ‘status’ dat ze altijd juiste antwoorden geven?

Sinds wanneer bestaan er antwoorden?

Wat is dan het verschil met een antwoord dat een adviseur van Peutz, DGMR of NIFV geeft op de interpretatie van het Bouwbesluit?

Als je een interpretatie van drie verschillende bureaus vraagt, is de kans groot dat je drie verschillende antwoorden krijgt.

palmpie
    Bijdrager

Sinds wanneer bestaan er antwoorden?

(…)

Als je namens VROM spreekt dan geef je alleen juiste antwoorden… Het kan toch niet zo zijn dat de wetgever verkeerde antwoorden geeft… :wink: :lol:

Heren,

Ik laat me veel aanleunen, maar een ‘PRC-kloon’ gaat echt te ver :mrgreen:

De Helpdesk wordt verzorgd door PRC en het Infopunt veiligheid als het gaat om Bouw- of Gebruiksbesluit en door PRC en mijzelf als autorisator als het gaat om Woningwet, procedures, etc. Ik snap dat niet iedereen het eens is met de Helpdesk maar jullie moeten wel rekening houden met de opdracht van VROM: we mogen geen uitspraken doen in specifieke cases, we mogen slechts een toelichting en interpretatie op de wetgeving geven.

VROM kijkt wel degelijk mee: ieder discussiepunt wordt door aan VROM gemeld en met de beleidsjuristen doorgesproken. Overigens is de interpretatie van PRC als het over het BB 2003 identiek aan die van VROM. PRC heeft het zo’n beetje geschreven….

Maar mopper rustig verder …. :D

Hajé

Welkom en sportief dat je je registreert op het forum. 8)

Naast s vreeman heb ik ook een vraag.

Wat de uitvoerende praktijk nu mist is een document waar de achtergronden van de regelgeving uitgelegd is. Wat is het doel van een artikel en hoe is de historische ontwikkeling van een artikel. Minstens zou een uitgebreide toelichting bij de functionele eisen in het BB gezet kunnen worden.

Deze documentatie lijkt mij essentieel om goede antwoorden op vragen te kunnen stellen. Als je niet weet (en gedocumenteerd is) hoe een artikel tot stand is gekomen en hoe de ontwikkeling in tijd is geweest lijkt het mij onmogelijk om goed de regels te kunnen toepassen bij grijze situaties. Laat staan dat je dan afgewogen de regelgeving kan gaan wijzigen zonder het veiligheidsniveau te verhogen/verlagen.

Aangezien ‘jullie’ de helpdesk bemensen (en veel advieswerk doen voor nieuwe regelgeving) lijkt het mij dat jullie deze documentatie wel hebben (hoe kan je anders ‘goede’ antwoorden geven / genuanceerd advies geven voor wijziging van de regelgeving).

Mijn vraag is waarom deze informatie niet openbaar is? Dit zou bijvoorbeeld het beoordelen van gelijkwaardigheden zoveel gemakkelijker maken voor toetsende en adviserende instanties…

peter
    Bijdrager
    Post count: 580

Wat de uitvoerende praktijk nu mist is een document waar de achtergronden van de regelgeving uitgelegd is. Wat is het doel van een artikel en hoe is de historische ontwikkeling van een artikel. Minstens zou een uitgebreide toelichting bij de functionele eisen in het BB gezet kunnen worden.

Deze documentatie lijkt mij essentieel om goede antwoorden op vragen te kunnen stellen. Als je niet weet (en gedocumenteerd is) hoe een artikel tot stand is gekomen en hoe de ontwikkeling in tijd is geweest lijkt het mij onmogelijk om goed de regels te kunnen toepassen bij grijze situaties. Laat staan dat je dan afgewogen de regelgeving kan gaan wijzigen zonder het veiligheidsniveau te verhogen/verlagen.

Aangezien ‘jullie’ de helpdesk bemensen (en veel advieswerk doen voor nieuwe regelgeving) lijkt het mij dat jullie deze documentatie wel hebben (hoe kan je anders ‘goede’ antwoorden geven / genuanceerd advies geven voor wijziging van de regelgeving).

Mijn vraag is waarom deze informatie niet openbaar is? Dit zou bijvoorbeeld het beoordelen van gelijkwaardigheden zoveel gemakkelijker maken voor toetsende en adviserende instanties…

Je zou kunnen beginnen met het promotiewerk van Nico Scholten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.