Brandpreventieforum Forums Gebruik Hekjes in de vluchtroute

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #2135 |

Hallo,

Wederom vraag ik jullie hulp bij het volgende.
    Binnen een van onze kinderdagcentra wordt er gebruik gemaakt van hekjes in de deuropeningen om ervoor te zorgen dat de kinderen niet onbegeleid de gang op lopen of stiekem mee te liften door de buitendeur. Het gaat hier om kinderen met een verstandelijke beperking. Uit praktische overwegingen zijn deze hekjes noodzakelijk voor het personeel om het werk uit te voeren. Daarnaast staan de hekjes dus ook in de vluchtroute en dit heeft als gevolg dat er een belemmering van de vluchtroute ontstaan voor vluchtende personen en voor de brandweer. Wie o wie herkent zich in de situatie of weet hier een mouw aan te passen?

:BRAND: Brand los! :BRAND:

Alvast bedankt!

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Hallo Danny,

Ik heb niet direct de oplossing maar ga eens even met je meedenken.

Conform het Gebruiksbesluit moeten deuren waarop > 100 personen zijn aangewezen worden voorzien van bijvoorbeeld een panieksluiting zodat deze met één simpele druk tegen de deur kunnen worden geopend.

Deuren waarop < 100 personen zijn aangewezen (wat hier mijn inziens het geval is) mogen dus worden uitgevoerd met bijvoorbeeld een ‘groene handmelder’ voor het ontgrendelen van de deur bij calamiteiten.

In dit geval is de situatie mijn inziens dan ook niet anders dan de situatie van de groene handmelder (deze zou bijvoorbeeld ook niet door de kinderen kunnen worden bereikt). Zijn de hekjes door de begeleiders simpelweg te openen? Of gaan hier lastige handelingen aan vooraf? Wanneer geopend blijven de hekken dan in open stand staan? Zo ja, denk ik dat hier (uiteraard met een goede instructie van de begeleid(st)ers) kan worden volstaan met de hekjes. Uiteraard zou ik dit wel even voorleggen aan de brandweer.

In geriatrische afdelingen zie je dit soort combinaties ook wel eens met een cijferslot en volgens mij dan ook gecombineerd met een groene handmelder. Ook met dezelfde gedachte als door jou geschetst…

martijn prinsheem
    Bijdrager

Ik zou zeggen de hekjes moeten met de vluchrichting mee draaien en snel en zonder het gebruik van een los voorwerp (sleutel) te openen zijn.

Dus hekjes voorzien van een slot die zonder sleutel eenvoudig te openen is. Eventueel een groen deurontgrendelingskastje toestaan. Cijferslot niet want de code kan vergeten worden door medewerkers en vooral bezoekers!

eric bosma
    Bijdrager
    Post count: 2

@Danny van Rijt.

Ik ga ervan uit dat momenteel hekjes gebruikt worden die ook in huishoudens gebruikt worden waar zich kleine kinderen bevinden. Dat wil dus zeggen dat betreffende hekjes met mechanische sluitingen gesloten worden.

Ik stel voor om hekjes te gebruiken die door middel van een elektrotechnisch sturing geopend kunnen worden.
    Maar dan wel met die verstande dat betreffende hekjes bij een brandalarm door de aanwezige brandmeldcentrale open gestuurd worden. Wel raad ik aan om het openen van deze hekjes, in een gewone situatie, door middel van een schakelaar, geplaatst op een hoogte van 1,50m, te laten openen.

danny van rijt
    Bijdrager

Allereerst alvast bedankt voor de reacties.

@Peter Coort
    In het pand zijn inderdaad < 100 personen aanwezig. De sluitingen zitten vaak aan de gangzijde (de zijde waar de kinderen niet naartoe mogen) en vaak aan de zijkant door middel van een schuifslot of een sluiting dat vaak bij tuinhekjes aangebracht zit. De hekjes blijven in geopende stand staan.

@martijn Prinsheem
    De hekjes draaien met de vluchtroute mee de gang op. Aan het eind van de gang draait deze de gang uit, dus ook met de vluchtroute mee.

@Eric Bosma
    Het zijn niet allemaal hekjes die kant en klaar aangeschaft zijn. Veel wel, maar enkelen zijn ‘zelf gefabriceerd’ door daar een dun hout plaatje op een frame te timmeren en deze met scharnieren te bevestigen.

Bedankt voor de tips en volgens mij kan ik terugkoppelen aan de locatiemanager dat de hekjes in orde zijn.

b bousche
    Bijdrager
    Post count: 1

Hoe zit het dan met het feit dat deze kinderen, met een verstandelijke beperking, dus niet zelfredzaam zijn? Betekent dat niet dat er dan aanvullende eisen gesteld kunnen worden?

mark–stuifzand
    Bijdrager
    Post count: 9

Zit er een brandmeldinstallatie in het gebouw? Wst is de bewakingsomvang? Ik schat dat het hier gaat om volledige bewaking met doormelding. In dat geval zeg ik accepteren. Eventuele brand wordt in een vroeg stadium gedetecteerd. Voldoendd tijd om te vluchten in geval van brand. Meestsl zijn begeleiders ontzettend handig met die hekjes. Dus zijn ze snel open. Regels zijn regels maar er kunnen natuurlijk uitzonderingen gemaakt worden. Als je er maar goede afspraken over maakt en vastlegd. Lijkt me totaal niet eng.

dennis k
    Bijdrager
    Post count: 10

Ik ben het in dit geval met Mark eens.
    De brand zal in een vroeg stadium worden ontdekt. We kunnen wel allerlei mooie voorzieningen gaan eisen waarvan we nu al weten dat daar de meeste fouten / problemen met werking kunnen optreden m.b.t. het gebruik.
    De meeste leidsters weten hoe de hekjes werken en zullen daardoor minder hinder hiervan ondervinden dan van allerlei schakelaren die ingedrukt moeten worden.

Trouwens, Mark op de Frobenstraat?

Groet,

Dennis

mark–stuifzand
    Bijdrager
    Post count: 9

Ja dennis. Frobenstraat

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.