Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Handreiking Certificatie Brandbeveiligingssystemen een feit

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1128
    #1401 |

http://www.brandweerkennisnet.nl/@4932/handreiking/

Gisteren op het Brandveiligheidscongres gepresenteerd.

Handreiking Certificatie Brandbeveiligingssystemen een feit

Gebruikers van een gebouw vertrouwen erop dat de ruimte waarin ze verblijven veilig is. Ook wanneer er onverhoopt een brand uitbreekt moeten de installaties tijdig waarschuwen of de schade beperken. Daarom worden brandbeveiligingsinstallaties gecertificeerd en wordt zodoende de veiligheid geborgd. De brandweer speelt hierbij een belangrijke rol. Om die rol zo goed mogelijk in te vullen heeft de NVBR de Handreiking Certificering Brandbeveiligingsinstallaties gemaakt.
    Met de handreiking streeft de NVBR twee doelen na. Ten eerste kan de brandweer met de publicatie de certificering beoordelen op effectiviteit.
    Ook kan de brandweer met de handreiking de bestuurders adviseren over de onderdelen die gecertificeerd moeten worden. Om die rol goed te kunnen vervullen, is het van belang dat de brandweer investeert in haar kennis op het gebied van certificering. Zij doet dit onder andere door gebruik te maken van deze handreiking.

De NVBR staat positief tegenover het systeem van certificering, mits dit goed gebeurt. Ook daarom is het vakmanschap van de brandweer van groot belang. Het is niet altijd voor alle partijen duidelijk wat wordt verstaan onder certificatie en welke kwaliteit met het certificeren wordt aangetoond. Het zou een ernstig probleem zijn als partijen, inclusief de brandweer, ervan uitgaan dat door het verplicht stellen van certificatie er voldoende waarborg is dat een brandbeveiligingssysteem onder alle omstandigheden doet wat ervan verwacht wordt en dat dat tijdens een incident niet het geval blijkt te zijn.[attachment=1]certificering-lr.pdf[/attachment]
    certificering-lr.pdf
    handreikingcertificatie.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Wil het NVBR het goed doen dan moeten zij dit bedenksel neerleggen waar het hoort. Bij de Raad voor de Acreditatie of Het CCV om er maar een paar te noemen. Als daar een procedure is goedgekeurd kun je spreken van een goede regeling.
    Nu valt het in de categorie van , go ik heb iets bedacht. Dat is net zoiets als de PR voor parkeergarages die men indertijd bedacht heeft en waarbij de projectering volgens de NEN2535 met voeten werd getreden.
    Thermische melders toepassen op basis van het detectiebereik van rookmelders.
    Valt dit in zo’n zelfde kader? Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Wil het NVBR het goed doen dan moeten zij dit bedenksel neerleggen waar het hoort. Bij de Raad voor de Acreditatie of Het CCV om er maar een paar te noemen. Als daar een procedure is goedgekeurd kun je spreken van een goede regeling.
    Nu valt het in de categorie van , go ik heb iets bedacht. Dat is net zoiets als de PR voor parkeergarages die men indertijd bedacht heeft en waarbij de projectering volgens de NEN2535 met voeten werd getreden.
    Thermische melders toepassen op basis van het detectiebereik van rookmelders.
    Valt dit in zo’n zelfde kader? Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij.

Heb je het document al gelezen? Het is om te zorgen dat BRW NL op één lijn komt en de kennis van certificeren hoger wordt. Volgens mij heeft het bedrijfsleven alleen maar voordeel met dit document omdat de kennis aan de toetsende kant hoger wordt en het overal op een zelfde manier wordt toegepast… :roll:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Beter een richtlijn/handreiking die opgesteld is door het NVBR waarmee brandweer nederland uit de voeten kan en daarme ook het bedrijfsleven en ondernemers kan adviseren als jarenlang wachten formele op formele NEN normen of regelingen die er maar niet komen.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Beter een richtlijn/handreiking die opgesteld is door het NVBR waarmee brandweer nederland uit de voeten kan en daarme ook het bedrijfsleven en ondernemers kan adviseren als jarenlang wachten formele op formele NEN normen of regelingen die er maar niet komen.

En NEN even weer wat door de neus geboord, want bij de NVBR is downloaden gratis :wink:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.