Brandpreventieforum Forums Rook en WarmteAfvoerinstallatie Handmelders t.b.v. rookluiken

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 33
    #2172 |

In een bestaande situatie zit in een trappenhuis een rookluik welke zowel bij een brand openstuurt wordt, als handmatig te openen is m.b.v. blauwe handmelders in het trappenhuis (welke direct een GTV aanstuurt).

Er komt een nieuwe BMI in het gebouw. In het PvE staat alleen gemeld dat dit luik moet worden gestuurd bij een brandmelding (sturing vanuit alles detectiezones).
    Moet in de nieuwe situatie de handmelders behouden blijven? Zo ja, mogen deze blauw zijn/blijven?
    Moet dit handmatig activeren gemeld worden op de BMI?
    Welke norm(en) spreekt hier eventueel over?

Het betreffende trappenhuis in overigens onbewaakt in de nieuwe situatie (geen hand- en automatische melders). In de oude/bestaande situatie zitten er ook optische melders in het trappenhuis.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het doel van een rookluik in het trappenhuis is naar mijn mening om evt. onstane rook hierin af te voeren naar buiten.
    Het lijkt mij dat rookdetectie in het trappenhuis noodzakelijk is, ongeacht de bewakingsomvang van de rest van het gebouw of bouwdeel om te kunnen functioneren voor het doel waarvoor deze is aangebracht. (objectbewaking)
    Het rookluik sturen door alle detectiezones heeft m.i. ook geen zin. Het luik hoeft toch alleen maar open bij rook in het trappenhuis (ik zou me kunnen voorstellen dat evt. de aangrenzende zones ook sturen, maar dan nog alleen op de automatische melders)
    Rookluiken worden soms ook handmatig bediend, maar dat is dan normaliter op de bedienings/besturingskast. Deze handbediening dient dan voor klimaat / ventilatie en wordt overruled door een regensensor. (niet bij sturing door BMI uiteraard)
    Het verder nut van de blauwe handmelders ontgaat mij. Voor mijn gevoel moet je deze verwijderen of vervangen door rode handmelder(s) aangesloten op de BMI (en het rookluik sturen).
    Wellicht dat de PvE schrijver niet op de hoogte is van de exacte situatie ter plaatse en deze inhoudelijk nog aangepast kan/moet worden.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Ik ga helemaal in het verhaal van Jan mee.

De blauwe handmelders kunnen naar het museum.

Even een vraagje, zit er ook sprinkler?

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

Hoi Jefry,

Vroeger werd blauw gebruikt wanneer er geen doormelding was. Rood wanneer er wel een doormelding was.
    Op de blauwe stond dan de tekst ontruiming en op de rode brand. Nu werken we met pictogrammen en is alles rood.
    De oudere installaties hebben af en toe blauwe en/of rode, die nu zoals hierboven vermeld, vervangen dienen te worden voor de kleur rood. Alleen op de bekende plaatsen zoals deze in de norm worden weergegeven.
    Vroeger plaatste men ook wel eens brandslanghaspels in trappenhuizen wat nu ook niet meer gebruikelijk is. Mogelijk is de blauwe melder een overblijfsel uit die tijd. Weg met die knop dus.
    De vraag van Richard is terecht een goede vraag.

jeffrey n
    Bijdrager

Of er sprinkler zit weet ik zo even niet (is mij niet opgevallen, dus ik denk het niet). Wat heeft dit eventueel voor een gevolg? Zou de sprinkermeldcentrale dan het rookluik moeten sturen?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Zou de sprinkermeldcentrale dan het rookluik moeten sturen?

Nee juist niet.

Als je sprinkler hebt zou de RWA andersom moeten werken. Want stel je voor de de warmte verdwijnt na een brandmelding, dan zou de sprinkler nooit geactiveerd worden.
    Dus, indien er een sprinklerinstallatie is, moeten de luiken juist sluiten bij brand, zodat de hitte ophoopt bij het plafond en de sprinkler geactiveerd kan worden.

jeffrey n
    Bijdrager

Er zit geen sprinker in het trappenhuis.

Vandaag nog eens de oude stuurfunctiematrix doorgenomen van het betreffende gebouw… Volgens de matrix zit er een overdrukinstallatie in het trappenhuis. Nu heb ik weinig verstand van W-installaties, maar als er nergens een rooster o.i.d. in het trappenhuis zit, dan kan je volgens mij nooit een overdruk opbouwen in het trappenhuis. Tevens zou een rookluik dit volgens mij tegenwerken.

Klopt de stuurmatrix niet op dat punt, of zie ik iets over het hoofd?

mark–stuifzand
    Bijdrager
    Post count: 9

Als handmelders bedoeld zijn om rookluiken open te sturen kan er verwarring ontstaan. Handmelders zijn of om brand te melden of om te ontruimen of om deuren te ontgrendelen (groen). Als je heel symplistisch denkt zouden mensen bij het indrukken van een melder denken dat ze de intruiming activeren of dat ze brand melden, wat ze in dit geval dus niet doen. Gewoon niet toestaan!

paul brown
    Bijdrager
    Post count: 2

RWA 2 melder afhankelijk sturen :?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

RWA 2 melder afhankelijk sturen :?

Waarom dan? Lijkt mij niet nodig. Wel goed voor de omzet van het branddetectiebedrijf natuurlijk.
    Overigens vraag ik mij ook af of het nog relevant is om te antwoorden nadat het onderwerp reeds maanden "stil" ligt.

J. Nieuwland

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Ik zou zeggen neem contact op met je leverancier van de BMI zij kunnen je misschien wel het beste antwoorden.

Henry

jeffrey n
    Bijdrager

Ter info:
    Het betreffende project is al een tijd geleden opgeleverd. De rookluiken worden conform PvE bij een willekeurige brandmelding geactiveerd. De blauwe handmelders zijn verwijderd.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.