Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Handmelder per verdieping noodzakelijk?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #1260 |

Vandaag had ik een leuke discussie met een collega over het projecteren van handbrandmelders.

Zijn stelling was:
    1. dat je bij het projecteren van handbrandmelders artikel 7.12 van de NEN2535:1996 moest aanhouden;
    2. en dat je er tevens op moest letten dat er op iedere verdieping handbrandmelders moesten worden geplaatst.

Stelling 1 staat buiten kijf want dat, dat zo is weet bijna iedereen.
    Met stelling 2 was ik het niet eens, dit staat namelijk nergens in de NEN2535:1996 omschreven. Ook in de NEN2575:2004 kon ik er niks over vinden. Dus hoeft het volgens mij niet.
    Als ik er maar wel voor zorg dat er bij iedere brandslanghaspel ofals er geen haspels zijn binnen 30 meter een handbrandmelder beschikbaar is bij voorkeur geplaatst bij draagbare blustoestellen od nooduitgangen (artikel 7.12.1.1)

Echter ben ik nooit te oud om te leren en ik ben dus erg benieuwd of ik het juist heb.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

op elke verdieping een melder kan wel verstandig zijn. Maar is inderdaad niet vereist volgens de NEN 2535 (of je moet de indeling in detectiezones per bouwlaag heel letterlijk interpreteren).

Echter bij een gebouw die kennelijk zo klein is dat er niet op elke laag een haspel aanwezig is moet je je afvragen of het daadwerkelijk zinvol is om elke laag van een handmelder te voorzien. Echter dit moet je per situatie weg. Als je toch ook al detectie heb is het een kleine moeite om ff een meldertje in je lus te knopen

dominion
    Bijdrager
    Post count: 23

Ik ben er wel voorstander van om zoiezo een handmelder te plaatsen per verdieping.. ongeacht brandhaspel.
    mensen detecteren (ruiken) af en toe brand/smeulen sneller dan de puntmelders. Dan is er een snellere melding.
    handmelders zijn de kosten ook niet idd wat kruislijst al zegt.

jerry herman
    Bijdrager
    Post count: 1

in elke detectie zone moeten minimaal twee groepen melders aanwezig zijn,hand en automatisch.
    een detectie zone mag zich niet over meer dan 1 bouwlaag uitstrekken behalve in gebouwen kleiner dan 500m2.
    alleen dan mag een handemelder op de verdieping achter wegen blijven.
    mvg

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

in elke detectie zone moeten minimaal twee groepen melders aanwezig zijn,hand en automatisch.
    een detectie zone mag zich niet over meer dan 1 bouwlaag uitstrekken behalve in gebouwen kleiner dan 500m2.
    alleen dan mag een handemelder op de verdieping achter wegen blijven.
    mvg

Minimaal twee groepen per detectiezone geldt alleen voor volledige bewaking en gedeeltelijke bewaking en kan gelden voor ruimtebewaking.

Verder:
    Volgens mij staat nergen in NEN2535 beschreven dat elke detectiezone tenminste ook een handmeldergroep MOET bevatten. Wat te denken van kleine objecten/ verdiepingingen, een liftmachinekamer (voor BW lift) een noodtrappenhuis… Deze worden vaak als separate detectiezone aangegeven, maar het nut van een handmelder in voorgenoemde voorbeelden zie ik niet zo. En het argument dat een handmelder niet veel kost kan wel zo zijn, maar je moet (bij toepassen van conventionele/steeklussen brandmeldcentrale) er ook nog een kabeltje heen trekken.

J. Nieuwland

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik geloof dat hier het begrip detectiezones en brandcompartimenten door elkaar gehaald worden.
    In een brandcompartiment moeten 1 of meerdere detectiezones aanwezig zijn. Een en ander afhankelijk van de geografische indeling en het totaal oppervlak. Uitgangspunt voor het bepalen van de detectiezones is het snel bepalen van de locatie van het alarm.
    Verder is het zo dat bouwlagen onderling over het algemeen een WBDBO moeten hebben. Let wel, ik zeg over het algemeen.
    Een en ander ligt denk ik aan het totaal oppervlak.
    Als een bouwlaag inderdaad een brandcompartiment is moet er minimaal een handbrandmelder aanwezig zijn.

Verder is het zo dat per brandcompartiment minimaal 2 akoestische signaalgevers aanwezig moeten zijn en niet 2 brandmeldgroepen.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik geloof dat hier het begrip detectiezones en brandcompartimenten door elkaar gehaald worden.
    In een brandcompartiment moeten 1 of meerdere detectiezones aanwezig zijn. Een en ander afhankelijk van de geografische indeling en het totaal oppervlak. Uitgangspunt voor het bepalen van de detectiezones is het snel bepalen van de locatie van het alarm.
    Verder is het zo dat bouwlagen onderling over het algemeen een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag moeten hebben. Let wel, ik zeg over het algemeen.
    Een en ander ligt denk ik aan het totaal oppervlak.
    Als een bouwlaag inderdaad een brandcompartiment is moet er minimaal een handbrandmelder aanwezig zijn.

Verder is het zo dat per brandcompartiment minimaal 2 akoestische signaalgevers aanwezig moeten zijn en niet 2 brandmeldgroepen.

Ten eerste heeft het begrip brandcompartiment in eerste instantie geen regeltechnische relatie tot een detectiezone.
    Wel is het zo dat de maximale afmetingen overeenkomen en is het ook wel gebruikelijk om deze relatie te leggen.

A)Dat in een brandcompartiment 1 of meerdere detectiezones aanwezig moeten zijn is een stelling waarmee ik het niet eens ben en volgens mij staat dit ook nergens beschreven. Een stookruimte met een bepaald vermogen, technische ruimte > …m2 / evt. trappenhuis moet zijn uitgevoerd als brandcompartiment. Dit brandcompartiment kan echter zodanig klein zijn van afmetingen (bijv. 1 rookmelder al voldoende) dat het niet noodzakelijk is om dit als separate detectiezone aan te merken.
    B)Dat er minimaal een handbrandmelder op een bouwlaag MOET als dit een brandcompartiment is…….waar staat dat dan?
    C)Per brandcompartiment minimaal 2 akoestische signaalgevers?????? Ik denk dat je in war bent met de kreet alarmeringszone uit de NEN2575, want deze stelling is niet juist.

J. Nieuwland

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.