Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Handbrandmelder verplicht in gang doodlopend einde > 10 M

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1424 |

Ik zit met een vraag,

De regelgeving (gebruiksbesluit voorheen bouwverordening) schrijft voor dat wanneer ik een doodlopend eide heb welke langer is dan 10 meter er ruimtebewaking noodzakelijk is conform de NEN 2535.
    Dus een gang van theoretich gezien 10,1 meter moet voorzien zijn van een complete 2535 BMI.
    Is in mijn optiek al ongelofelijk overtrokken want een 2555 230 volt rookmelder zou ook prima volstaan hier maar dit vindt de nederlandse regelgever (VROM) natuurlijk niet goed.
    Dan kom ik meteen op het volgende:
    Wanneer volgens de regelgeving een brandmeldinstallatie moet worden aangebracht conform de NEN 2535 wordt ook meteen het artikel ontruimingsalarminstallatie aangestuurd.
    Met andere woorden wanneer er een 2535 installatie verplicht is moet er ook nog eens een ontruimingsalarminstallatie worden aangebracht conform de NEN 2575. Tsja… met de aanleg van een complete brandmeldinstallatie slaan we qua regelgeving in mijn beleving al behoorlijk door maar nu moet er ook nog een ontruingsalarminstallatie worden aangelegd.
    Maargoed de regelgeving geeft dit aan dus wie ben ik om hier tegening te gaan.
    Zelf ben ik in dit geval altijd uitgegaan van een 2535 installatie welke uitgebreid wordt met een of meer ontruimingsalarmgevers conform de NEN 2575.
    Nu onstaat echter de discussie of er dan ook geen handbrandmelders moeten worden aangebracht in dit theoretische doodlopende einde van 10,1 meter. Dit kan toch allemaal niet waar zijn !!?
    Nu heb ik de NEN 2575 nagekeken maar kan niet echt vinden dat deze handbrandmelders verplicht zijn.
    Sterker nog wanneer je kijkt naar het voorbeeld PVE voor een ontruimingsalarminstallatie kan doormiddel van aankruizen van blokjes een keuze worden gemaakt wat je wilt, nl alarmgever, brandmeldpaneel, handbrandmelder.
    Wie o wie kan mij hierop een goed antwoord geven?

Gr. S

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Kijk ook even in de norm 2535.

Moet een BMI / OAI altijd?? zie in dit verband artikel 1.4 van het GB. Lees ook de toelichtingen op de artikelen 1.4 en toelichting op artikelen van BMI en OAI.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

NEN2535

7.1.1 [accentueren]Volledige bewaking[/accentueren]
    Onder volledige bewaking wordt verstaan, een bewakingsomvang waarbij, [accentueren]behalve de noodzakelijke handbrandmelders[/accentueren], alle ruimten in het gehele gebouw voorzien zijn van één of meer automatische brandmelders.

(…)

7.1.2 [accentueren]Gedeeltelijke bewaking[/accentueren]
    Onder gedeeltelijke bewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij behalve de [accentueren]noodzakelijke handbrandmelders[/accentueren]er in de verkeersruimten1) en de in aanmerking komende ruimten met een verhoogd brandrisico automatische brandmelders worden aangebracht.

7.1.3 [accentueren]Ruimtebewaking[/accentueren]
    Onder ruimtebewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij alleen [accentueren]in een bepaalde ruimte of ruimten[/accentueren]de noodzakelijke automatische en/[accentueren]of[/accentueren] handbrandmelders zijn aangebracht.

7.1.4 [accentueren]Objectbewaking[/accentueren]
    Onder objectbewaking wordt verstaan een bewakingsomvang die een [accentueren]bepaald object in een ruimte[/accentueren](bijvoorbeeld schakelkasten, machines) [accentueren]met automatische brandmelders[/accentueren]beveiligt.

7.1.5 [accentueren]Niet-automatische bewaking[/accentueren]
    Onder een niet-automatische bewaking wordt verstaan een brandmeldinstallatie waarbij [accentueren]alleen handbrandmelders[/accentueren]worden aangebracht.

Er ligt dus een keuze moment… :wink:

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Projectering handbrandmelders volgens de NEN2535.
    art.7.12.1.1 Handbrandmelders moeten op bereikbare plaatsen nabij brandslanghaspels zijn aangebracht. Indien geen brandslanghaspels zijn aangebracht, moeten de handbrandmelders op bereikbare plaatsen in de verkeersruimten worden aangebracht en wel zo dat deze vanaf iedere plaats in het gebouw binnen 30m bereikbaar zijn en bij voorkeur bij (nood)uitgangen en/of draagbare blustoestellen.

Rookmelders op basis van de NEN2555 zijn volgens u voldoende?
    Van dat soort opmerkingen, die ik zelfs van adviesbureaus en architekten voorbij zie komen, wordt ik heel erg moe.
    Definitie van de NEN2555:
    Brandveiligheid van gebouwen – Rookmelders voor .

Het gebruiksbesluit stelt heel eenvoudig dat als er een ontruimingssysteem moet worden toegepast ook een brandmeldinstallatie wordt toegepast.
    Dat heeft te maken met de projectering van de melders.
    Rookmelders dienen in dat opzicht alleen voor de activering van de signaalgevers en niet voor de doormelding.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik zit met een vraag,

De regelgeving (gebruiksbesluit voorheen bouwverordening) schrijft voor dat wanneer ik een doodlopend eide heb welke langer is dan 10 meter er ruimtebewaking noodzakelijk is conform de NEN 2535.
    Dus een gang van theoretich gezien 10,1 meter moet voorzien zijn van een complete 2535 brandmeldinstallatie.
    Is in mijn optiek al ongelofelijk overtrokken want een 2555 230 volt rookmelder zou ook prima volstaan hier maar dit vindt de nederlandse regelgever (VROM) natuurlijk niet goed.
    Dan kom ik meteen op het volgende:
    Wanneer volgens de regelgeving een brandmeldinstallatie moet worden aangebracht conform de NEN 2535 wordt ook meteen het artikel ontruimingsalarminstallatie aangestuurd.
    Met andere woorden wanneer er een 2535 installatie verplicht is moet er ook nog eens een ontruimingsalarminstallatie worden aangebracht conform de NEN 2575. Tsja… met de aanleg van een complete brandmeldinstallatie slaan we qua regelgeving in mijn beleving al behoorlijk door maar nu moet er ook nog een ontruingsalarminstallatie worden aangelegd.
    Maargoed de regelgeving geeft dit aan dus wie ben ik om hier tegening te gaan.
    Zelf ben ik in dit geval altijd uitgegaan van een 2535 installatie welke uitgebreid wordt met een of meer ontruimingsalarmgevers conform de NEN 2575.
    Nu onstaat echter de discussie of er dan ook geen handbrandmelders moeten worden aangebracht in dit theoretische doodlopende einde van 10,1 meter. Dit kan toch allemaal niet waar zijn !!?
    Nu heb ik de NEN 2575 nagekeken maar kan niet echt vinden dat deze handbrandmelders verplicht zijn.
    Sterker nog wanneer je kijkt naar het voorbeeld Programma van Eisen voor een ontruimingsalarminstallatie kan doormiddel van aankruizen van blokjes een keuze worden gemaakt wat je wilt, nl alarmgever, brandmeldpaneel, handbrandmelder.
    Wie o wie kan mij hierop een goed antwoord geven?

Gr. S

Zou het bouwwerk conform het gebruiksbesluit of voorheen (model)bouwverordening al niet voorzien moeten zijn van een brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking en ontruiming type B? (zonder doormelding)
    In dat geval is het een kwestie van uitbreiden met (enkele) rookmelders om weer te voldoen aan het gebruiksbesluit en is het niet zo dramatisch als geschetst.

J. Nieuwland

burcom
    Bijdrager

Bedankt voor uw reactie maar dat was niet wat ik bedoelde!
    Met de opmerking over dat een rookmelder conform de 2555 hier wat mij betreft ook zou vodoen heeft te maken met het feit dat ik het nogal overdreven vindt om hier een complete 2535 installatie voor te laten aanleggen.
    Immers gaat het er om dat wanneer er brand is mensen tijdig moeten worden gealarmeerd zodat deze tijdig een veilig heenkomen kunnen zoeken. Dus zou detectie met een acoustische alarmgeving welke de 2555 melders geven hier ook uitstekend aan voldoen. NEN 2555 melders voldoen toch aan een behoorlijke kwaliteitseis en hebben een backup accu, veel beter dus als de 9 volt rookmelders van de klusgiganten.
    Uiteraard is het zo dat de regelgeving anders voorschrijft mijn vak is ook brandpreventie dus dat is op zich geen discussie.
    Alleen is mijn mening als brandpreventiemedewerker dat de regelgeving hier toch behoorlijk begint door te slaan. :oops:
    Immers waarom zijn deze melders verplicht in niewbouwwoningen (zijn voor een veilige ontvluchting zelfs voor mensen die hier slapend aanwezig zijn dus grote meerwaarde) Dit is in een kantoorpand mag ik hopen toch niet aan de orde :wink:
    Ging me hier meer om het principe!
    Overigens was de uiteindelijke vraag bedoeld om duidelijkheid te krijgen over het al dan niet aanbrengen van handbrandmelders op deze installatie. Inmiddels ben ik er achter dat deze niet noodzakelijk zijn.
    De 2535 installatie mag aangesloten zijn op alleen alarmgevers welke voldoen aan de NEN 2575.

Gr en prettig weekend.

S.

Projectering handbrandmelders volgens de NEN2535.
    art.7.12.1.1 Handbrandmelders moeten op bereikbare plaatsen nabij brandslanghaspels zijn aangebracht. Indien geen brandslanghaspels zijn aangebracht, moeten de handbrandmelders op bereikbare plaatsen in de verkeersruimten worden aangebracht en wel zo dat deze vanaf iedere plaats in het gebouw binnen 30m bereikbaar zijn en bij voorkeur bij (nood)uitgangen en/of draagbare blustoestellen.

Rookmelders op basis van de NEN2555 zijn volgens u voldoende?
    Van dat soort opmerkingen, die ik zelfs van adviesbureaus en architekten voorbij zie komen, wordt ik heel erg moe.
    Definitie van de NEN2555:
    Brandveiligheid van gebouwen – Rookmelders voor .

Het gebruiksbesluit stelt heel eenvoudig dat als er een ontruimingssysteem moet worden toegepast ook een brandmeldinstallatie wordt toegepast.
    Dat heeft te maken met de projectering van de melders.
    Rookmelders dienen in dat opzicht alleen voor de activering van de signaalgevers en niet voor de doormelding.

burcom
    Bijdrager

Thanxxx

Inmiddels ben ik er inderdaad achter dat het toepassen van alleen alarmgevers aangesloten op de 2535 BMI voldoende is.
    Uitbreiding met handbrandmelders mag altijd maar is niet verplicht.

Prettig weekend.

S.’

NEN2535

7.1.1 [accentueren]Volledige bewaking[/accentueren]
    Onder volledige bewaking wordt verstaan, een bewakingsomvang waarbij, [accentueren]behalve de noodzakelijke handbrandmelders[/accentueren], alle ruimten in het gehele gebouw voorzien zijn van één of meer automatische brandmelders.

(…)

7.1.2 [accentueren]Gedeeltelijke bewaking[/accentueren]
    Onder gedeeltelijke bewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij behalve de [accentueren]noodzakelijke handbrandmelders[/accentueren]er in de verkeersruimten1) en de in aanmerking komende ruimten met een verhoogd brandrisico automatische brandmelders worden aangebracht.

7.1.3 [accentueren]Ruimtebewaking[/accentueren]
    Onder ruimtebewaking wordt verstaan een bewakingsomvang waarbij alleen [accentueren]in een bepaalde ruimte of ruimten[/accentueren]de noodzakelijke automatische en/[accentueren]of[/accentueren] handbrandmelders zijn aangebracht.

7.1.4 [accentueren]Objectbewaking[/accentueren]
    Onder objectbewaking wordt verstaan een bewakingsomvang die een [accentueren]bepaald object in een ruimte[/accentueren](bijvoorbeeld schakelkasten, machines) [accentueren]met automatische brandmelders[/accentueren]beveiligt.

7.1.5 [accentueren]Niet-automatische bewaking[/accentueren]
    Onder een niet-automatische bewaking wordt verstaan een brandmeldinstallatie waarbij [accentueren]alleen handbrandmelders[/accentueren]worden aangebracht.

Er ligt dus een keuze moment… :wink:

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het is in beginsel zo dat personen (om niet ingesloten te raken) vanuit een verblijfsruimte 2 vluchtroutes moeten hebben. Art 2.146 geeft hierop enkele uitzonderingen.

Wanneer men bouwkundig of met het maken van een indeling samenvallende vluchtroutes (doodlopende einden) moet er inderdaad een bmi/oai worden aangebracht. Vaak zijn voorbesprekingen erg handig om architecten of ontwikkelaars al op een vroeg stadium te wijzen op deze voorwaarden, dat scheelt een hoop gedoe achteraf.

Bij het vorige BB en toen nog MBV (ik geloof 1992) mochten aanvankelijk inderdaad 220v rookmelders worden toegepast in doodlopende einden. Omdat hierop het beheer en controle niet geregeld was door een NEN norm werd de faalkans van deze rookmelders na een paar jaar wel erg erg hoog. Daarom heeft men destijds de 220v rookmelders "vervangen" door een NEN 2535 BMI/OAI.
    In eerste instantie moest zelfs elk doodlopend eind worden voorzien van een bmi, ook al was het maar voor een halve meter. Omdat dit echt geen doen was heeft men later de >10m en >200m2>>2r regel ingevoerd. Dit is voor mijn gevoel een goede middenweg.

Het verschil met woningen is onder andere dat bewonders van woningen zelf voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid. Voor medewerkers van bedrijven ligt dat toch wat anders, voor hun veiligheid moet op een nadere manier worden toegezien.

roelof jorritsma
    Bijdrager
    Post count: 1

Als je in het PvE vermeld ruimte bewaking ivm samenvallende vluchtwegen dan hoef je geen handmelders in deze gang te plaatsen.
    Het is wel een aanbeveling waard.

johan
    Bijdrager

waarom een aanbeveling waard ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Omdat je dan geen BRAND hoeft te roepen, maar gewoon de melder in kan "drukken".

De naam roelof jorritsma wijst in de richting van friesland, en daar heeft de lokale FC net een beker gewonnen.
    als je dan schor bent van het feesten kan je minder goed brand roepen

(logisch beredeneert toch!)

johan
    Bijdrager

percies ! nee dan begrijp ik de achterliggende gedachte ook ! ;)

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

In eerste instantie moest zelfs elk doodlopend eind worden voorzien van een brandmeldinstallatie, ook al was het maar voor een halve meter. Omdat dit echt geen doen was heeft men later de >10m en >200m2>>2r regel ingevoerd. Dit is voor mijn gevoel een goede middenweg.

Dat men een omschrijving heeft bepaald ten aanzien van doodlopende einden is ten opzichte van vroeger een goede zaak.
    Echter, men heeft bij Vrom bewust gekozen om deze bepaling weer uit te kleden bij het nieuwe Gebruiksbesluit.

Bij het bepalen van een doodlopende einde werd voorheen met meerdere criteria gewerkt als alleen maar de lengte en oppervlakte. Ook het aantal op de vluchtweg uitkomende deuren (ruimtes) is komen te vervallen.
    Waren het er meer dan 2 was een vluchtweg ook doodlopend. Nu dus allen bij >10m en 200m2
    Ook het beveiligen met rookmelders van de omliggende ruimtes is vervallen.

Laatste is een beetje vreemd gezien bijlage C van de NEN2535.
    Het is een zijsprong maar toch.
    Bij een deurvastzetinrichting wordt rook vanuit een naastliggend kantoor ook als bedreigend ervaren als de toegangsdeur van dat kantoor binnen de 2,5m ligt.

Blijkbaar niet interessant bij doodlopende einden. De rookmelder in de vluchtweg hangt immers niet op basis van een dergelijk criteria en de omliggende ruimtes zijn niet (meer) bewaakt tenzij die aangemerkt kunnen worden als samenvallende vluchtweg.

En waarom is een handbrandmelder aan te bevelen in doodlopende einden?
    Regeling stelt binnen 30m vanuit een willekeurig punt bereikbaar.
    En meestal hangen de brandslanghaspels in de buurt van de trappenhuizen / uitgangen dus ook daar geen probleem.

Zomaar even wat kanttekeningen bij doodlopende einden. (my five cents)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In eerste instantie moest zelfs elk doodlopend eind worden voorzien van een brandmeldinstallatie, ook al was het maar voor een halve meter. Omdat dit echt geen doen was heeft men later de >10m en >200m2>>2r regel ingevoerd. Dit is voor mijn gevoel een goede middenweg.

Dat men een omschrijving heeft bepaald ten aanzien van doodlopende einden is ten opzichte van vroeger een goede zaak.
    Echter, men heeft bij Vrom bewust gekozen om deze bepaling weer uit te kleden bij het nieuwe Gebruiksbesluit.

Bij het bepalen van een doodlopende einde werd voorheen met meerdere criteria gewerkt als alleen maar de lengte en oppervlakte. Ook het aantal op de vluchtweg uitkomende deuren (ruimtes) is komen te vervallen.
    Waren het er meer dan 2 was een vluchtweg ook doodlopend. Nu dus allen bij >10m en 200m2
    Ook het beveiligen met rookmelders van de omliggende ruimtes is vervallen.

Laatste is een beetje vreemd gezien bijlage C van de NEN2535.
    Het is een zijsprong maar toch.
    Bij een deurvastzetinrichting wordt rook vanuit een naastliggend kantoor ook als bedreigend ervaren als de toegangsdeur van dat kantoor binnen de 2,5m ligt.

Blijkbaar niet interessant bij doodlopende einden. De rookmelder in de vluchtweg hangt immers niet op basis van een dergelijk criteria en de omliggende ruimtes zijn niet (meer) bewaakt tenzij die aangemerkt kunnen worden als samenvallende vluchtweg.

En waarom is een handbrandmelder aan te bevelen in doodlopende einden?
    Regeling stelt binnen 30m vanuit een willekeurig punt bereikbaar.
    En meestal hangen de brandslanghaspels in de buurt van de trappenhuizen / uitgangen dus ook daar geen probleem.

Zomaar even wat kanttekeningen bij doodlopende einden. (my five cents)

Waarom zou men bij VROM bewust deze bepaling hebben uitgekleed?
    Waarop is deze uitspraak gebaseerd, waarom zou het niet kunnen gaan om een vergissing.
    Wat zou dan de achtergrond zijn om -naast de daadwerkelijke route- de aangrenzende ruimten niet meer te bewaken?
    Kijk anders ook eens in de ontwerpnorm NEN2535 aangaande ruimtebewaking. Dit is in overeenstemming met hetgeen in de (model)bouwverordening was voorgeschreven en zeker niet overeenkomstig met het voorschrift zoals nu in het GB staat.

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

een vergissing zou me niet verbazen maar ik heb meer het gevoel dat men er vanuit gaat dat de rook /verbrandingsgassen welke ontstaan bij een brand al zodanig snel door de rookmelders in de verkeersruimten worden gesignaleerd dat men op dat moment nog voldoende tijd heeft om te vluchten. We kunnen tenslotte ook 30 meter door de rook lopen. ;)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.