Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie handbrandmelder vereist in woongebouw?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 16
    #1629 |

Beste,

Ik kom er even niet helemaal uit… (komt doordat ik er gewoon te weinig mee wordt geconfronteerd)

heb ik in een woongebouw met een inpandig trappenhuis waarbij ik vanaf de voordeur van de aan de centrale hal gelegen woningen meer dan 15 meter moet vluchten naar de deur van het trappenhuis (60 minuten) in deze zelfde hal een handbrandmelder nodig?

Zo ja, of nee, waar kan ik dat even snel vinden?

Hartelijk dank vast weer voor de reactie!

E. Kruik

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Beste,

Ik kom er even niet helemaal uit… (komt doordat ik er gewoon te weinig mee wordt geconfronteerd)

heb ik in een woongebouw met een inpandig trappenhuis waarbij ik vanaf de voordeur van de aan de centrale hal gelegen woningen meer dan 15 meter moet vluchten naar de deur van het trappenhuis (60 minuten) in deze zelfde hal een handbrandmelder nodig?

Zo ja, of nee, waar kan ik dat even snel vinden?

Hartelijk dank vast weer voor de reactie!

E. Kruik

Iets te weinig gegevens om hierop zomaar antwoord te kunnnen geven.
    Is in het woongebouw een brandmeldinstallatie aanwezig/behoort deze aanwezig te zijn. Zo ja welke bewakingsvorm is aanwezig/behoort aanwezig te zijn? (volledige bewaking of gedeeltelijke bewaking)
    Indien geen brandmeldinstallatie aanwezig is/vereist is, is ook de genoemde handbrandmelder niet noodzakelijk.
    Indien wel een brandmeldinstallatie aanwezig is, moet voor de projectie van de handbrandmelders NEN2535 aangehouden worden. (bij de brandslanghaspels en binnnen 30 m bereikbaar, daarnaast een handbrandmelder op een locatie waar een telefonische of mondelinge brandmelding ontvangen kan worden)

J. Nieuwland

eelco kruik
    Bijdrager
    Post count: 16

Geachte,

Ik kom na lezen van het gebruiksbesluit (artikel 1.3 en dan artikel 2.2.1) tot de conclusie dat ik als ik een brandmeldinstallatie plaats er altijd handbrandmelders worden gevraagd/geeist.

Nu nog even de NEN2535 doorspitten, maar daar kom ik wel uit.

Hartelijk dank voor de reactie!

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

inderdaad weinig gegevens, maar bij een normaal (dus geen zorg of kamergewijze verhuur) woongebouw heb je volgens mij nooit een brandmeldinstallatie nodig. Ik ga er dan even van uit dat je onder de 70 meter hoog blijft en er geen gelijkwaardigheid wordt toegepast.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.