7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #1216 |

Hallo,
    Ik ben in de Nen 2535 en in het boek,brandveiligheidsinstallaties in gebouwen, op zoek naar gegevens hoe en wanneer deuren dicht gestuurd moeten worden bij een brand, Ik kan wel vinden dat dit dient te gebeuren door rookmelders, maar dat is logisch.
    Bij de aanleg 4jaar geleden van onze bmi is halverwege het project over gestapt van een GTV installatie naar stuurboxen in de bmi. Reden was, volgens zeggen, dat GTV niet meer toegepast mag worden!

Heeft iemand een idee waar ik hierover uitsluitsel kan vinden.

Alvast bedankt.
    Gr, Ron

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Bijlage C van de NEN2535 geeft hieromtrent informatie evenals Hoofdstuk 10 vanaf punt 3 van het boek "Brandbeveiligingsinstallaties"
    Een GTV (is overigens een merknaam voor een kleefmagnetenvoeding) of andere voeding mag gewoon gebruikt worden.
    Ook het toepassen van de genoemde stuurboxen is een mogelijkheid. Met het toepassen van deze stuurboxen is het mogelijk om selectief te sturen. Met een kleefmagnetenvoeding wordt in de regel de voedingsspanning onderbroken van alle aangesloten kleefmagneten e.d. en dus sluiten alle deuren.

J. Nieuwland

ronr
    Bijdrager

Hai,

Bedankt voor de info, ik zat even vast.

Gr, Ron

j. nieuwland
    Bijdrager

Ron, ik zie net in de kop de tekst "gebouw beheer systeem" wat bedoel je hiermee, de kleefmagneten moeten wel door de brandmeldinstallatie gestuurd worden en niet via een GBS. Is een sturing!

J. Nieuwland

ronr
    Bijdrager

Hai,

Bij ons is door verschillende partijen diverse verbouwingen geweest. Nu is het zo dat een gedeelte van de kleefmagneten gestuurd worden door stuurboxen en een gedeelte door de toegangscontrole die beide een commando krijgen van de bmi.
    De toegangscontrole vat ik dus onder de noemer BGS.

Gr, Ron

j. nieuwland
    Bijdrager

Het aansturen van een input op een toegangscontrolesysteem met als doel het sluiten van brandwerende enof rookscheidende deuren is niet toegestaan. Je moet echt in de kabel naar de deur(kleefmagneet of andere deurvastzetinrichting) de voedingsspanning onderbreken. Dus ruststroompricipe.

J. Nieuwland

ronald olff
    Bijdrager
    Post count: 1

Dag Ron,

Je kunt ook even op de site http://www.electroproject.nl kijken.
    Hier vindt je de technische informatie over de GTV voedingen en en over de aansturing via een brandmeldcentrale. Dat de GTV voeding niet toegepast mag worden is niet correct. Gezien de gewenste toepassing nl. het selectief dichtsturen per sectie zal dit misschien niet de juiste oplossing op dat moment geweest zijn.
    In principe geeft de brandmeldcentrale bij brand een stuurcommando (naar de voeding van de magneten) om de deuren dicht te sturen (meestal wordt daar een GTV voeding voor gebruikt omdat de GTV voeding hier speciaal voor is ontwikkeld) De GTV schakelt dus direct de voedingspanning van de magneten af zonder tussenkomst van andere stuurelectronica.

Ronald Olff

dubbele posting verwijderd

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.