15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1606 |

Er is bij ons in de gemeente een discussie ontstaan over het toepassen van de groene handmelders.

Groot bijeenkomstgebouw (meer dan 500 personen) Nu wil de gebouweigenaar – huurder de vluchtdeuren voorzien van kleefmagneten welke gestuurd worden door een groene handmelder. Hier kan ik me niet in vinden.

Het gebruiksbesluit meldt dat wannneer er meer dan 100 personen zijn aangewezen op een deur er een paniekbalk op de deur moet zitten. Mijn inziens logisch ook om "verstoppingen – ophoping" te voorkomen bij het vluchten.

Het bedienen van een groene handmelder is en blijft mensen werk, ondanks een eventuele BHV organisatie. Wannneer er brand uitbreekt wordt de deur ontgrendeld door de bmi en kunnen de mensen vluchten. Echter waar ik mee zit is dat er voor een ontruiming niet alleen brand hoeft te zijn maar er kan ook ontruimt worden voor een panieksituatie (vechtpartij o.i.d). En daarbij dat een brand mogelijk later gedetecteerd wordt en er al eerder gevlucht kan worden.

Nu wil de eigenaar dus gewoon de groene handmelders toestaan en deuren ontgrendelen via de BMI.

Mijn vraag wat de ervaringen zijn in nederland bij de preventisten.

Mijn mening is niet toepassen, anders had er ook wel een draaiknopcilinder toegepast mogen worden. Regelgeving is er hierover niet behoudens de paniekbalk boven 100 pers.

Alvast bedankt

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Het bedienen van een groene handmelder is en blijft mensen werk, ondanks een eventuele BHV organisatie. Wannneer er brand uitbreekt wordt de deur ontgrendeld door de brandmeldinstallatie en kunnen de mensen vluchten. Echter waar ik mee zit is dat er voor een ontruiming niet alleen brand hoeft te zijn maar er kan ook ontruimt worden voor een panieksituatie (vechtpartij o.i.d). En daarbij dat een brand mogelijk later gedetecteerd wordt en er al eerder gevlucht kan worden.

Verstandig om dit niet in je advies op te nemen, is namelijk geen item volgens Bouwbesluit.

Het gebruiksbesluit meldt dat wannneer er meer dan 100 personen zijn aangewezen op een deur er een paniekbalk op de deur moet zitten. Mijn inziens logisch ook om "verstoppingen – ophoping" te voorkomen bij het vluchten.

heb je nog meer argumenten nodig?

jansen
    Bijdrager

vanuit mij kant niet. daarom de vraag wat mede forum leden van dit "probleem vinden" Denk niet dat dit de enigste situatie in nederland is.

Waarop kan ik dit nog meer verbieden of moet het juist goedgekeurd worden

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

De basis is dat er bij alle gebouwen, muv cellenfunctie, gevlucht moet worden zonder enige belemmering. Om een extra drempel in te bouwen plaatst men groene handmelders zodat de deur magnetisch vergrendeld is. Dit kan toegestaan worden tot 100 personen. Groene handmelders zijn er niet om de mensen te belemmeren naar buiten te gaan maar alleen als extra drempel. Als die drempel niet werkt is er een mentaliteitsprobleem en moet men de bewoners er op aanspreken. Dan moet je niet ‘de deur’ de schuld geven en deze extra gaan vergrendelen.

Als men wil voorkomen dat de mensen naar buiten gaan moet je er een celfunctie van maken.. :lol:

Artikel 1.4, gelijkwaardigheid, schrijft voor dat een andere oplossing dan een paniekbalk, . Met een groene handmelder voldoe je daar gewoon niet aan. Als ik met een lichte druk tegen een deur druk waarop een electromagneet zit die door een groene handmelder ontgrendeld moet worden, dan gaat echt de deur niet open.
    Dat de eigenaar een probleem heeft met zijn bezoekers is geen reden om dan deze deur beter te gaan vergrendelen. Ik kom dat nergens tegen in het gebruiksbesluit :wink: 8)

Er zijn gewoon andere maatregelen zoals bijv een deurcontact met toeter, flitser of bouwlamp boven de deur hangen zodat men direct doorheeft als de deur open gaat.

De eigenaar zal dus moeten aantonen dat een bepaalde ‘vergrendeling’ even veilig is als met een lichte druk tegen de deur drukken waarbij de deur dan open gaat. Een groen knop is dat volgens mij niet.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

In artikel 2.3.5. lid 4 staat het volgende "4. Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs of
    uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren."
    Om deze reden zijn er toch groene handmelders?

palmpie
    Bijdrager

In artikel 2.3.5. lid 4 staat het volgende "4. Een automatisch werkende deur en een voorziening voor toegangs of
    uitgangscontrole in een vluchtroute mogen het vluchten niet belemmeren."
    Om deze reden zijn er toch groene handmelders?

Dit gaat over tourniquets en poortjes voor controle wie er in en uitgaat. Dus bijvoorbeeld bij trein en metrostations.

Waarom denk je dat anders metro poortjes zo gemakkelijk te openen zijn… :wink: http://frontpage.fok.nl/nieuws/106463

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

natuurlijk kan er een passende oplossing worden geboden aan zowel de gebouw eigenaar -beheerder en tevens de veiligheid gerelateerd aan de norm ivm veilig vluchten.

Ik dacht eerder aan een situatie dat een pand buiten normale werktijden op alarm staat dmv een beveiligingssysteem dat tevens bij uitgeschakeld systeem (wanneer er mensen aanwezig zijn) de kleefmagneet ontkracht en dus de deur vrijgeeft.
    Is er niemand binnen? dan hoeft er ook niemand te vluchten. voor de zekerheid kan men natuurlijk de groene handmelder toepassen. geen probleem.

palmpie
    Bijdrager

natuurlijk kan er een passende oplossing worden geboden aan zowel de gebouw eigenaar -beheerder en tevens de veiligheid gerelateerd aan de norm ivm veilig vluchten.

Ik dacht eerder aan een situatie dat een pand buiten normale werktijden op alarm staat dmv een beveiligingssysteem dat tevens bij uitgeschakeld systeem (wanneer er mensen aanwezig zijn) de kleefmagneet ontkracht en dus de deur vrijgeeft.
    Is er niemand binnen? dan hoeft er ook niemand te vluchten. voor de zekerheid kan men natuurlijk de groene handmelder toepassen. geen probleem.

Al doet de gebouw eigenaar een balk voor de deur in de door jou geschetste situatie… dan zou ik er geen probleem mee hebben. :lol: Meestal heeft men meer problemen met de tijd dat mensen binnen zijn… :wink: Vriendjes, drugs, enz binnen laten via deze deuren. 8)

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Is het een optie om -naast de aansturing door de brandmeldinstallatie- de deuren tevens te ontgrendelen door de ontruimingsalarminstallatie en (op meerdere locaties geplaatste) centrale groene drukknoppen die alle deuren gelijktijdig ontgrendelen; dus naast de groene drukknoppen bij de deur.
    Nadeel is natuurlijk de organisatorische kant van het verhaal; de werking van centrale drukknoppen is natuurlijk in sterke mate hiervan afhankelijk.

J. Nieuwland

jansen
    Bijdrager

Ben het met eens met J. Nieuwland. Het is en blijft een organisatorisch probleem. Omdat je nooit weet hoe dat in elkaar zit is het mijn mening niet toe passen, ondanks eventule koppeling aan ontruimingsinstallatie.

Had gehoopt op meerdere reacties. Lijkt mij dat de grotere discotheken / partycentrums in het land ook hier mee te maken hebben.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Lijkt mij dat de grotere discotheken / partycentrums in het land ook hier mee te maken hebben

Die zitten op het Breezer forum

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Mijn ervaring is dat een groene handmelder prima volstaat. op 1,20..1,50 aanbrengen en het verbreek contact rechtstreeks opnemen in de onderbreking van je magnetische vergrendeling. Let er wel op dat indien dit een ‘high secure’ slot is of een kleefmagneet, dat de kontakten aangetast kunnen worden door de vlamboog.
    Gebruik het 2e kontakt voor melding op een systeem van je interne organisatie. Jehebt dan een goed overzicht van de status van de nooddrukker.
    Tot slot in discotheken en andere (donkere) gelegenheden. Er dient 10 lux verlichting aanwezig te zijn bij deze noodrukker.

palmpie
    Bijdrager

Mijn ervaring is dat een groene handmelder prima volstaat. op 1,20..1,50 aanbrengen en het verbreek contact rechtstreeks opnemen in de onderbreking van je magnetische vergrendeling. Let er wel op dat indien dit een ‘high secure’ slot is of een kleefmagneet, dat de kontakten aangetast kunnen worden door de vlamboog.
    Gebruik het 2e kontakt voor melding op een systeem van je interne organisatie. Jehebt dan een goed overzicht van de status van de nooddrukker.
    Tot slot in discotheken en andere (donkere) gelegenheden. Er dient 10 lux verlichting aanwezig te zijn bij deze noodrukker.

Niet om je persoonlijk aan te vallen maar dit is een persoonlijke interpretatie en is niet gebasseerd op regelgeving… :evil:

Als je 20 km/u te hard rijd op een lege autosnelweg krijg je ook gewoon een bekeuring, ondanks dat een agent hier ook geen gevaar in ziet.
    We hebben de regels en die zeggen:

een lichte druk tegen de deur[/accentueren], of
    b. [accentueren]een lichte druk tegen een op circa 1 m boven de vloer over de volle
    breedte van de deur aangebrachte panieksluiting[/accentueren]die voldoet aan NEN-EN
    1125: 1997, inclusief wijzigingsblad A1: 2001 en correctieblad C1: 2002.
    3. In afwijking van het eerste en tweede lid is bij een celfunctie of een[/i]

Met een groene handmelder voldoe je daar gewoon niet aan. Een magneetcontact op de deur geeft ook de status open/dicht aan, daar heb je geen groene handmelder voor nodig.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Palmpie, je hebt gelijk wat betreft de regels maar volgens mij worden aangeboden oplossingen in de vorm van groene handmelders toegepast als gelijkwaardige oplossing.

Mijn ervaring is dat bij discotheken de groene handmelder inderdaad vaak wordt toegepast. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om naast deze groene handmelder tevens een ontrgendelingsknop voor alle nooduitgangen te plaatsen bij de dj. Die heeft normaal gesproken het overzicht. Verder zou je in aanvulling hierop bij bediening van een van de knoppen de normale verlichting aan kunnen geschakelen en daarnaast ook nog de muziek uit schakelen.

palmpie
    Bijdrager

Je moet eens een willekeurige bezoeker in een discotheek om een uur of twee ‘s-nachts aanspreken en vragen of hij via de nooduitgang naar buiten wil gaan… 99 van de 100x zal hij tegen de deur staan gaan drukken en zich afvragen waarom hij niet open gaat. Hij snapt echt niet (zoals wij als vakidioten) dat hij nog op een knopje naast de deur moet drukken. Dit kan je zelfs overdag doen in bepaalde winkels waar zo’n groene knop zit. voor de gein moet je dat eens vragen aan je partner als je aan het winkelen bent…
    Hoe zou dat in stress omstandigheden zijn…. Ik heb ooit verhalen gehoord van een ontvluchting dat iedereen door het raam naast een nooduitgang naar buiten is gegaan omdat de eerste persoon zo gegaan is terwijl de deur gewoon open te maken was…
    Als de eerste persoon bij de deur roept dat hij niet open gaat dan bestaat de grote kans dat heel deze nooduitgang genegeerd gaat worden bij de ontruiming.

Moet je je voorstellen dat je naast de deur opzoek moet naar een knop in een discotheek terwijl je met je neus tegen zo’n deur aangedrukt wordt met 200 personen in je nek…

Eigenlijk zou je op de deur een grote pijl en gebruiksaanwijzing moeten zetten dat je op de groene knop moet drukken… maar gaat dan niet heel het effect van de groene knop ‘weg’ dat je niet wil dat mensen de deur gemakkelijk opendoen…. :roll: dus dat vinden de exploitanten meestal geen goede oplossing. :wink: Ook is het maar de vraag of dit werkt als je 200 man in je rug hebt die naar buiten willen…

Terug naar basic: mensen moeten kunnen vluchten zonder enige belemmering. Problemen met openen van deuren moeten niet opgelost worden door het vluchten te bemoeilijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.