Brandpreventieforum Forums Bouw Glaslatten 60 en 90 min WBDBO

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #591 |

Hallo,

Wat zijn de eisen betreft het inklemmen van horizontale daklichten, van glas, bij respectievelijk 60 em 90 minuten WBDBO ?

Ik denk hierbij aan de sponning, type afdichtband, glaslatten, etc.

Met vriendelijke groet,

marcel

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

vraag eens na bij de fabrikanten van gevelsystemen, dat soort zaken wordt integraal getoetst, dus ze hebben vast wel documentatie daarvan.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Pas op met dit soort vragen. Zoals engeltje al zegt wordt eea integraal getest. Dit betekent dat je niet zomaar verschillende systemen door elkaar kunt toepassen! Als je een opschuimende glassoort hebt, zal deze de sponning veelal ook vullen bij brand, je hebt hier dan meestal geen extra band nodig. Andersom kan een doorgeharde brandwerende ruit (niet opschuimend) juist wel een band nodig hebben om de sponning af te dichten.

Volgens mij is de omschreven vraag een van de meest voorkomende ‘problemen’ in het huidige bouwen. De meest vooraanstaande bouwbedrijven snappen dit niet of willen dit niet snappen.

Een ander voorbeeld is natuurlijk de bekende houten brandwerende deur, getest in een houten kozijn in een betonnen of steenachtig kader, waarbij de aannemer die ‘gecertificeerde deur’ plaatst in een metalen kozijn in een lichte scheidingswand die boven het plafond dichtgezet is met drukschotten en op de plek gehouden wordt door draadeindjes…. De geteste situatie komt dan natuurlijk helemaal niet meer overeen met de praktische situatie (oa. het staal tov de houten deur gedraagt zich natuurlijk geheel anders dan de houten deur in een houten kozijn). Dit soort schoolvoorbeelden komen heeeel veeeel voor terwijl bijna niemand hier aandacht voor heeft. Een van de dingen die volgens mij leiden tot een betere brandveiligheid is dan ook controle en aandacht voor dit soort praktische punten.

Doe er je voordeel mee.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.