Brandpreventieforum Forums Bouw gevel en noodtrap

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 26
    #280 |

Bij een bestaande fabriek heeft men een stalen noodtrap voor de gevel geplaatst die als vluchtweg moet dienen voor het dak en de 2 verdiepingen. Moet de vliesgevel (glas en panelen) t.p.v. deze trap een bepaalde wbdbo (20min bij bestaande bouw) bezitten. Waar kan ik het e.e.a. hierover terugvinden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Wanneer je al weet dat je de eisen voor bestaande bouw moet toepassen, en de waarde van 20 min. ook al kent, denk ik dat je ook wel weet dat je dit in het bouwbesluit kunt vinden…

:wink:

J.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Bij een bestaande fabriek heeft men een stalen noodtrap voor de gevel geplaatst die als vluchtweg moet dienen voor het dak en de 2 verdiepingen. Moet de vliesgevel (glas en panelen) t.p.v. deze trap een bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (20min bij bestaande bouw) bezitten. Waar kan ik het e.e.a. hierover terugvinden.

Hoeft niet, en is ook zinloos…

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

graag een beetje motiveren :?

jan hus
    Bijdrager

graag een beetje motiveren :?

O ja :D en gelijk een beetje nuanceren dan maar…

Hoeft niet: d.w.z., ik kan me zo gauw geen situatie bedenken waarbij de gevel brandwerend uitgevoerd hoeft te worden.

Zinloos: los van of het wel of niet hoeft, het wordt er niet heel veel veiliger van: het vluchten langs een gevelopening die bijv. 14 kW/m2 straling uitzendt is nog steeds niet prettig.

mcfozzy
    Bijdrager
    Post count: 10

Wat denk je ervan als deze trap onder brand en/of rookvrije vluchtroute valt. Dan liggen er volgens mij wel degelijk prestatie-eisen op de gevel….

jan hus
    Bijdrager

Wat denk je ervan als deze trap onder brand en/of rookvrije vluchtroute valt. Dan liggen er volgens mij wel degelijk prestatie-eisen op de gevel….

Dan denk ik dat daar alleen eisen gelden als die trap bínnen ligt…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Euuuh… ik zeg alleen maar artikel 2.169 en dan specifiek de toelichting van dit artikel….. :wink:

jan hus
    Bijdrager

Euuuh… ik zeg alleen maar artikel 2.169 en dan specifiek de toelichting van dit artikel….. :wink:

Is een trap langs een gevel een ruimte dan? :?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Je moet de zaken niet omdraaien Palmpie. 2.169 is geschreven met in gedachte rookverspreiding. Brand is geen factor bij het vluchten (wordt althans niet zo beschouwd door het bouwbesluit). De hitte en straling waar de NvT het over heeft komen vanuit de rooklaag, niet vanaf de vlammen.

Je kunt de criteria in de NvT toepassen wanneer je wilt aantonen dat een binnenruimte de kwaliteit heeft om ‘als buitenruimte’ te worden beschouwd, en veilig vluchten mogelijk te maken gedurende een bepaade tijd.

Dit trap aan de gevel is van zichzelf al niet besloten, de rook kan weg dus je mag ervan uit gaan dat er veilig gevlucht kan worden. Wellicht heeft de gevel op basis van een ander artikel een WBDBO, maar vanuit ‘vluchten’ is het nergens voor nodig. Waarschijnlijk zijn er ook twee vluchtwegen, dus je kunt de trap wanneer nodig ontwijken (ervan uitgaande dat het theoretisch maar op één plaats brandt).

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Houdt wel rekening met het gestelde in artikel 2.168-1 (voor nieuwbouw) of 2.177-1 (bestaande bouw). Als in het bouwwerk twee rookvrije vluchtroutes vereist zijn moet hier een WBDBO tussen aanwezig zijn.

Indien de trap langs de gevel dus een rookvrije vluchtroute is, moet (ergens in het gebouw) tussen deze route en de andere rookvrije vluchtroute een brandwerende scheiding aanwezig zijn.

Omdat (een deur in) de gevel niet een inwendige scheidingsconstructie is, zal het tweede lid van de betreffende artikelen niet relevant zijn.

@jh
    Wat de betreft de straling… dit is ook het geval bij een interne scheidingsconstructie met een WBDBO.

jan hus
    Bijdrager

@jh Wat de betreft de straling… dit is ook het geval bij een interne scheidingsconstructie met een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag.

Mja, maar daar is het vereist…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.