Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Geschakelde draadloze rookdetectors/melders

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1086 |

Hallo,

In mijn domotica systeem heb ik een input voorzien voor rookdetectoren.

Er bestaan veel rookdetectoren die draadloos met elkaar in contact staan. Dus als er een alarm geeft beginnen de anderen ook te luiden. Ik zou zo één detector willen aansluiten aan mijn input. Dus een NO NC relais would do the trick.

Het probleem is echter dat de ik alleen maar bedraade detectoren vind. Ik heb echter geen bedrading voor de detectoren gelegd waardoor alles met een 9v batterij gevoed wordt.

Er zijn systemen oa bij Conrad die dit draadloos kunnen, maar ze hebben dan weergeen relais contact.

Is er een manier op dit zelf te maken en of weten jullie misschien van systemen die dit ondersteunen.

Vriendelijke groeten,

Kitno

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

er bestaan meerdere systemen die draadloos onderling verbonden kunnen worden (incl een relais voet)
    stuur mij eventueel een PM als je meer info wilt.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

In deze vorm zal het nooit kunnen!

Bij woning moet je conform bouwbesluit een 230VAC optische rookmelder toepassen met batterij (back-up).
    Mocht het een systeem worden moet conform NEN2535 uitgevoerd worden(lijnbewaking). Lijkt me onwaarschijnlijk dat je dit met een batterij kunt.
    Natuurlijk kun je draadloze (gekoppelde) rookmelders toepassen. Enkel afhankelijk van de toepassing (nieuwbouw of bestaand) zul je in kontakt moeten treden met de eisende parij (brandweer) of dit systeem gelijkwaardig is.
    Dan kom je vanzelf in de discussie die er zijn met betrekking tot het draadloos koppelen.

Dus kortom draadloos is leuk als je iets wilt visualiseren in je domotica systeem maar heeft niet het beoogde veiligheidsniveau zoals wij in Nederland willen!

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Volgens mij mag op basis van artikel 1.5 van het Bouwbesluit en artikel 1.4 van het gebruiksbesluit een gelijkwaardige oplossing aanbrengen.

Gebruiksbesluit Artikel 1.4 Gelijkwaardigheid
    1. Aan een in paragraaf 2.1 tot en met 2.9 gesteld voorschrift behoeft
    niet te worden voldaan indien het gebruik van een bouwwerk anders dan
    door toepassing van het desbetreffende voorschrift ten minste dezelfde
    mate van brandveiligheid biedt als is beoogd met het betrokken
    voorschrift.
    2. De eigenaar van een bouwwerk dan wel degene die uit anderen
    hoofde daartoe het meest aangewezen is, maakt desgevraagd voldoende
    aannemelijk dat een in het eerste lid bedoelde gelijkwaardige oplossing in
    stand wordt gehouden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.