Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie geografisch paneel wettelijk vereist?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1489 |

Ik heb een korte vraag: In onze kleinschalige woonzorgvoorziening eist de gemeente nu ook naast de brandmeldinstallatie incl automatisch doormelding naar de brandweer ook een geografisch paneel.
    Het pand heeft 2 vrijwel indentieke bouwlagen, alle ruimtes voorzien van slow whoops, brandveilige deuren incl afgesloten compartimenten, op elke etage hangt een brandslang met plattegrond en handmelders.
    In het pand geldt een algeheel rookverbod en er wordt niet gekookt. Verder is er 24 uur zorgverlening aanwezig.
    Wie kan mij vertellen of een geografisch paneel een wettelijke vereiste is?
    Dank voor uw genomen moeite!

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

De norm (NEN2535) is daar in principe heel duidelijk over: "Indien door de vormgeving van het object het niet mogelijk is de detectiezones met een tekst aan te duiden, zal een geografisch brandweerpaneel moeten worden toegepast".

carla van de graaf
    Bijdrager

Beste u2fireman,

Dank voor uw bericht!
    We hebben een Esser type IQ8Control C. Bij een melding verschijnt er in de display de melding alsook de locatie. Bv Melding kantoor begane grond, of melding kamer 2.
    Dit zou dan voldoende zijn?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

……kleinschalige woonzorgvoorziening ……
    Het pand heeft 2 vrijwel indentieke bouwlagen….

Bij bovengenoemde criteria zou ik toch proberen te overleggen met de brandweer/eisende partij of het niet een beetje overdreven is om zo’n paneel te eisen. Kost ook nogal wat, maar dat mag natuurlijk geen argument zijn, weet ik.
    Het wil ook nog weleens helpen om als alternatief een "verduurzaamde plattegrond" met daarop de detectiezones en de groepen aan te geven en deze te plaatsen naast de brandmeldcentrale. Dit is overigens een genoemde mogelijkheid in de ontwerpnorm NEN2535:2007. En Jaja ik weet dat het een ontwerpnorm is.

J. Nieuwland

carla van de graaf
    Bijdrager

Dag mijnheer Nieland,

Met de brandweer valt totaal niet te overleggen, inmiddels een dwangsombeschikking van de gemeente mogen ontvangen. We hebben conform NEN 2535 gebouwd en geplaatst, toch wil 1 persoon een geografisch paneel in het pand hebben en de gemeente volgt hem in deze. Ik vind het gewoon niet terecht. Verschillende deskundige personen gesproken, maar zij geven aan de persoon in kwestie niet voor de voeten te willen lopen uit angst voor verlies opdrachten ed.
    De regionale brandweer komt binnenkort oefenen om het pand te leren kennen, blijkt allemaal niet genoeg.
    Het valt mij op dat er nogal een gemeentelijke willekeur aanwezig is, andere vergelijkbare panden hebben genoemd paneel niet en sommigen zijn slechts op een alert security aangesloten.
    Het gaat me niet om de aanschafkosten, wel om het principe.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ik ga er vanuit dat de installatie geëist is door de gemeente op basis van het Gebruiksbesluit.
    Er is sprake van doormelding. Dit houdt in dat de installatie gecertificeerd moet zijn.

Hiervoor dient er een PvE te zijn, die door de eisende partij is getekend. In dit PvE zal ook staan of er een geografisch brandweerpaneel aanwezig dient te zijn.

Wat zegt het PvE? Door wie is het PvE opgesteld? gemeente/branddetectiebedrijf

carla van de graaf
    Bijdrager

De installatie is gecertificeerd en wordt maandelijks gecontroleerd en getest door een erkend bedrijf.
    In het eerste pve zou geen geografisch paneel vermeld staan, dit is later een aanvullende eis geworden.
    Het pve is door een brandpreventiebedrijf opgesteld. De brandweer die het pve moest goedkeuren werkt namens de gemeente.
    Er is zowel volgens NEN2535 als NEN 2575 gewerkt en uitgevoerd. Nergens staat een eis tot een geografisch paneel vermeld, kan de gemeente dit dan naar willekeur toch gewoon eisen?

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

De eisende partij dient hier voortijdig over na te denken en niet achteraf.
    Zij hebben de kans en gelegenheid gehad deze in de eis op te nemen daar de stukken die ingediend dienen te worden voor aanvang van werkzaamheden, o.a. het aanzicht van de centrale weergegeven worden. Dit vind u op de laatste bladzijde van de NEN2535.

een geplastifiseerde platte grond boven de centrale aangebracht volstaat wellicht daar het boven de minimale eis uitstijgt.
    Natuurlijk valt er wel te praten. Maar houdt in gedachte dat kostenbesparing niet de reden mag zijn voor het neit aanschaffen van een paneel. Het redden van mensenlevens gaat voorop en besparen ten kosten van een leven is een foutieve uitgangsvorm. Hoe zou het zijn als uw familielid gered had kunnen worden als de aanval sneller verlopen was? Deze jongens mogen ze namelijk wel oprapen. Voorkomen is beter dan niet genezen.
    Maar blijf wel praten!!

u2fireman
    Bijdrager
    Post count: 23

Beste allemaal,

ik denk dat bij een kleinschalige woonvoorziening geen meerwaarde heeft als je een verduurzaamde plattegrond hebt. De brandweer zal een bereikbaarheidskaart hebben of moeten maken. Daarnaast kun je op een geografisch paneel niet zien uit welke ruimte de melding komt, maar slechts uit welke detectiezone, en dus gewoon alle "hokjes" moeten verkennen. Dan is een tekst makkelijker voor de brandweer, als ze direct kunnen lezen bijvoorbeeld" kamer 2.1 Daarnaast zal bij een volledige bewakingsomvang de nevensignalering z’n werk moeten doen.

Zeker als het in het PvE niet is geeist kunnen ze het achteraf niet meer eisen.

carla van de graaf
    Bijdrager

Een ieder bedankt voor de waardevolle reacties! We gaan nu de bezwaarprocedure is en afwachten wat de uitkomst gaat worden.
    Mvg,
    carla vd Graaf

marchel dam
    Bijdrager
    Post count: 3

Ik ga er vanuit dat de installatie geëist is door de gemeente op basis van het Gebruiksbesluit.
    Er is sprake van doormelding. Dit houdt in dat de installatie gecertificeerd moet zijn.

Hiervoor dient er een Programma van Eisen te zijn, die door de eisende partij is getekend. In dit Programma van Eisen zal ook staan of er een geografisch brandweerpaneel aanwezig dient te zijn.

Wat zegt het Programma van Eisen? Door wie is het Programma van Eisen opgesteld? gemeente/branddetectiebedrijf

als een installatie een doormelding heeft wil dit niet direct zeggen dat de installatie gecertififceerd.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

wel als aansluitvoorwaarde van de RAC of de PAC, lijkt mij. Die gaan echt niet het risico van valse meldingen nemen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Gebruiksbesluit artikle 2.2.1 lid 9
    Een installatie als bedoeld in het eerste lid heeft, indien de installatie
    is voorzien van doormelding, een geldig certificaat als bedoeld in de
    Regeling brandmeldinstallaties 2002 van het Centraal College van
    Deskundigen van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

zowie
    Bijdrager
    Post count: 39

Ik zou zeggen: treedt in oveleg met de PvE opsteller. Zeker als dit een erkende PvE opsteller is (en niet zomaar eentje die onder de noemer van één eisende partij een PvE-tje schrijft), is dat de enige en juiste mannier. Zoals eerder gelezen had dit vooraf besproken moeten zijn zodat er achteraf geen discussie kan ontstaan.
    Op basis van de ervaringen en argumenten die een erkend PvE opsteller heeft (hij heeft inmers een geaccepteerde opleiding bij het NIBRA gevolgd) is mijn ervaring dat er op het punt van extra panelen of geografisch panelen.

Hoe is het trouwens afgelopen?

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Hoe is het trouwens afgelopen?

Het lijkt er op dat Carla geen gelijk heeft gekregen van de RvS…

http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage … ljn=BR3996

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.