Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Gemeente heeft ineens extra vragen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2832 |

Goedemorgen allemaal.
    Ik ben dus Stefan. Ik ben nieuw hier en heb al gelijk een vraag.

Ik heb onze woning verbouwd tot 2 appartementen. Nu is alles klaar en komt de gemeente ineens vragen wat de brandvertragendheid tussen beiden woningen is. Volgens de gemeente moet deze 60 minuten bedragen. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet berekenen. Via via kwam ik dus hier terecht.

Dit is de situatie:
    De muur tussen beide woningen is geen onderdeel van de dragende constructie.

Betreffende muur is opgebouwd uit:
    – 12,5 mm gipsplaat
    – 18 mm watervast verlijmde OSB plaat
    – damp remmende folie
    – houten regelwerk (CLS 38 X 89mm en hart op hart 600mm met daartussen
    – Rockwool 201 vario 75mm
    – dampdoorlatende en waterkerende folie

– luchtspouw (niet ventilerend) 20 mm. Vervolgens dan de muur aan de andere zijde:

– dampdoorlatende en waterkerende folie.
    – houten regelwerk (CLS 38 X 89mm en hart op hart 600mm) met daartussen
    – Rockwool 201 vario 75mm
    – damp remmende
    – 18 mm watervast verlijmde OSB plaat
    – 12,5 mm gipsplaat.

Beide muren zijn dus hetzelfde opgebouwd en verankerd op de betonvloer met slagpluggen (8x100mm) en dit om de 30 cm.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,

Stefan

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Of dat de titel "gemeente doet ineens moeilijk" juist is, kunnen we ook discussieren. Je kunt ook redeneren, " ik ben dom bezig geweest om aan de gang te gaan zonder een goede bouwkundige tekening en geaccordeerde vergunning van de gemeente". En als je die wel hebt, dan zou de vraag kunnen voortkomen omdat je gebouwd hebt in afwijking van de vergunning.
    Maar dat helpt je niet verder.
    Ik zou kijken of je bij standaard referentiedetails kunt krijgen, waarin jouw opbouw staat beschreven. Rekenen kun je niet, wel beredeneren dat een bepaalde opbouw een zekere brandweerstand heeft.

stefan kropf
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste Louis,

Ik ben inderdaad dom geweest. Zo zegt ook de gemeente. Bij de voorbereidingen hebben we veel overleg met de gemeente gehad en wel met diverse mensen daar. Daarin zijn veel dingen (toe)gezegd.
    Alleen niemand weet meer, wie met wie gesproken heeft.
    Dus ja, ik ben dom geweest.

Inhoudelijk is er aan de woning niets gewijzigd; er is een extra (tussen)muur bijgekomen. Daarin schuilt dus het venijn.

Het punt blijft: hoe/waar kan ik het berekenen?

ps. ik heb de titel aangepast. Ik kan me jouw reactie wel voorstellen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Zie bijgaande links:
    http://www.knauf.nl/downloads/documente … wanden.pdf
    http://www.sbrcurnet.nl/producten/infob … werendheid
    http://www.sbrcurnet.nl/producten/infob … uurdetails
    http://www.architectenweb.nl/aweb/produ … ctID=13583

wellicht geeft dit voldoende aanknopingspunten om met de gemeente te overleggen dat jouw wand kwa opbouw voldoet.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Ik heb onze woning verbouwd tot 2 appartementen. Nu is alles klaar en komt de gemeente ineens vragen wat de brandvertragendheid tussen beiden woningen is. Volgens de gemeente moet deze 60 minuten bedragen.

Heeft u alle benodigde vergunningen voor het splitsen in appartementen? Hiervoor is tenminste een bouwvergunning nodig (tegenwoordig heet dat een Wabo-vergunning voor activiteit bouwen). Daarin zou u moeten hebben aangegeven dat er een bepaalde brandwerendheid tussen de woningen wordt gerealiseerd.

Of dat 60 minuten moet zijn valt de bediscussiëren, maar dat er een tussen moet zitten is onvermijdelijk.

r sloof
    Bijdrager
    Post count: 3

Beste Stefan,

Met enige slag om de arm (omdat ik de situatie niet ken) een korte reactie:

Algemene opmerkingen:
    Volgens uw profiel bent u Peventiemedewerker bij de brandweer/gemeente. Als dat klopt snap ik niet dat u het zo heeft aangepakt. Maar goed, dat is al door aantal mensen gezegd.

Procedurele zaken:
    Ik ga hier niet in op de manier waarop ik het zou aanpakken. Ik neem aan de gemeente u al heeft uitgelegd wat van u verwacht wordt (of en welke vergunningen er nog moeten worden aangevraagd, hoe het zit met een eventuele legalisatieprocedure, etc.).

30 of 60 minuten:
    2 citaten uit het Bouwbesluit 2012 (te vinden op http://www.bouwbesluitonline.nl)
    Artikel 2.85 Verbouw
    “Op het gedeeltelijk vernieuwen of veranderen of het vergroten van een bouwwerk zijn de artikelen 2.82 tot en met 2.84 van overeenkomstige toepassing, waarbij in plaats van het in die artikelen aangegeven niveau van eisen wordt uitgegaan van het rechtens verkregen niveau en een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van ten minste 30 minuten.”

Artikel 2.84, lid 1:
    “De volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment (…) is ten minste 60 minuten.”

Dit maakt duidelijk dat de genoemde 60 minuten te bediscussiëren valt. Dit hangt wel een beetje af van de situatie. Daarvoor bied de gegeven toelichting onvoldoende duidelijkheid.

Aantonen brandwerendheid
    Zoals uit bovenstaande citaten blijkt, moet de brandwerendheid worden aangetoond op basis van de NEN 6068. Op basis van die norm zijn er twee mogelijkheden: aantonen met testgegevens of met berekeningen. Bij het uitvoeren van berekeningen moet gebruik gemaakt worden van de NEN 6073.

Deze norm is welliswaar ingetrokken door het Nederlands Normalisatie Instituut (zie http://www.nen.nl) maar wordt wel door het Bouwbesluit aangestuurd. Een andere optie is de situatie vergelijken met een een wandtype waarvoor een kwaliteitsverklaring/attest is afgegeven (zie bijv. de links die Louis heeft gestuurd).

Berekening brandwerendheid
    Ik laat de brandwerendheid op bezwijken en de brandwerendheid van aansluitingen met omliggende constructies e.d. hier buiten beschouwing.

Puur op basis van de opgegeven materialen schat ik in dat 30 minuten brandwerendheid aannemelijk is te maken. 60 minuten wordt denk ik een lastiger verhaal.

Ik ben daarbij van mening dat het aannemelijk maken van de brandwerendheid
    alleen lukt wanneer u foto’s heeft van iedere fase waarin de wand is opgebouwd. Een andere optie is een specificatie van alle materialen opleveren.

Alles valt of staat met de uitvoering. NEN 6073 geeft een hele rits voorwaarden m.b.t. schroefafstanden, dichtheden van materialen etc. Het blijft dus altijd een beetje beredeneren en aannemelijk maken.

Lukt dit niet, dan zou ik de wand aan beide zijden voorzien van extra gipskartonplaten (12,5 mm aan beide zijden. let daarbij o.a. op de schroefafstanden < 150 mm en zorg voor voldoende overlap met bestaande beplating)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.