7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #1867 |

Bij de geluidsberekening van een signaalgever in de ruimte dient men dan rekening te houden met een marge van 3dB, zoals dit ook geldt voor een naast gelegen ruimte?

Ik heb de cursus van twee verschillende opleidingsinstituten naast elkaar gelegd en de ene doet het wel terwijl de ander het juist niet doet.

Welke methode is juist?

jurjen van der velde
    Bijdrager
    Post count: 5

Bij de geluidberekening dient een marge van 3 dB aangehouden te worden.

Bij een dubbele scheidingsconstructie dient men 5 dB aan te houden.

veel succes bij het examen, jurjen van der velde

Docent OAS onderdeel geluid.

bectro
    Bijdrager

Bedankt voor de reactie.

Heb zelf ook contact opgenomen met Certoplan, en zij geven aan dat er inderdaard ook in de ruimte net als bij een naast gelegen ruimte een marge van 3dB moet worden gehanteerd.

Kan dat geen reden meer zijn om niet te slagen..

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

erum, je moet toch gewoon de eisen halen bij oplevering. Het wel of niet hanteren van een marge (3, 5, 9 of 25 dB) is vooraf interessant, maar bij oplevering zul je toch gewoon aan moeten tonen dat het vereiste niveau behaald wordt. Praktisch betekent dit dat je in principe alle ruimtes (behalve toiletruimtes en andere uitgezonderde ruimtes) moet voorzien van een signaalgever. Als je 65 dB(A) moet halen, en een deur+wand isoleert 40 dB(A), zul je dus soziezo al grofweg 95 dB(A) moeten halen in de gang!!!

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

erum, je moet toch gewoon de eisen halen bij oplevering. Het wel of niet hanteren van een marge (3, 5, 9 of 25 dB) is vooraf interessant, maar bij oplevering zul je toch gewoon aan moeten tonen dat het vereiste niveau behaald wordt. Praktisch betekent dit dat je in principe alle ruimtes (behalve toiletruimtes en andere uitgezonderde ruimtes) moet voorzien van een signaalgever. Als je 65 dB(A) moet halen, en een deur+wand isoleert 40 dB(A), zul je dus soziezo al grofweg 95 dB(A) moeten halen in de gang!!!

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Voorbeeld uit de praktijk: Signaalgever in de gang, tegenover een deur met kierafdichting. Geluidssterkte signaalgever is 100dB(A). Geluidssterkte achterin de ruimte (6 meter van de signaalgever af) is nog maar een schamele 50dB(A). Succes met je examen Bectro, het is enorm pittig. En in de praktijk gewoon een signaalgever in elke ruimte.

bectro
    Bijdrager

Het moge duidelijk zijn dat moet worden voldaan aan de presatie eisen van minimaal 65dB in een ruimte en minimaal 6 dB boven het omgevingslawaai.

Echter als je vooraf met enige nauwkeurigheid wil vaststellen of je ook daadwerkelijk dit niveau haald wordt gebruik gemaakt van de BSRIA Application Guide. Hierin wordt rekening gehouden met de demping van de wand en deur, afstand tot de signaalgever en de positie, afwerking van wanden en vloeren.

Mij vraag had dan ook betrekking op deze rekenmethode, en met name de berekening in de ruimte waar de signaalgever is geplaatst (dus niet door een scheidingsconstructie).

Als achteraf blijkt dat de vereiste geluidsdrukniveaus niet worden gehaald moet ongeacht hoe men tot de projectie is gekomen signaalgevers worden bijgeplaatst.

Vandaag examen gedaan en inderdaad was dit verre van eenvoudig. Mijn inziens zelfs zwaarder dan projecteringsdeskundige brandmeldinstallaties.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Voor lastige ruimtes is hier overigens gewoon software voor te koop, dan kun je het ‘echt’ berekenen. Kost wat, maar heb je ook wat, ook adhv akoestische principes kom je inderdaad al een heel eind.

Een lastig examen begrijp ik, dan dus maar duimen en afwachten!!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.