7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 46
    #1351 |

Kan men door het toepassen van een brandmeldinstallatie de WTB van een HDF van 90 naar 60 reduceren?

Is er trouwens ergens een lijst met "geaccepteerde" gelijkwaardige oplossingen voor het Bouwbesluit?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Ja dat kan, mits dit wordt onderbouwd en geaccepteerd door B&W.

Waarom zou het volgens jou gelijkwaardig zijn?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Kan men door het toepassen van een brandmeldinstallatie de WTB van een HDF van 90 naar 60 reduceren?

Is er trouwens ergens een lijst met "geaccepteerde" gelijkwaardige oplossingen voor het Bouwbesluit?

Wat is WTB en HDF?

Misschien kan je uitleggen wat volgens jou de functie is van de hoofddraagconstructie (hdf?) van een gebouw is? Als je dat goed op je netvlies hebt kan je daarna een gelijkwaardigheid ontwerpen. :wink:

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Waar staan de afkortingen WTB en HDF voor? Ik heb gezocht in het woordenboek van de site, ook onder afkortingen, helaas… Deze artikelen worden -naar ik veronderstel- ook gelezen door personen met minder kennis van zaken hieromtrent, zoals ikzelf.

J. Nieuwland

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

Mijn excuses. Ik bedoelde onderstaande met deze afkortingen

WTB = Weerstand Tegen Bezwijken
    HDF is typfout; moest HDC zijn
    HDC = HoofdDraagConstructie

Hoe kun je dit onderbouwen?

Het werd voorgelegd door een 3de partij.

Ik zie de hoofddraagconstructie als een constructie die ervoor zorgt dat het brandcompartiment gedurende een bepaalde tijd intact blijft. Ik zie niet in waarom een brandmeldinstallatie hier een toegevoegde waarde aan zou kunnen bieden waardoor de hoofddraagconstructie minder lang intact zou moeten blijven… maar omdat een 3de partij dit heeft voorgelegd wou ik even jullie mening/advies

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

De hoofddraagconstructie zorgt dan de aanwezigen veilig kunnen vluchten en dat daarna de brandweer veilig de brand kan blussen. Krijgt de brandweer de brand niet onder controle dan moet zij het gebouw veilig kunnen ontvluchten.

De tijd moet dus voor bovenstaande punten voldoende zijn. In ieder gebouw kan er vaak een reductie aangevraagd worden omdat de permanente vuurlast bij een constructie van staal en/of beton altijd onder de 500 MJ/m2 komt (artikel 2.9 lid 6) . Alleen bij HSB zou je deze niet kunnen toepassen.
    Heel raar maar de variabele vuurlast wordt hierbij totaal niet betrokken…. :evil: Dus je kan heel je woning vol leggen met autobanden en toch mag je nog reduceren.

Een brandmeldinstallatie zorgt voor een snelle melding, dus de brandweer is eerder terplaatse. Ieder BMI zorgt per definitie weer voor een groter aantal loze meldingen (mag ongeveer 2 onechte en loze meldingen per jaar volgens NEN2535) in de gemeente dus naast een voordeel levert het ook weer een belasting op.
    De brandweer wordt nu bij deze gelijkwaardigheid ook ingezet voor een kostenbesparing (reductie) op de HDC. Dus de eigenaar is goedkoper uit en de brandweer wordt als gelijkwaardigheid ingezet. Wat nu als de brandweer niet op tijd is?

Als de BMI gekoppeld wordt aan een OAI zullen de aanwezigen sneller een signaal krijgen dat ze moeten ontruimen. Gaat de installatie te vaak af dan zullen de aanwezigen niet meer direct gaan reageren.

De constructie van een gebouw is iets ‘permanent’ en is meestal niet afhankelijk van technische installaties. Een BMI / OAI heeft jaarlijks onderhoud nodig. Als er een lus uitgeschakeld staat voor onderhoud of werkzaamheden dan krijg je geen snellere melding dan normaal, als de installatie defect is heb je een periode dat je geen melding krijgt, enz

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik ben geen voorstander om een bmi te gebruiken voor het reduceren van de eis voor de brandwerendheid van de HDC.
    In principe is de bmi bedoeld om bij gebouwen waar mensen wat meer risico’s lopen door dat ze bijvoorbeeld slapen, of ingesloten zijn snel zowel de interne (bhv en aanwezigen) als de externe organisatie (brandweer) te alarmeren. Hiermee wordt de kans op slachtoffers beperkt.

reduceren kan in principe enkel op basis van gebouwhoogte en een beperkte permante vuurbelasting. Verder zou je kunnen denken aan reduceren wanneer er een sprinkler wordt aangebracht maar ook dan nog afhankelijk van de projectering van de sprinkler.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.