Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen gelijkwaardigheid overkapping

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #1900 |

Goedemiddag,

de situatie is als volgt, een binnenterrein van 1100m2 met rondom hallen met een hoogte van +/- 8 meter. Op het binnenterrein worden staalprofielen, welke moeten worden behandeld in 1 van de aanliggende hallen, opgeslagen.
    Het plan is het binnenterrein te overkappen. De overkapping wordt 14 meter hoog en is rondom open. De staalprofielen liggen zo droog maar er heerst wel een buitenklimaat. In de overkapping wordt een kraanbaan gemonteerd.

De gemeente geeft aan dat men dit beschouwd als een besloten ruimte en dat we daarmee moeten voldoen aan artikel 2.104 van het Bouwbesluit. Men geeft echter aan ons ontheffing te willen verlenen als we een vuurlast berekening maken en daarmee aantonen dat de vuurlast lager is dan 150 mj/m2. Men beschouwt de ruimte onder de kap dan gelijkwaardig aan de situatie zoals omschreven in artikel 2.104 lid 7. Op dat moment hoeven we dus geen voorzieningen te treffen.

Is dat een juiste insteek? Of is het beter in een gelijkwaardigheid aan te tonen dat de ruimte zoiezo gelijk is aan de buitenruimte m.b.t. temperatuur, zicht en straling? Ben benieuwd naar jullie mening.

Joost

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Ik denk dat het eenvoudiger is om een vuurlastberekening te maken dan aan te tonen dat de ruimte gezien kan worden als buitenruimte (maar das mijn mening hoor, ik kan me vergissen)
    Daarnaast kun je gelijkwaardigheid aantonen wat je wil, het blijft aan de gemeente om die gelijkwaardigheid ook te accepteren. Deze vraag lijkt me dan ook een vraag die je bij de gemeente neer moet leggen om erachter te komen dat je er akkoord mee gaan.

Groeten

Arno

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Een aantal vragen nog:
    – moet je (gelet op BB artikel 2.104,lid 7) de permanente vuurbelasting bepalen of wil men de totale vuurbelasting weten;
    – hoe ga je in dat verband om met BB artikel 2.104,lid 5?;
    – wat houdt de aan te vragen gelijkwaardigheid eigenlijk in? Alleen oppervlak van een BC of ook branddoorslag (of overslag zo je wil) vanuit de omringende hallen…?

joosth
    Bijdrager
    Post count: 82

– moet je (gelet op BB artikel 2.104,lid 7) de permanente vuurbelasting bepalen of wil men de totale vuurbelasting weten;

Ik verwacht de totale vuurbelasting zoals ook de toelichting op dit BB artikel aangeeft (dit is echter niet uitgesproken)
    de verwachte totale vuurbelasting is zeer laag.

– hoe ga je in dat verband om met BB artikel 2.104,lid 5?;

Is dat een relevant artikel mijn oppervlakte is > 1000m2

– wat houdt de aan te vragen gelijkwaardigheid eigenlijk in? Alleen oppervlak van een BC of ook branddoorslag (of overslag zo je wil) vanuit de omringende hallen…?

De gelijkwaardigheid houd in dat de overkapte buitenruimte niet in een brandcompartiment hoeft te liggen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.