Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Gelijkwaardigheid logiesgebouw

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #451 |

Voor mijn afstudeerproject heb ik een logiesgebouw ontworpen. Het gebouw bestaat uit 4 lagen van ongeveer 600 m2 met een atrium.
    Als ik een sprinklerinstallatie toepas hoef ik dan niet meer te compartimenteren? En moet er nog rekening worden gehouden met branddoorslag/brandoverslag binnen het gebouw?

Is er ook een rookafzuiging nodig? Er zijn geen te openen ramen, maar wel mechanische ventilatie.

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

Grotere compartimenten toepassen op basis van Beheersbaarheid van Brand is niet toegestaan voor "logiesgebouwen"

Je kunt het ontwerp hier posten, dan kunnen we ‘m met z’n allen bekijken.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Weet je wat jij zou moeten doen??! :D

Eens langsgaan bij de afdeling preventie van je plaatselijke brandweer, die zijn meestal niet te beroerd je wat tips te geven. Je zou ze kunnen vragen naar het ‘brandbeveiligingsconcept beheersbaarheid van brand’, dit is een boekje.

Wat je wilt doen is een wettelijk vastgestelde regeling (de compartimentering) vervangen door iets wat in jouw ogen gelijkwaardig is. Moet kunnen, ook volgens de regels (Het bouwbesluit staat dit toe in art. 1.5), maar je zult wel een onderbouwing moeten maken waaruit blijkt dat jouw oplossing dezelfde mate van veiligheid, bruikbaarheid, gezondheid e.d. inhoudt.

Dat brandbeveiligingsconcept geeft al een paar methodes aan die door de brandweer in NL i.i.g. als gelijkwaardig worden beschouwd. Voor het toepassen van sprinklers staan er ook wat voorwaarden in. (Om teleurstelling te voorkomen, je zult bij doorlezen zien dat je het concept alleen mag toepassen op gebouwen waarin niet geslapen wordt…. In jouw geval dus niet van toepassing, maar in het kader van je opleiding wel handig om eens door te lezen.)

Let er ook op dat die voorzieningen een gelijkwaardige oplossing zijn voor , dus voor de beheersbaarheid van de brand. Daarnaast moet je in een logiesgebouw ook (zie ook weer het Bouwbesluit), maar het doel van die regel is bescherming van personen en het kunnen vluchten. Wanneer je de sprinkler ook op dat gebied gelijkwaardig wilt maken, zul je ook dat weer moeten aantonen.

J.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.