Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Gelijkwaardigheid en artikel 2.157 lid 5a

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 62
    #108 |

Een hypothetisch gevalletje, maar altijd goed voor een leuke discussie.

Uitgangspunt is natuurlijk dat we met z’n allen die samenvallende vluchtroute niet willen. Maar goed, de wetgever heeft bepaald dat er met toepassing van artikel 2.157 lid 5a veilig gevlucht kan worden.

Nou heb ik een situatie waarbij er één appartement in een woongebouw ligt op de 2e en één op de 3e verdieping die gebruik maken van een samenvallende vluchtroute (bg en 1e zijn eengezinswoningen, geheel gescheiden en onafhankelijk van het woongebouw). De hoogste woonlaag ligt op 9 m en beide appartementen zijn 149 m2 groot. Gevalletje 2.157 lid 5a dus, daar zullen we het wel over eens zijn.

Maar wat als die appartementen ieder 151 m2 groot zijn? Totale opp. is dan 302 m2, dus ruim minder dan 800 m2. Is dat gelijkwaardig? Of maken die 2×2 m2 dat er niet meer aan het doel van de afdeling/het artikel voldaan wordt?

En wat als ze ieder 175 m2 zijn of als er vier van die appartenten groter dan 150 m2 zijn?

Kortom: wat vinden jullie gelijkwaardig en wat niet? En nog belangrijker: waarom vind je dat?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik zou dan naar de situatie kijken. tweezijdige ontvluchting is er in eerste instantie om te zorgen dat je niet door de brand word ingesloten.

Als de voordeuren van de woningen tegenover elkaar liggen en het is een betonnen trappenhuis, heb ik weinig moeite met een overschreiding.

Als er een diepe gang is waar je nadat je uit je woning bent na 5 meter nog een voordeur van een andere woning (die open kan staan) passeerd. En de vloer is bedekt met goedkoop tapijt enzz. dan zou ik eerder moeite hebben met een overschrijding.

Ik denk dus dat je vaak bij gelijkwaardigheid ook naar andere aspecten moet kijken. En wat het doel is geweest van het artikel

dragonfly
    Bijdrager

De appartementen liggen op verschillende bouwlagen, dus de voordeuren liggen ook niet tegenover elkaar (dan zou het ook een art. 2.157 lid 4-geval geweest zijn). En vloerbedekking… dat is geen BB-issue.

Het gaat er dus alleen om of er zowieso een gelijkwaardigheid bestaat voor art. 2.157 5a (volgens art. 1.5 mag dat altijd) en wat er dan gelijkwaardig zou zijn.

Het gaat me er niet om de grenzen op te zoeken, maar om iets verder te kijken dan alleen de getalletjes en regeltjes. Dus wanneer vinden jullie dat er nog aan de functionele eis voldaan wordt?

En natuurlijk ligt het laatste woord altijd bij B&W, maar we willen toch niet met z’n allen BB-zombies worden? :wink:

dragonfly
    Bijdrager

Goh, is iedereen met vakantie of hebben jullie hierover geen mening?

Jammer. :(

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.