Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Gelijkwaardigheid d.m.v. automatische brandmelders

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #3029 |

Is een gelijkwaardige oplossingen gebaseerd op het gebruiksbesluit 2008 nog steeds van toepassing?

Het gaat om een gelijkwaardige oplossing d.m.v. brandmeldinstallatie op basis van ruimte bewaking in relatie tot ontvluchting die de ontruimingsalarmring in dat gedeelte aanstuurt.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Wel als de uitgangspunten en de gelijkwaardigheid ook nu nog gelijkwaardig zijn, denk ik.

Je mag immers niveau bestaande bouw niet onderschrijden.

Maar dood-lopend-eind detectie valt toch ook nu nog onder Bb2012, art. 6.20, lid 5

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Dat klopt AB, maar Christiaan wil weten of de regel voor het (direct) aansturen van de ontruiming door de automatische brandmelders in het deel van de samenvallende vluchtweg nog steeds van toepassing is. Ik vind de vraag goed. Het wordt door iedereen geroepen dat het moet, maar ik kan het zo 1 2 3 niet terug vinden in het BB2012.

X never ever marks the spot

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Lastig. De vraag snap ik niet helemaal, maar toch een paar zaken.

Bouwkundig moet je minimaal voldoen aan bestaande bouw en het RVN.

Installatietechnisch heb je geen RVN en moet je gewoon aan het bouwbesluit voldoen.
    De eisen van welleer, in dit geval Gebruiksbesluit zijn dus niet meer van toepassing.

johannes jansen
    Bijdrager
    Post count: 65

Er staat voor zover ik na kan gaan inderdaad nergens concreet omschreven dat de BMI direct de OAI aan moet sturen in een doodlopend eind met ruimtebewaking. Ik denk ook dat meer een logisch gevolg is van het voorschrift. Wordt ook aangegeven in het PVE toch ?

johannes jansen
    Bijdrager

En voor installaties heb je naar mijn idee wel een van Rechtens verkregen niveau. Zie bb art 1.12

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Er staat voor zover ik na kan gaan inderdaad nergens concreet omschreven dat de BMI direct de OAI aan moet sturen in een doodlopend eind met ruimtebewaking. Ik denk ook dat meer een logisch gevolg is van het voorschrift. Wordt ook aangegeven in het PVE toch ?

In de NEN2535L2009 staat in 10.2.4. (ruimtebewaking in relatie tot ontvluchten) dat:"…..De projectie van een dergelijke bewakingsomvang moet zo zijn dat een alarmering in het desbetreffende bouwdeel zal plaatsvinden. Essentieel hierbij is dat het ontruimingssignaal in het desbetreffende bouwdeel automatisch in werking wordt gesteld."

Staat dus wel aangegeven.
    J. Nieuwland

johannes jansen
    Bijdrager

duidelijk !

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.